ANTHILL MARKETING &
COMMUNICATIE MAAKT
JE (OPNIEUW)
TROTS OP JE BEDRIJF

Twintig jaar op zoek naar verborgen schatten

Anthill Marketing & Communicatie haalt het beste uit een bedrijf naar boven. Elise de Groot en Berry Hoogstraten zijn de twee ondernemers aan het roer. Al sinds 2000 ‘kruipen ze onder de motorkap’ van bedrijven en halen naar boven wat van waarde is. Wat kunnen ondernemers leren van hun marketingaanpak? Check de tien punten en lees hoe klanten dit ervaren.

1. Haal naar boven wat van waarde is 
‘Als je met ons samenwerkt, word je opnieuw trots of nog trotser op je bedrijf’, aldus Elise. ‘Er zit vaak al zoveel onder “de motorkap” wat voor eigenaren en medewerkers vanzelfsprekend is of onopgemerkt blijft. Wij kruipen onder die motorkap en halen naar boven wat van waarde is. Vervolgens steken we dit razendsnel in een nieuw jasje waar iedereen (opnieuw) trots op is, en waar het bedrijf nog jarenlang op door kan bouwen. Dat doen we al twintig jaar en daar zijn we best trots op!’ 

2. Lul niet, maar poets!
Anthill staat bekend om haar “niet lullen, maar poetsen mentaliteit”. ‘We verzinnen dus nadrukkelijk geen nieuwe praatjes en plaatjes’, licht Berry toe. ‘We gaan altijd eerst op zoek naar die verborgen schat. Het liefst doen we dat met één of twee doelgerichte sessies. Dit betekent goed voorbereiden, heel veel vragen stellen en ter plekke knopen durven doorhakken. Liefst met een goed stel medewerkers en de directie, zodat er direct draagvlak is. Onze werkwijze moet je wel aanstaan. Dat past over het algemeen bij wat meer “ruwe” bedrijven.’ 

3. Bewijs het met echte klanten
In het kader van het twintigjarig bestaan heeft Anthill heel wat relaties kunnen vinden die wilden terugblikken. Opvallend is dat ze allemaal een aanpakkersmentaliteit uitstralen. Neem Joep Hansen; destijds Manager Merchandising bij Mammoet en nu eigenaar van Industrial Merchandising Concepts B.V. ‘Wat bij Anthill gelijk opviel was de eenvoud en de hands-on mentaliteit. Een aanpak die destijds heel goed bij Mammoet paste. Met de introductie van een werkkledinglijn onder de naam Mammoet Workwear waren de brainstormsessies kort, logisch en krachtig. In combinatie met de roots van Mammoet werd een lijn uitgestippeld die tot op de dag van vandaag succesvol is.’ Ook Raymond Hendriks blikt positief terug op de samenwerking met Anthill. Hij was toen Hoofd Communicatie bij Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) en nu Director Marketing & Communications bij Vanderlande Industries. ‘Het resultaat was en is een prachtige serie aan nationale en internationale interviews en films van een campagne. Deze loopt na al die jaren nog steeds; de middelen worden hierbij crossmediaal ingezet. Een perfect staaltje vakmanschap en partnership op basis van kwaliteit, creativiteit, inzet en enthousiasme.’

4. Werk voor leuke klanten
Arno Hoefakker, directeur van Hoefakker Hoveniers, is uitgenodigd om bij het interview aanwezig te zijn. Elise introduceert Arno met enthousiasme: ‘Arno heeft onze liefde voor “bedrijven in het groen en grijs” aangewakkerd. En het is een ontzettend leuke klant om voor te mogen werken. Arno en zijn team staan écht voor ondernemerschap. Dat is één van de verborgen schatten van Hoefakker. Dit betekent dat Arno zelf bruist van de ideeën. Maar ook dat als wij met goede ideeën komen, hij deze durft te realiseren. Hierdoor is Hoefakker in de branche een enorme voorloper. Ook zijn team is enorm gedreven en initiatiefrijk. Zodra je mogelijkheden en tools aanreikt, gaan ze ermee aan de slag.’

5. Bouw stap voor stap verder
Arno vertelt: ‘Er zit heel veel verdieping in wat Anthill doet. Nadat wij contact hadden opgenomen, zijn we met een groep van kantoor samengekomen voor een soort brainstormsessie onder leiding van Elise en Berry.’ Bij Hoefakker lag in de beginjaren de essentie vooral in de kernwaarden “ontzorgen” en “proactief werken”. Berry: ‘Hoefakker maakte eerst de stap naar heel servicegericht hovenierswerk en breidde dat vervolgens uit met o.a. boomspecialisten. Zo bouwden we steeds verder.’ Het resulteerde in onder andere ‘vier disciplines onder één dak’, De 3 zekerheden en onlangs lanceerde Hoefakker SmartCityTrees©.’

6. Bespaar geld en tijd door te kiezen
‘Onze aanpak voor SmartCityTrees© gaat uit van één rode draad (kerngedachte) die overal in terug te voelen is. Van begin tot eind. Hierdoor kan Hoefakker veel tijd en geld besparen. Alles wordt namelijk een vertaling van die ene kerngedachte. Medewerkers hoeven daardoor niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Goede marketing en communicatie is consistent, herkenbaar, snel te onthouden en biedt onze klant content voor minimaal een jaar. Deze aanpak gaat ook echt over durven kiezen en focus. Dat is nodig, want er is – met name online – zoveel mogelijk! Je kan onmogelijk alles doen. Wij zijn er om de koers te bepalen en te behouden.’   

7. Kijk in de keuken
Elise en Arno geven een kijkje in de keuken wat betreft de aanpak bij SmartCityTrees©. Arno vertelt: ‘Wij briefen Anthill dan bijvoorbeeld over een zelfregulerend watergeefsysteem voor bomen in bak. Het is onder andere een unieke en slimme oplossing, omdat in de openbare ruimte meestal geen toegang is tot nutsvoorzieningen zoals watervoorziening of elektriciteit.’ Elise: ‘Wij vertalen dit naar een concept SmartCityTrees© dat in één oogopslag te herkennen en onthouden is, op te splitsen is in meerdere verhalen en in de loop van de tijd uitgebouwd kan worden.’

8. Ga voor de ultieme match!
‘Klanten als Arno geven ons de energie om iedere dag weer met plezier aan de slag te gaan! Wij zeggen vaak dat wij klanten zoeken die bij ons passen. Sommigen vinden dat een gewaagde uitspraak. Zeker in deze onzekere tijden. Maar voor langere termijn relaties – die blijven in voor- en tegenspoed – is het belangrijk dat je iets deelt. Dezelfde waarden, motivatie en misschien zelfs achtergrond of interesses. Dat het klikt!’   

9. Wees origineel! 
Anthill was officieel het eerste bedrijf van het nieuwe millennium. ‘Op maandag 3 januari 2000 stonden wij al heel vroeg op de stoep bij de Kamer van Koophandel in Utrecht om ons als eerste onderneming in te schrijven in het nieuwe millennium.’ 

10. Neem niets voor lief 
Dit interview vindt plaats op moment dat het coronavirus zeer ernstige vormen aanneemt en veel bedrijven in Nederland geraakt worden. ‘Het huidige coronavirus raakt iedereen op veel vlakken. Met als worstcasescenario dat alles tijdelijk stil komt te liggen. Ik zou bedrijven willen adviseren om de tijd die “over is” te gebruiken voor zaken waar normaal gesproken geen tijd voor is, zodat je ondanks alles nu iets opbouwt wat in de toekomst meer oplevert.’