AUTOBEDRIJF PELS STAPT IN DE WERELD VAN ELEKTRISCHE AUTO’S

Eigenaar Jan Pels stoomt autobedrijf klaar voor de toekomst

De wereld van mobiliteit is vandaag de dag sterk in beweging. Elektrische auto’s zijn allang geen hot topic meer en de ontwikkelingen om straks vliegend naar je werk te kunnen zijn in volle gang. In deze dynamische branche heerst tegenwoordig slechts één belangrijke vraag: wie neemt de koppositie over en wie loopt achter de feiten aan? Voor James Autobedrijf Pels in Woerden was de keuze heel snel gemaakt. Het bedrijf wil absoluut voorloper zijn op het gebied van elektrische mobiliteit. Met de opening van het eerste Moobi Center van Nederland én een jonge bedrijfsopvolger in de vorm van Bas Geurs op komst, zet het bedrijf de nodige stappen richting de toekomst.

Voor Jan Pels, ondernemer en eigenaar van het gelijknamige Autobedrijf Pels, is het duidelijk: elektrische auto’s winnen aan terrein. ‘Er staan gloednieuwe merken in de startblokken om de wereld te gaan veroveren, met auto’s variërend van stadswagentjes tot limousines. Met de technische ontwikkelingen van nu is een auto produceren niet meer alleen het terrein van de gevestigde autofabrikanten. Iedereen met verstand van computers en software kan een auto bouwen. Het is daarom niet gek dat ook computerbedrijven gaan investeren in elektrische auto’s. In China is enorm veel gaande op dit gebied.’

Een belangrijke ontwikkeling dus, die volgens Jan best wat haken en ogen heeft. ‘Die fabrikanten gaan geen eigen dealervestigingen openen; dat is niet meer van deze tijd. Alles gaat online. Wel moet er een plek zijn waar klanten in deze auto’s kunnen proefrijden, waar ze af kunnen worden gehaald en waar ze onderhouden kunnen worden.’ Om die markt te bedienen, is Moobi Center opgericht. Het snelgroeiende Belgische Moobi – een producent van oplaadpalen – gaat de komende jaren een netwerk van garagebedrijven in Europa uitrollen als onderhoudsketen, afleverlocatie en laadpunt voor elektrische voertuigen. Moobi heeft daar voor Nederland James Autoservice als partner in gevonden. James Autoservice is een merkonafhankelijke autoonderhoudsketen met bijna zeventig vestigingen in Nederland. Autobedrijf Pels is één van die vestigingen. ‘Daardoor heeft Moobi in één keer landelijke dekking met circa zeventig locaties. Moobi gaat trouwens geen elektrische auto’s van bestaande automerken verkopen’, legt hij uit.

Stofjassen en laptops
Autobedrijf Pels is de eerste vestiging in Nederland van James met een Moobi Center. De andere vestigingen volgen dit jaar nog. ‘Ik was de eerste, omdat ik van aanpakken en doorwerken hou. We hadden hier een voorlichtingsbijeenkomst van James en ik vroeg direct wanneer ze zouden beginnen.’ Garages met een Moobi Center krijgen toegang tot trainingen en technische specificaties die nodig zijn voor onderhoud en reparatie aan alle merken elektrische en hybride auto’s. Autobedrijf Pels gaat enkele monteurs speciaal opleiden voor het onderhoud aan deze voertuigen. Momenteel zijn er al drie monteurs die via de ANWB de juiste papieren hebben behaald. ‘De monteur van de toekomst is een ict’er. Wij gaan het niet meer meemaken, want we verkopen nog twintig jaar benzineauto’s die ook nog eens twintig jaar meegaan, maar de markt en ook het garagewezen zal helemaal veranderen de komende jaren. Misschien dat er nog een enkele monteur in de werkplaats zichzelf vies wil maken tijdens het repareren van een motorblok, maar het merendeel bestaat uit ict’ers in stofjassen met laptops’, voorspelt Jan. Hij ziet ook de behoefte in de markt veranderen. ‘Dat onbekende merken tegenwoordig voet aan de grond kunnen krijgen, is omdat merkbeleving bij mensen veel minder een rol is gaan spelen. Auto’s zijn tegenwoordig zó goed en betrouwbaar dat het niet uitmaakt welk merk je rijdt; het is slechts een manier om je van a naar b te verplaatsen. En steeds meer mensen leasen een auto en willen er zo min mogelijk omkijken naar hebben. Voor een vast bedrag per maand is alles geregeld.’  

Bedrijfsopvolging 
Dat Jan zo voortvarend in deze ontwikkeling is gestapt, heeft een reden. ‘Ik had tot vorig jaar geen opvolger. Toen dacht ik niet aan investeren, maar juist eerder aan rustig afbouwen. Tot ik met mijn schoonzoon Bas over een mogelijke overname in gesprek ging.’ Zelf is Bas tussenhandelaar in auto’s, maar doordat die markt steeds krapper wordt door enkele grote spelers en de opkomst van online handelen, zien zowel hij als Jan daar geen brood meer in. Jan heeft hem voorgesteld om in het bedrijf te stappen. ‘We zijn eigenlijk als grap hiervover met elkaar in gesprek gegaan, maar de vraag werd steeds serieuzer. Weloverwogen heb ik daarom vorig jaar het “ja-woord” gegeven’, zegt Bas gekscherend. Bas ziet zichzelf niet echt als een garageman, maar daarvoor hebben zij goede vakmensen in dienst. Jan: ‘Het aansturen van onze werkplaats gaat vanzelf. Je hoeft geen verstand van die techniek te hebben. Je moet de mensen op hun eigen manier laten werken. Als je weinig klachten krijgt en de cijfers zijn goed, zitten de juiste mensen op de juiste positie.’ Bas vult aan: ‘Het autoverkopen is onze hobby. Daar ligt ook mijn kracht.’ Door zijn ervaring is hij bedreven in het uitzoeken van de juiste auto’s. ‘In de showroom horen leuke auto’s te staan.’ Het netwerk dat hij als tussenhandelaar heeft opgebouwd blijft hij zeker onderhouden, ook als eigenaar van Autobedrijf Pels.

De baas
Inmiddels werkt Bas twee dagen per week bij zijn schoonvader om de kneepjes van het vak te leren en het bedrijf beter te leren kennen. Jan kan daarom een dag minder werken. ‘Maar tot mijn 65ste blijf ik de baas, want twee kapiteins op één schip, dat werkt niet. De komende vijf jaar ga ik langzaam de garage overdragen. Daarna mag Bas het bedrijf helemaal leiden en kom ik nog een paar keer per week langs om waar nodig in te springen. Eigenlijk voornamelijk omdat ik het erg leuk vind.’ De bevlogenheid en trots in de stem van Jan als hij vertelt over de toekomstplannen, verklapt hoe enthousiast hij is over de voortgang van zijn “familiebedrijf”. ‘Bas heeft zelf kleine kinderen, dus misschien blijft dit bedrijf nog wel heel lang in de familie. Dat zou toch fantastisch zijn!?’