AANGENAAM, WIJ ZIJN LEKX
“Blijf in ontwikkeling, wees scherp en vernieuwend” is één van de adviezen die ze hun klanten altijd meegeven. Een wijs advies dat het team van -toen nog- LKG, 45 jaar na oprichting, ter harte nam. De opfrisser voor de huisstijl ging een paar flinke stappen verder en resulteerde zelfs in een klinkende nieuwe naam: Lekx Accountants.
Gert Lekx startte het accountantskantoor in 1974, later sloten Geerlofs en Kok zich als vennoten aan. De voor die tijd gebruikelijke naamgeving Lekx Kok & Geerlofs accountants, afgekort als LKG, werd daarna decennialang aangehouden. Maar tijden veranderen, nieuwe vennoten maakten hun entree en het accountantskantoor groeide. ‘Het logo werd een keer aangepast naar het blokje met LKG’, vertelt vennoot Rolf Verschure. ‘Herkenbaar maar inmiddels ook gedateerd. Vorig jaar hakten we de knoop door om een metamorfose in gang te zetten. Een nieuwe huisstijl, zo was het idee. Met LKG Accountants als naam, dat was immers bekend.’ Gaandeweg het proces kwam er een kentering. ‘Wij vroegen ons hardop af of LKG nog passend was bij wie wij zijn, de accountant die nààst de ondernemer zit. De accountant die de cliënten persoonlijk kent. Het antwoord was “nee”.’ Een afkortingsnaam van letters die grote, vaak internationale, accountantskantoren hanteren, bleek niet meer te passen. Het accountantskantoor LKG, werkzaam in de driehoek Woerden, Bodegraven en Alphen aan den Rijn, was toe aan een naamswijziging. ‘De afkorting gegoten in letters hebben we eens kritisch bekeken. Het voelde te afstandelijk. Daarom zijn we teruggegaan naar de basis. Naar de naam Lekx, grondlegger van ons kantoor. Dat klopt, voelt goed en is bovendien een korte, klinkende naam.’
Transparantie
Vennoot Hans van Kats was direct overtuigd van deze nieuwe merknaam. ‘We hebben uiteraard ook onze collega-adviseurs en oud-vennoten Geerlofs en Kok gepolst. Zij zijn hier nog steeds werkzaam en konden zich direct vinden in de aanpassing’, aldus Hans. ‘Alle collega’s zijn betrokken geweest, als compleet team moet je hierachter staan.’ De naamswijziging had heel wat voeten in aarde. ‘Toen we het daarover eens waren, volgde de zoektocht naar een passend logo, kleuren en andere uitingen. Mooi om te zien is dat de transparantie waar wij altijd voor staan, ook tot uiting komt in de nieuwe en frisse huisstijl.’ Zelfs de bomenpartij voor het kantoor aan het Woerdense Barwoutswaarder werd flink ingekort. ‘Ook een vorm van transparantie. We zijn nu letterlijk zichtbaarder.’