fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Erik Kaper is eigenaar bij AKA Assurantiën. Samen met zijn team adviseert hij mkb-ondernemers over zakelijke verzekeringen en hypotheken.

erik@adviesvanaka.nl | 0348410302

Aanpassen

26 april 2022 | 2 minuten lezen

Mijn naam is Erik Kaper van AKA Assurantiën. Velen van jullie kennen mij en voor degenen die mij niet kennen: ik ben al meer dan 25 jaar werkzaam bij AKA. Wij adviseren in verzekeringen en hypotheken. Met betrekking tot zakelijke verzekeringen hebben we een grote expertise op een divers zakelijk terrein. Van zzp’er tot mkb’er. Ik doe dat samen met mijn collega’s, waarbij ieder zo zijn eigen specialisatie heeft.

Voor het aankomende jaar zal ik jullie op een leuke wijze een inkijkje geven in mijn wereld en dit zal ik vooral met anekdotes doen. Een spiegel voorhouden voor de risico’s die jullie mogelijk lopen als ondernemer.

‘Dat was niet onder die hoedanigheid omschreven op de polis. Vergeten in alle drukte van groei’

Als ondernemer op weg naar de top, geeft (on)gecontroleerde groei vaak pijn en in mijn wereld een mogelijk struikelblok. Zo ook bij de volgende ondernemer (de namen zijn gefingeerd).

Metaalbewerkingsbedrijf “RVS 4All” maakt diverse metaalproducten in opdracht van klanten. Van tuinhek tot complexe stalen constructies. Installatie deden zij nooit. In mijn jaarlijkse onderhoudsgesprek met Sjaak lopen we elk jaar de nodige veranderingen en wijzigingen door, waaronder de veranderingen in de verzekerde hoedanigheid. Doe je nog steeds wat je bij aanvang deed? Ja, dat was al jaren ongewijzigd. Echter merkte ik bij mijn laatste gesprek, dat er plots wel flinke groei was. So far so good!

Tot het moment dat mijn collega Remco gebeld werd door Sjaak dat er een schade was bij een bedrijf in Duitsland. Sjaak gaf aan dat het allemaal wel meeviel, dat het ging om een bedrag van ongeveer duizend euro. De schade kwam door een filterkast en RVS 4All werd aansprakelijk gesteld.

Al snel werden wij gebeld door een Duits advocatenkantoor. Wat bleek, RVS 4All had een filterkast geplaatst bij een klant. Deze was niet goed aangesloten. Er waren daardoor metaaldeeltjes op een naastgelegen parkeerterrein gevallen….. op zo’n honderd auto’s! Deze dienden allemaal overgespoten te worden. Totale schadepost: zo’n honderdduizend euro. Er was discussie over een verkeerde aansluiting en verkeerd gebruik.

Erg fijn was het dat de (bekende) Nederlandse verzekeraar de touwtjes in handen nam onder onze begeleiding. De juridische bijstand werd verleend en de schade werd geschikt op 50/50. Er was echter nog één probleem.

RVS4 All had geen dekking om zelf te installeren. Dat was namelijk niet onder die hoedanigheid omschreven op de polis. Vergeten in alle drukte van groei.

Je zult het misschien wel aan hebben gevoeld, maar uiteindelijk kwam het hier goed. De verzekeraar zag het voor deze trouwe relatie, die zijn hele verzekeringspakket daar had afgesloten, deze ene keer door de vingers. Maar we hebben natuurlijk wel meteen van de nood een deugd gemaakt en van alles aangepast, voor een eventuele volgende keer!

DienstverleningFinanciële dienstverleningWoerden