ACHT VERMOGENSBEHEERDERS GAAN SAMEN VERDER ALS FLORENTES VERMOBENSBEHEER 

‘Er is altijd ruimte voor verbetering’


Er is iets bijzonders gaande in de wereld van vermogensbeheer. Bekende namen uit de branche sloegen begin november de handen ineen en startten het nieuwe samenwerkingsverband Florentes Vermogensbeheer; een unieke samenwerking in deze tak van sport. We spraken met twee van de acht partners, Rudi Koops en Arnold Luyben, over de aanleiding en het voordeel van dit initiatief.

Arnold en Rudi gaan beiden al een tijdje mee in de wereld van vermogensbeheer. Arnold als mede-eigenaar van LBCM in Zeist, Rudi vanuit Forza Asset Management in Utrecht. Samen met zes andere partners presenteren zij zich sinds 1 november aan de wereld als Florentes Vermogensbeheer. En daar zijn de heren blij mee. ‘We hebben er echt zin in’, aldus Rudi. ‘We zijn deze zomer bezig geweest om alles op poten te zetten, dus het is erg leuk dat we nu samen aan de slag kunnen.’

Partners
‘De wereld van vermogensbeheer is vrij traditioneel’, begint Arnold, wanneer we hem vragen wat de samenwerking zo uniek maakt. ‘Vaak bestaat een kantoor uit een directie met medewerkers. Dat heeft vaak gevolgen voor de kwaliteit van het werk. Hoe goed medewerkers ook zijn, ze hebben lang niet allemaal de drive die een ondernemer heeft. Bij advocatenkantoren zie je vaak iets heel anders. Daar zie je een partnerstructuur, waar iedereen zeggenschap en eigen verantwoordelijkheden heeft. Wij geloven dat die constructie ook kan werken binnen de wereld van vermogensbeheer. De kracht zit in samenwerken, in plaats van voor elkaar werken. Dat is daarom de opzet van Florentes.’

Taken verdelen
Voor de samenwerking veranderde LBCM de naam naar Florentes Vermogensbeheer. De andere partners, afkomstig uit voormalige vestigingen van Forza in Rotterdam en Utrecht, werden tegelijkertijd aandeelhouder. Hierdoor bestaat het nieuwe samenwerkingsverband direct uit acht partners. Arnold vertelt: ‘Het mooie is dat je hierdoor taken kan verdelen. In vermogensbeheer draait het om goede resultaten voor je klanten. We zijn als ondernemers ook veel tijd kwijt aan andere zaken. Denk aan huisvesting, ict, of specifiek voor ons vakgebied: de strengere regelgeving van de laatste jaren. We zaten als LBCM tussen servet en tafellaken. Als Florentes zijn we direct met acht partners en kunnen we dit soort taken verdelen. Iedereen krijgt zo meer tijd voor wat hij leuk vindt én voor onze kerntaak: winst behalen voor onze klanten.’

Acht specialisten
‘Iedereen neemt zijn eigen specialisme mee’, vertelt Rudi. ‘We hebben allemaal ons een specifiek vakgebied waar we goed in zijn. Ik kan bijvoorbeeld erg enthousiast worden wanneer ik met een klant om tafel zit en een breder financieel vraagstuk kan oplossen. Hetzelfde geldt voor Arnold. Maar we hebben ook partners, zoals Knoet Buitenkamp en Frank Brouwer, die elke ontwikkeling op de financiële markt in de gaten houden en collega’s die van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat minutieus de beurs volgen. Daarin vullen we elkaar perfect aan.’ Arnold vertelt verder: ‘Vier van ons zijn gespecialiseerd in de selectie van beleggingskansen en de andere vier zijn juist breder georiënteerd en houden zich ook bezig met andere financiële en investeringsvraagstukken. Zo kunnen we onze klanten compleet bedienen, vanuit ons eigen specialisme.’

Persoonlijke aandacht
‘We willen écht iets betekenen voor ondernemers’, vertelt Rudi. ‘We zijn alle acht ook ondernemer, dus snappen wat er speelt Dat is bij andere partijen vaak anders, omdat je daar meestal een werknemer als contactpersoon hebt. Wij geloven dat persoonlijke aandacht en transparantie het verschil maakt. Wij nemen onze klanten mee in de beleggingen die we voor ze doen. We vertellen ze waarom we bijvoorbeeld kiezen voor goud, of voor aandelen ASML. Natuurlijk zijn er mensen die alleen geïnteresseerd zijn in de plus die er aan het einde van het jaar staat. Die mensen vinden de “black box” van traditionele vermogensbeheerders prima. Wij vullen het anders in en zijn juist graag transparant in de keuzes die we maken. Zonder teveel opsmuk. Wij zijn niet van de marmeren vloeren en kroonluchters en willen beter zijn dat het gemiddelde.’

Groei en bloei
Met de samenwerking werd ook besloten tot een nieuwe naam. Arnold: ‘Het was natuurlijk mogelijk dat de zes nieuwe partners zich inkochten in LBCM. Die naam is alleen verbonden aan partner Frank Brouwer en aan mij. In deze nieuwe constructie past een algemenere naam beter. Een naam die ergens voor staat en die internationaal is, zodat ook onze internationale klanten zich aangesproken voelen.’ Rudi vult Arnold aan. ‘Een gespecialiseerd bureau is betrokken geweest bij de naam. Bij de intake ging het heel erg over waar we voor staan. Samen kwamen we op de naam Florentes. Florijn zit hierin, net als rente, maar de naam komt uit het Latijn en betekent groeien en bloeien. Dat vertelt precies wat wij doen. Wij laten iets bloeien, zodat de vermogens van onze klanten kunnen groeien. Onze slogan vertelt vervolgens hoe we dat doen: “Persoonlijke aandacht maakt het beter”.