fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Automotive college won autotechnicus van de toekomst 2021-prijs

De praktijktoets werd beoordeeld met een 9,5. Van de vijf theorievragen waren er vier goed. Daarmee liet ROCMN alle deelnemende onderwijsinstellingen achter zich en pakte het de Autotechnicus van de Toekomst-scholenprijs. Het woord is aan studenten Rik van Overbeek en Roy Miltenburg. Ze zijn uit het juiste hout gesneden. Wat een mentaliteit!

Voor het eerst
Rik: ‘Het is de eerste keer dat we zover kwamen.’ Roy: ‘Dit is misschien nog wel het leukst voor onze docent Hans van Rengs, die enorm veel eigen tijd investeert in zijn werk als docent. Als hij tijd heeft, loopt hij één dag per week mee in een diagnosecentrum om zijn kennis up-to-date te houden. Dat siert hem! Die motivatie weet hij heel goed op ons over te brengen.’ Rik: ‘Hij is gedreven, uitleggen doet hij met passie en geduld.’ Roy en Rik hebben ook veel aan docent Henri Baks. Rik: ‘Hij is juist meer gedreven met theorie en het begrijpelijk uitleggen van sommen, zoals berekeningen over het motorvermogen.’ Rik en Roy rondden vorig collegejaar respectievelijk de mbo 4-BBL (Beroepsbegeleidende Leerweg, red.) studie Technisch Specialist Bedrijfsauto’s (TSB) en Technisch Specialist Personenauto’s (TSP) af.

De prijs
AMT organiseert jaarlijks twee scholencompetities: een voor bedrijfsautotechnici en een voor personenautotechnici. Na een aantal voorrondes worden de best scorende scholen uitgenodigd voor een kennistest. Van de drie scholen die het beste scoren op deze kennistest, krijgen de twee studenten met de hoogste score een uitnodiging voor een praktijktest. Roy: ‘Ik mocht deelnemen aan de finale. De opdracht was een ingebouwde storing zo snel mogelijk diagnosticeren en op een rijtje zetten wat er moet gebeuren om de storing op te lossen. We kregen er een half uur voor.’ Rik: ‘Ik heb gelijktijdig aan dezelfde storing gewerkt, maar dan bij een bedrijfswagen. Omdat de voeding van de EGR-klep (= Exhaust Gas Recirculation-klep, die zorgt voor verlaging van de NOx-uitstoot van een dieselmotor) onvoldoende was, ging deze niet ver genoeg open. Ik had deze storing nog nooit gezien. We hadden dat half uur echt nodig. De 1ste-jaars student waarmee ik de test deed, had nog nooit met een Oscilloscoop gewerkt. We zijn tweede geworden.’ Een Oscilloscoop is high-tech meetapparatuur waarmee je onder andere snelle elektrische signalen kunt meten.

 

‘Als je aan docenten laat zien, dat je ervoor gaat, gaan ze ook voor jou’

Roy Miltenburg
(27 jaar, afgestudeerd Technisch Specialist Personenauto’s)
Wat heb je hiervoor gedaan? Roy: ‘Ik ben met een vmbo-diploma aan ROCMN de opleiding
Autotechnicus (mbo 2) gaan doen en daarna de studie Eerste Autotechnicus (mbo 3). Dat was voor wat ik wil bereiken niet genoeg. Daarom ben ik de mbo 4-opleiding Technisch Specialist Personenauto’s gaan doen. Ik werk bij De Witte Garage in Elst en ben vanuit mijn eigen bedrijf RM Diagnostics op locatie in te huren als diagnosespecialist.’ Wat gaat de energietransitie voor de personenauto betekenen? Roy: ‘Ik heb drie jaar bij Hyundai gewerkt, ik zat vol in de elektrische auto’s en dat is de toekomst. Ik rijd zelf hybride. Als je om je heen kijkt op de snelweg zie je steeds meer elektrische auto’s rijden. Ik denk dat dat vooral aan de bijtelling ligt. Mensen kijken logischerwijs naar de kosten. Bij waterstof is het grootste probleem nu dat er te weinig tankstations zijn. Ik verwacht dat fossiele brandstoffen eruit gaan of opraken.’

Rik van Overbeek
(22 jaar, afgestudeerd Technisch Specialist Bedrijfsauto’s)]
Wat deed jij hiervoor? Rik: ‘Ik heb ook een vmbo-diploma en deed daarna aan ROCMN de mbo 3- opleiding Eerste Bedrijfsautotechnicus. Ik werk bij Bakker Bedrijfswagens in Utrecht.’ Waar sta je over tien jaar? Rik: ‘Dan werk ik sowieso in de vrachtwagenindustrie, ben ik chef werkplaats of heb ik een andere hoge functie.’ Hoe kijk je tegen de energietransitie aan? Rik: ‘Een groep jongeren binnen ons bedrijf heeft van de directeur de opdracht gekregen om te inventariseren welke klanten belangstelling hebben voor elektriciteit of waterstof, wat dat kost voor de werkplaats en wat het betekent voor het verkopen. Het draaiboek hebben we af. Veel klanten willen wel een hybride voertuig, maar geen elektrisch vanwege de beperkte actieradius.’ Verwacht je een doorbraak, zal de actieradius groter worden? Rik: ‘Ja, kijk maar naar de ontwikkeling die de huidige verbrandingsmotor heeft doorgemaakt.’ Wordt het waterstof of elektriciteit? Rik: ‘Ik denk dat waterstof de diesel gaat vervangen en elektriciteit de benzine.‘ Even later vervolgt hij: ‘Diesel wordt vaak ten onrechte in het verdomhoekje gezet. Ik denk dat we er veel technische innovaties aan te danken hebben. Er wordt enorm veel over de weg mee vervoerd, denk aan huizen en wijken waar we nu in wonen.’

Ervoor gaan
Het interview zit er bijna op. Het laatste woord is aan Roy. ‘Als je interesse hebt in auto’s en in het vak, dan moet je hier op het ROCMN Automotive College zijn. Als je aan docenten laat zien dat je ervoor gaat, gaan ze ook voor jou.’

InterviewGroothandelFood (groothandel)Horeca & RecreatieRestaurant/ barCateringLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden