fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Aggregaten van De Wit zijn wereldberoemd

De broers Leo en Jaap de Wit hebben het werk van hun vader voortgezet. De Wit senior begon in 1973 in zijn schuur met het opknappen van aggregaten afkomstig uit het Amerikaanse leger. Hij verhuisde eind jaren ’70 naar industrieterrein Tappersheul in Oudewater en breidde in de loop van de tijd verder uit. Tegenwoordig gaan aggregaten van De Wit de hele wereld over.

‘Wij zijn er voor iedereen die tijdelijke stroom nodig heeft’

‘In eerste instantie knapte hij de aggregaten op voor de noodstroomvoorziening bij tuinders’, vertelt Jaap. ‘Later ging hij zelf geluidgedempte aggregaten bouwen en verhuren. De constructies daarvoor werden eerst nog gemaakt bij Constructiebedrijf Goudriaan. Sinds 2003 bouwen we ook deze zelf en hebben we een constructiehal ingericht. Van lieverlee breidde de verhuur steeds verder uit en gingen we ook randapparatuur aanbieden zoals kabels, verdeelkasten en transformators.’ Onlangs zijn twee spiksplinternieuwe bedrijfshallen opgeleverd en kan De Wit Aggregaten zich richten op een duurzame toekomst.

In de wereld van de aggregaten kent iedereen De Wit wel, denkt Leo. ‘We zijn helemaal niet zo’n grote speler, maar wel een bekende. We verkopen aggregaten aan bedrijven die trailers bouwen voor medische toepassingen, zoals MRI’s, CT- en PET-scans. Die worden geëxporteerd naar heel Europa en landen daarbuiten, zoals Saudi-Arabië of Japan. Voor de verhuur doen we veel voor evenementen zoals de Uitmarkt in Amsterdam en de Alpe d’HuZes. In augustus stonden onze aggregaten nog op de studentenintroductieweken, dat was één van de zeldzame evenementen dit jaar. Maar onze aggregaten staan ook op schuurfeesten hier in de omgeving. Wij zijn er voor iedereen die tijdelijke stroom nodig heeft.’

‘Onze aggregaten zijn steviger en robuuster dan gemiddeld’

Robuust
De Wit Aggregaten is geen dozenschuiver; de aggregaten worden gebouwd naar specificaties van de klant. Leo: ‘Onze aggregaten zijn steviger en robuuster dan gemiddeld. Ze hebben een betere omkasting, zijn geluidsarm en hufterproof, dus ze kunnen tegen een stootje. We hebben ook veel klanten in de infrastructuur. Onze aggregaten staan letterlijk in het veld en worden heen en weer gesleept door de bagger. Toch zien ze er na vijf jaar nog steeds als nieuw uit. We zien zelfs wel eens aggregaten die we dertig jaar geleden hebben verkocht, op verkoopsites verschijnen: “Zo goed als nieuw”. Dat zegt wel wat over de kwaliteit!’ Jaap vertelt met een knipoog dat het ook in zijn eigen belang is om de kwaliteit van de aggregaten hoog te houden. ‘We voorzien in service en onderhoud. Als er iets niet goed is, dan moeten we ernaartoe. Je snijdt jezelf in de vingers wanneer het product niet goed is.’

Hybride
Tijdens het interview kijken we uit op de werkplaats waar in een groene container een hybride aggregaat wordt gebouwd. ‘Dat is een nieuwe tak van sport’, vertelt Leo. ‘Met die ontwikkeling zijn we al wel een jaar of zeven bezig. Het accupakket van dit aggregaat kan gevoed worden door zowel de zonnepanelen als het aggregaat zelf. Het aggregaat slaat pas aan nadat de accu’s onder een bepaald niveau dalen en draait maar een aantal uur per dag. Dit kan zorgen voor een besparing van maar liefst veertig procent. Er is steeds meer vraag naar hybride aggregaten in bijvoorbeeld de aannemerij. Daar kun je ook heel goed werken met hybride aggregaten. Aannemers hebben overdag veel stroom nodig, maar ’s nachts alleen wat spanning voor een lamp of kacheltje.’

Een praktijkvoorbeeld: In België draaien twee hybride aggregaten van De Wit langs een pijpleiding van het Ruhrgebied, via Antwerpen naar Rotterdam. Door de leiding stromen chemicaliën die gemonitord moeten worden op druk en temperatuur. ‘Daar stonden twee dieselaggregaten voor een paar honderd watt continu te draaien. De hybridesets met zonnepanelen draaien nu de helft van het jaar op zonne-energie. Dat is een gigantische besparing’, legt Jaap uit.

‘In de brandstof valt ook een hoop te winnen’

Duurzaamheid is een van de speerpunten waarmee De Wit Aggregaten zorgt dat ze ook in de toekomst een belangrijke speler kunnen zijn. Leo: ‘We zitten in een transitiefase. Het hele wagen- en machinepark wordt nu zoveel mogelijk elektrisch gemaakt. Maar in de brandstof valt ook een hoop te winnen. Standaard wordt nu B7 diesel geleverd. De kwaliteit van de toegevoegde zeven procent biodiesel is niet goed genoeg voor aggregaten. Bij kou slaan de filters dicht en valt het aggregaat stil. Daarom werken wij met HVO10, met tien procent duurzame diesel gemaakt van vetten en plantaardige oliën. Het is veel schoner en je bespaart bijna tien procent CO2.’ Wat de gebroeders De Wit betreft draaien in de toekomst alle aggregaten op HVO100 in combinatie met zonnepanelen. Alhoewel ze ook nauwlettend de ontwikkelingen rondom waterstofenergie volgen. ‘Er is zoveel mogelijk op dit gebied. De belangrijkste vraag is nu: wie wil ervoor betalen?’

Meer informatie vind je via: https://dewitaggregaten.nl/

OntwikkelingenBouw & VastgoedInstallatietechniekDienstverleningFacilitaire dienstverleningFamiliebedrijfLopikerwaard