Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Alles wat je aandacht geeft, gaat schitteren

Het Muntgebouw mag met recht één van de mooiste gebouwen van Utrecht genoemd worden. De brede gangen, indrukwekkende trapportalen en zalen die stuk voor stuk een eigen karakter hebben zijn het decor van de jongensdroom van het ondernemersduo Adriaan Derksen en Pieter Aalbers. Wat ooit begon als een plan op een bierviltje, is uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Samen met hun toegewijde team hebben zij het monumentale pand getransformeerd tot een geliefde vergader-, congres- en-evenementenlocatie. Het geheel is onlangs flink uitgebreid: door de fabriekshallen van de Munt erbij te betrekken, is de ruimte op de begane grond bijna verdubbeld.

‘In deze hallen werden tot begin 2020 nog munten geslagen,’ vertelt Adriaan. ‘De ruimtes waren daarom altijd hermetisch afgesloten. Het is dus echt uniek dat mensen hier nu welkom zijn voor een inspirerend congres of gezellige netwerkborrel.’ Met die gedachte zijn de vrienden hun bedrijf ook ooit begonnen. Pieter: ‘Wij hebben allebei een voorliefde voor oude gebouwen. Helaas worden monumentale panden vaak gesloten voor publiek, door er bijvoorbeeld een kantoor van te maken. Wij wilden het Muntgebouw teruggeven aan de stad.’

In het hart raken met aandacht
In de afgelopen jaren hebben vele bezoekers daar dankbaar gebruik van gemaakt. Meermaals is het Muntgebouw uitgeroepen tot de beste XXL-locatie van de provincie Utrecht: sinds 2018 won de locatie vier keer goud en één keer zilver. ‘Eigenlijk is dat heel bijzonder,’ vertelt Adriaan. ‘Dit pand is er namelijk helemaal niet op gebouwd. Er zijn geen speciale gangen voor het personeel en hun karretjes met eten en drinken, zodat ze onzichtbaar zijn voor bezoekers. De akoestiek is niet om over naar huis te schrijven en het is altijd weer een uitdaging om de zalen op de juiste temperatuur te krijgen. Maar toch weten wij onze gasten in het hart te raken. En dat is precies wat we willen.’ Volgens de pandbewaarders, zoals zij zichzelf noemen, kun je mensen alleen in het hart raken als zij hun spreekwoordelijke schild laten zakken. ‘Allereerst draagt de sfeer daar aan bij. Het is een prachtig, statig pand, maar de sfeer is gemoedelijk en informeel. Daarnaast maken we gebruik van onbewuste associaties met kleuren, geuren en geluid. De ledlampen in de gangen kunnen alle kleuren van de regenboog aannemen. Ook werken we met soundperfume: in de verte hoor je klanken uit het verleden van het Muntgebouw. Doordat mensen zich hier welkom en goed voelen, staan ze open voor nieuwe indrukken en krijgen ze zin om er een mooie dag of avond van te maken. Het allerbelangrijkste voor ons is dat de gast hier oprechte aandacht krijgt. Want alles wat je aandacht geeft, gaat schitteren. Daarom heet onze holding, waar ook Mariënhof in Amersfoort en Landgoed Brakkesteyn in Nijmegen onder vallen, The Attention Group,’ aldus Pieter.

‘We persen niemand in een keurslijf, maar geven onze mensen de ruimte om zich te ontwikkelen en de aandacht om te sprankelen’

Geen keurslijf
De mannen geloven niet alleen in aandacht voor de gast, maar ook voor het personeel. Adriaan: ‘Het personeel maakt het verschil. Ik ben ongelooflijk trots op hoe zij zich elke dag weer inzetten, zelfs na deze moeilijke tijd. Sowieso is er in ons personeelsbestand in de afgelopen acht jaar weinig verloop. Dat komt, denk ik, doordat het voor ons belangrijk is dat iedereen zichzelf kan zijn. We persen niemand in een keurslijf, maar geven onze mensen de ruimte om zich te ontwikkelen en de aandacht om te sprankelen.’ Pieter voegt toe: ‘Er werken hier veel millennials. Die spreken een andere taal en hebben een ander wereldbeeld. Dat is heel interessant en daar leren wij elke dag van.’

De gunfactor
Voor Adriaan en Pieter is de gunfactor een klein begrip met een grote betekenis. ‘Als wij niet de gunfactor hadden gehad van onze relaties, was het ons nooit gelukt om onze jongensdroom waar te maken,’ vertelt Adriaan. ‘Zo zijn we bijvoorbeeld midden in de crisis begonnen, waardoor we het hele gebouw moesten -inrichten met ons eigen geld. We kregen allerlei prachtige tweedehands meubels en spullen uit ons netwerk.’ Toch ben je er met alleen de gunfactor nog niet; je moet het wel waarmaken. Pieter: ‘Daar hebben wij vanaf het begin heel hard aan gewerkt. We zetten ons elke dag weer in om een fantastische locatie voor onze gast en een fijne werkplek voor onze werknemers te zijn. Zo blijf je de gunfactor verdienen.’

De afgelopen anderhalf jaar was pijnlijk en hard. En in een overcompetitieve markt was het voor de mannen nog maar afwachten of klanten wel zouden terugkeren. Maar toen duidelijk werd dat er weer evenementen georganiseerd mochten worden, stond de telefoon roodgloeiend. Pieter: ‘Dat was overweldigend. Dat zoveel mensen weer naar ons toe willen komen, geeft me energie. Sterker nog: het emotioneert me. Daar doen we het voor.’

InterviewOntwikkelingenHoreca & RecreatieEventsUtrecht