Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Auto van het Jaar creeert zichtbaarheid voor Mondriaan 150

Grote kans dat de oplettende Amersfoorter hem al gespot heeft. Want opvallen doet hij zeker, de Kia EV6 in Mondriaanstijl die de regio doorkruist. Een ludieke actie van Van Mossel Kia Amersfoort, dat ook de showroom aan de Maanlander in de Mondriaankleuren heeft gestoken. Het mag duidelijk zijn: het autobedrijf draagt als trotse partner van het jubileumjaar Mondriaan 150 bij aan de viering van het 150ste geboortejaar van de bekende Amersfoortse kunstenaar.

De Kia EV6 is van zichzelf al een blikvanger. Laat staan dat je daarmee ook nog een ode brengt aan Piet Mondriaan, met de primaire kleuren en strakke zwarte lijnen die zijn werk zo kenmerken. Geheid dat je deze speciale auto nakijkt als je ‘m voorbij ziet rijden. 

En dat kan zomaar gebeuren, want de ‘Van Mossel Kia Mondriaan EV6’ komt dit hele jaar in actie. Natuurlijk kunnen mensen die geïnteresseerd zijn in de Kia EV6 er een proefrit in maken, maar hij doet bij speciale evenementen ook dienst als chauffeursauto voor de burgemeester en wethouders van Amersfoort en Paul Baltus, directeur van museumkoepel Amersfoort in C. Fatma Koşer Kaya (wethouder cultuur) beet het spits af; zij werd in de Van Mossel Kia Mondriaan EV6 naar ontmoetingscentrum Birkhoven gebracht, om bewoners en mensen van de dagbesteding een Mondriaan 150-gebakje aan te bieden.

Auto van het Jaar
Vestigingsdirecteur Jeroen Thiel van Van Mossel Kia Amersfoort is trots op de speciale auto én het partnerschap van Mondriaan 150. ‘In onze ogen is Mondriaan de bekendste Amersfoorter. Dit jubileumjaar zet de stad op de kaart, het geeft Amersfoort landelijke aantrekkingskracht. Alles wat in Amersfoort en omgeving speelt heeft onze aandacht. We kunnen jammer genoeg niet bij alles betrokken zijn, maar dit vinden we absoluut de moeite waard. We helpen graag mee aan het creëren van zichtbaarheid.’

Van Mossel Kia Amersfoort stelt niet zomaar een model ter beschikking. De Kia EV6 is onlangs door een vakjury van Europese autojournalisten uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022. ‘Daar zijn we supertrots op’, zegt Jeroen. ‘Het is weer een pijler onder het succes van Kia. Het is de eerste auto die ik in mijn twintigjarige ervaring in de autobranche in groten getale verkocht heb, zonder dat iemand er überhaupt in gereden had.’ En dat zegt alles over dit bijzondere model. Jeroen: ‘Het is één van de meest innovatieve elektrische auto’s. Met één van de langste ranges en de snelste laadcapaciteit, waardoor de auto binnen twintig minuten weer volledig vol kan zijn. Het is dus een speciale auto, die zijn verwachtingen waarmaakt. Ik hoor louter positieve geluiden van onze klanten en de bestellingen blijven binnenkomen.’

‘Kia heeft zich ontwikkeld tot volwaardig volumemerk en scoort ook in Amersfoort erg goed’

Vooroplopen
Thiel kijkt verwachtingsvol uit naar de zomer. Want dan komt er nog een belangrijk model op de markt: de nieuwe Kia Niro. ‘De voorganger was vorig jaar ons best verkochte model. Het model dat er nu aan komt heeft uiteraard alle Kia-kenmerken en -features, met nieuwe innovatieve audio- en laadsystemen. In mei is er een premièredag, dan komt er voor één dag een pre-productiemodel in onze showroom te staan. We krijgen nu al wekelijks orders binnen zonder dat mensen hem hebben gezien.’

En zo zet de ontwikkeling van het merk Kia zich in hoog tempo door. ‘Erg leuk om dat mee te maken’, zegt Jeroen. ‘Ik ben hier ooit, in 2003, begonnen als verkoper. Van 2010 tot 2020 ben ik weggeweest, maar toen had Kia de groei al ingezet. En die is niet meer gestopt. Kia heeft zich ontwikkeld tot volwaardig volumemerk en scoort ook in Amersfoort erg goed.’

Hoe die groei te verklaren is? Jeroen: ‘De belangrijkste pijler blijft het product. Kia staat al jarenlang in de top vijf van betrouwbaarheid. En vorig jaar is de marketingstrategie vernieuwd, met “Movement that inspires” als slogan. Kia wil innovatief zijn en vooroplopen. Dat deed het merk jaren geleden al door vroeg met elektrificatie te starten. Dat gecombineerd met een Duits ontwikkelingsstation en Europese uitstraling maakt het tot een succes. En die movement gaat doorzetten.’

Naamgever Dutch Open
Het team van de Amersfoortse vestiging draagt daar enthousiast aan bij. ‘Gastheerschap staat hier het allerhoogst in het vaandel. Het klinkt cliché, maar alles draait om de klant. Als je als verkoper continu spiegelt hoe de klant het ervaart, dan komt het vanzelf goed. Combineer ons gedreven team met een merk dat het makkelijker maakt om te verkopen en je weet waarom het zo goed gaat.’

Of daar geen groeipijn bij komt kijken? Jeroen: ‘De groeipijn die we hebben is de postzegel waar we alles op doen. We hebben hier in het verleden grondig verbouwd, maar de oppervlakte is niet veranderd. Dat geeft uitdagingen. Deze locatie is verder perfect, maar de groei op deze locatie is beperkt. Dat is een uitdaging voor de toekomst.’

Om dit verhaal, dat toch al bol staat van de lokale betrokkenheid, rond te maken komt Jeroen nog met een mooie uitsmijter. In juli vindt het Van Mossel Kia Dutch Open wederom plaats in Amersfoort. ‘Wij zijn supertrots dat we daarvan naamgever mogen zijn. Ik heb het vorig jaar voor het eerst meegemaakt, dat was super. Dit jaar wordt het volle bak, dus ik kijk er erg naar uit. Heel mooi dat we als plaatselijke dealer kunnen meehelpen om een van de belangrijkste tennistoernooien van Nederland te organiseren.’

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerEemvallei