Quote_teken_links

ALFA LEERT ONDERNEMERS ZICHZELF BETER KENNEN DOOR PERSOONLIJKHEIDSANALYSE 

Alfa Accountants en Adviseurs uit Amersfoort zet steeds vaker de persoonlijkheidsanalyse DISC in voor klanten. Het is een manier om het gedrag van mensen in kaart te brengen en geeft antwoord op gewetensvragen zoals hoe een directeur of leidinggevende overkomt op anderen.

 

Iedereen verschilt in zijn of haar gedrag, maar uiteindelijk zijn er vier persoonlijkheidsstijlen te onderscheiden: dominant, invloed, stabiel en consci√ęntieus (DISC). Is het belangrijk om te onderkennen wat voor temperament iemand heeft? ‚ÄėAbsoluut‚Äô, antwoordt Rolf van der Steeg van Alfa. ‚ÄėWie eenmaal weet welk gedrag hij of zij vertoont, snapt ook wat het effect is van dat handelen op medewerkers, collega‚Äôs of klanten. Ook krijg jij als leidinggevende meer inzicht in het gedrag van anderen. Natuurlijk zijn we er als accountants en adviseurs om je grip te laten houden op de cijfers. Maar in heel veel gevallen is het essentieel om te weten waarom cijfers zijn zoals ze zijn. Zo haal je meer uit jezelf of je team.

Juist bij een bedrijfsoverdracht bewijst de DISC-analyse haar meerwaarde, omdat naast zakelijke overwegingen het emotionele aspect en (vaak) familiebanden een grote rol spelen. DISC haalt dan eventuele obstakels naar boven en, belangrijker nog, brengt partijen weer ‚Äúon speaking terms‚ÄĚ.‚Äô