Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Als de elementen tegenwerken, ben ik op mijn best’

Maurice Hoogendoorn was in een vorig leven sportjournalist, maar zet als businesscoach alweer jarenlang bedrijven op het spoor van succes. Nu is het tijd voor een nieuwe branding die past bij zijn werk anno 2021. Zijn bedrijf Forward Business Coaching gaat verder als Maurice Hoog. Wat blijft is de sportmetaforiek. Want absolute focus op resultaat is altijd de basis voor deze onvermoeibare duursporter.

Daar verschijnt Maurice in de deuropening, 56 jaar oud en strak in zijn vel. Goedgeluimd gaat hij mij voor in zijn Hooglandse woning, waar hij een fraaie ruimte voor de ontvangst van zijn klanten heeft gecreëerd. Waar normaal ondernemers en managers inspirerende coachingsessies volgen, neemt nu OnderNamen plaats voor een goed gesprek. Er valt immers veel te vertellen over het werkzame bestaan van de man die ooit voor een opmerkelijke ommezwaai koos.

Van sportjournalist naar businesscoach: wat is het verhaal achter die switch?
‘Voetbal was niet alleen mijn eerste liefde, het was mijn leerschool. Als sportverslaggever bij radio en televisie werkte ik met grote namen en zag ik van dichtbij het verschil tussen een winnend en verliezend team. Natuurlijk, toptalent is belangrijk. Maar steeds weer bleek de trainer het verschil te maken. Die kan het team boven zichzelf laten uitstijgen. Groter maken dan de som der delen. Zo werkt het ook bij bedrijven. Ik was weliswaar sportjournalist, maar mensen om me heen coachen deed ik mijn hele leven al. Dat zit in je genen, in je bloed. Daar heb ik in 2004 mijn beroep van gemaakt. Het was tijd om keuzes te maken.’

Hoe zag dat er in de afgelopen zeventien jaar in de praktijk uit?
‘Met coaching en interventies zet ik bedrijven op het juiste spoor, op de as van creëren en succes. Ik heb veel ondernemers en CEO’s op weg geholpen. Maar ook startups begeleid ik. Ik wil met organisaties werken waarmee ik impact kan maken. Mooi voorbeeld: er kwam een jongen bij me met een lage maandomzet en een idee. Moest hij echt ondernemen of verder studeren? Hij heeft nu 25 man in dienst. En dat in de horecabranche.’

‘Eén van mijn motto’s is:
je moet mij niet inhuren als je een goed gevoel wil krijgen over niet-werkbare strategieën’

Hoe maak je die impact?
‘Door de motivering achter de doelen helder te krijgen en met volledig commitment en keiharde resultaten. Ik pleeg korte interventies. Er zijn twee werelden: iemand die zegt wat hij doet en iemand die doet wat hij zegt. Dat is een groot onderscheid. Ik maak dat zichtbaar door altijd op zoek te gaan naar de bron, daar zit het fundament van je gedrag. Als je weet wat de echte reden is van het doel, dan ben je bereid gedrag te veranderen. Want als dat niet verandert, dan verandert er helemaal niets.’

Waar worstelen jouw klanten uit het bedrijfsleven mee?
‘Tijd. Als je tien procent effectiever werkt en dat extrapoleert op je resultaat, kijk eens hoezeer je kunt groeien. Dan kun je meer bezig zijn met creëren. Veel mensen zijn te veel bezig met randzaken, met dingen die niet bijdragen aan het resultaat. Die laten omstandigheden bepalen wat er gebeurt, in plaats van dat ze zelf een wereld van omstandigheden creëren.”

Hoe blijf je als organisatie vitaal?
‘Mensen altijd uitnodigen om te groeien en de voorwaarde voor die groei creëren. Motivatie kent maar twee bewegingen: je doet iets vanuit urgentie of vanuit verlangen. Alleen vanuit urgentie werken is dodelijk vermoeiend, dus je wil verlangen creëren. Iets in het vooruitzicht stellen waar mensen voor gaan.”

Wat drijft jou in al die activiteiten?
‘Ik wil de wereld van mijn klanten vergroten en impact maken op hun groei en de mogelijkheden die er zijn. En ik heb een beetje ego, dus ik wil dat het slaagt. Als jij echt commitment hebt, heb ik dat ook en dan is resultaat de enige uitkomst. Ik werk graag met mensen die de beste willen zijn in hun vakgebied. Topsport, in zekere zin.’

Daar is die sportmetaforiek weer.
‘Voor mij heel logisch. Ik ben duursporter, loop marathons en doe bijvoorbeeld 3 juli mee aan de triatlon in Vathorst. Ik vind het mooi als de elementen tegenwerken. Wind, regen. Dan wordt het een uitdaging en ben ik op mijn best. Eén van mijn motto’s is: je moet mij niet inhuren als je een goed gevoel wil krijgen over niet-werkbare strategieën. Want dat is wat de meest mensen willen horen, dat ze het goed doen. Ik kijk daar doorheen. Patronen doorbreken is het moeilijkste wat er is. Maak het klein en accepteer de weerstand, is mijn tip. Een kwartier is maar één procent van je dag. Die kan elk mens wel vrijmaken om te werken aan verandering.’

Hoe komt dit alles terug in je nieuwe branding?
‘In alles wat ik doe zijn twee dingen heel belangrijk: resultaat, bijvoorbeeld winst, bedrijfsgroei en persoonlijk leiderschap, en professionaliteit; alles wat ik doe moet professioneel zijn. Dat uit zich in een exclusieve, hoogwaardige uitstraling. Ik ga verder als Maurice Hoog, want mijn klanten kennen me als Maurice. Hoog komt van mijn achternaam, de wijk Hoograven waar ik ben geboren en het dorp Hoogland waar ik nu woon. Daar moesten we wat mee doen. Het resultaat is nu te zien op mijn website. Ik nodig bedrijven uit eens rond te kijken en in mijn speelveld te komen – een speelveld waarin ze kunnen creëren.’

OntwikkelingenDienstverleningAmersfoort