AUTOCENTRUM VAN VLIET WACHT MET SMART OP 2020

Bij Opel-dealer Autocentrum van Vliet hebben ze zin in volgend jaar. Opel zal in 2020 namelijk vier modellen met elektrische aandrijving in het aanbod opnemen, waaronder drie gloednieuwe exemplaren. De Woerdense autodealer is zelf ook helemaal klaar voor het “nieuwe” autotijdperk.

Opel is overduidelijk een offensief gestart in geëlektrificeerde voertuigen, door het automerk zelf omgedoopt tot het strategische “PACE! Plan”. Zo blijft allereerst de populaire Opel Ampera-e (nu nog met vier procent bijtelling leverbaar) beschikbaar in Nederland. Daarnaast introduceert Opel in 2020 drie nieuwe modellen in een elektrische variant: de Opel Corsa, Opel Vivaro en de Opel Grandland X Hybrid4; de eerste plug-in hybride van het merk. ‘Je ziet, als gevolg van fiscale maatregelen, de elektrische auto in sneltreinvaart op ons afkomen’, aldus directeur Arjan van Vliet. ‘Opel staat aan de vooravond van haar elektrische toekomst. Daarom biedt het merk alle modellen die op de markt komen naast de traditionele motoren ook met een elektromotor aan. De nieuwe Opel Vivaro, die nu al leverbaar is met een zeer efficiënte dieselmotor, komt volgend jaar in een volledig elektrische uitvoering. Het is daarmee één van de eerste volledig elektrische bedrijfswagens. Al met al mooie ontwikkelingen waar we met ons team heel veel zin in hebben.’

Interne training
Autocentrum Van Vliet wordt ook stukje bij beetje klaargestoomd voor de opkomende elektrische automarkt. ‘We zijn onze verkopers, monteurs en serviceadviseurs intern aan het trainen om hen voor te bereiden op de verdere uitrol van de geëlektrificeerde Opel-modellen. Monteurs leren heel veel over techniek, maar ook hoe ze met de auto’s om moeten gaan in de werkplaats. Zo zetten we bijvoorbeeld de werkomgeving van elektrische voertuigen uit veiligheid af, omdat de accu’s onder hoogspanning staan. Onze verkopers doen elke maand een onlinetraining die per thema is opgebouwd. Ze leren wat belangrijk is voor de toekomstige berijder van een elektrische auto, wat een kilowatt is (kW), welke laadsnelheden er bestaan en hoe ver je daar dan mee kunt rijden, maar ook welke laadstations geschikt zijn voor thuis en op het werk. Daarnaast hebben we op onze eigen parkeerplaats zes laadpalen met een laadvermogen van 22kWh laten aanleggen. Hiermee kunnen we onze huurauto’s en demonstratieauto’s snel opladen. Ook kunnen klanten altijd bij ons terecht om snel wat bij te laden, bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan de werkplaats of showroom. Bovendien kunnen we zo aan geïnteresseerden laten zien wat er gebeurt als je je auto aan een laadpaal hangt. Onze complete service rondom elektrisch rijden wordt zodoende uitgebouwd. We kunnen daarnaast ook toebehoren leveren, zoals diverse soorten laadkabels en wallboxen, die we zelfs kunnen laten installeren. Net zo makkelijk als we een lakstift of een koplamp kunnen leveren. Kortom, als de vraag naar elektrisch rijden nog meer toe gaat nemen, dan zijn wij er klaar voor.’

‘Onze complete service rondom elektrisch rijden wordt uitgebouwd’

Co2-uitstoot 
Toch moeten we niet verwachten dat we over een paar jaar allemaal elektrisch rijden, benadrukt Arjan. ‘Ons land is daar nog lang niet klaar voor. Gezien de huidige productiecapaciteit, het aantal laadpunten en de infrastructuur van ons laadnetwerk, gaat het simpelweg nog niet. Je ziet nu al dat er in bepaalde wijken “gevochten” wordt om de beschikbare laadpalen. Bovendien is de beschikbaarheid van auto’s, zeker voor een brede doelgroep, nog te laag. Het is ook een kwestie van een andere mindset. Nu rij je met je auto naar een tankstation en ben je binnen vijf minuten met een volle tank weer op weg. Met elektrisch rijden moet je van tevoren meer nadenken over waar je naar toe gaat en waar je eventueel kunt laden. Ik zie voor de komende jaren wel een behoorlijke groei in de elektrische automarkt, maar het moment dat het echt ingeburgerd zal zijn, gaat langer duren. Mocht dat moment er komen, dan is Opel – en wij ook – er in elk geval klaar voor. Het draagt met deze nieuwe en vooral ook laagdrempelige en toegankelijke modellen een steentje bij aan de ambitie om de CO2 -uitstoot in Europa te verlagen. De Corsa, Vivaro, Grandland X Hybrid4 en Ampera-e passen in het nieuwe denken over mobiliteit. Wij kunnen hierdoor vooraan in de markt mee blijven doen.’