Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Bandenvernieuwers met een belangrijke rol in de maatschappij

Als het aan algemeen directeur Carlo Hijzen ligt, stapt iedereen zo snel mogelijk over op vernieuwde banden van Roline. Vernieuwde? Juist ja. Zijn innovatieve bandenbedrijf is hét antwoord op de vraag naar meer verduurzaming. ‘Met ons product maak je het verschil.’

Het is misschien wel het laatste waar je aan denkt als je bezig bent met transport of de aanschaf van nieuwe voertuigen: banden. Des te interessanter is het om te ontdekken hoeveel voordeel er te behalen valt als je kiest voor het product van Roline. ‘En het is geen commercieel praatje’, benadrukt Carlo direct. ‘Het zijn harde cijfers die aantonen hoe duurzaam ons product is.’ Roline bestaat al sinds 1989, destijds opgericht door het onderhoudsbedrijf van de voorloper van openbaarvervoerbedrijf Connexxion. In de jaren die volgden is het bedrijf op allerlei vlakken geïnnoveerd en sinds 2019 is de onderneming onderdeel van de DBS Groep; een grote club met onder andere dertien bandenservicevestigingen in het Zuidwesten van Nederland. Carlo is al sinds 2003 werkzaam voor de vernieuwingstak. ‘Ik was eerst verantwoordelijk voor het financiële stuk binnen Roline en algauw kreeg ik de rol van algemeen directeur toebedeeld. Binnen de DSB Groep ben ik daarnaast verantwoordelijk voor de divisie Fleet Solutions.’ Roline is een bandenvernieuwingsbedrijf met klanten door heel Nederland. ‘Wij bedienen een groot deel van het openbaar vervoer in Nederland en bijvoorbeeld ook vuilophaalbedrijven en transporteurs. We vernieuwen banden voor Connexxion, Qbuzz en GVB, maar we werken ook voor regionale partijen als Profile Tyrecenter, Pouw Banden en Inter Rutges.’

Het proces
Het vernieuwingsproces van banden is een gestroomlijnd geheel bij Roline. In twee aangrenzende, grote hallen in Lopik worden wekelijks zo’n vijfhonderd banden vernieuwd door het vakkundige team en diverse geautomatiseerde machines. ‘Het proces bestaat uit een aantal stappen. De versleten band komt bij ons binnen, waarbij direct een visuele keuring plaatsvindt en de lucht uit de banden wordt gehaald. Vervolgens wordt de band aan een intensief keuringsproces onderworpen, om te kijken of er ergens in de band separaties zitten. De banden die de keuring doorkomen worden vervolgens compleet vernieuwd in de volgende hal. Daar wordt het resterende loopvlak afgeruwd, worden beschadigingen gerepareerd en wordt het nieuwe loopvlak op de band aangebracht. Tijdens de laatste stap gaat de band in de autoclaaf, waar door middel van een vulkanisatieproces het nieuwe loopvlak aan het karkas wordt gehecht. Als de eindinspectie daarna ook positief is, worden de banden voorzien van een verflaag en zijn ze klaar voor hun tweede of derde leven.’

‘Het is geen commercieel praatje; het zijn harde cijfers’

320 procent
Carlo maakt meteen duidelijk dat een vernieuwde band eigenlijk een upgrade is ten opzichte van nieuwe banden, zowel kostentechnisch, als op het gebied van duurzaamheid. ‘Het loopvlak van een vernieuwde band is slijtvaster en dus gaat de band langer mee. Belangrijk om daarbij te noemen is dat wij alleen de banden vernieuwen die van een A-merk als bijvoorbeeld Bridgestone, Goodyear, Continental of Michelin afkomstig zijn, want de goedkopere, vaak Chinese varianten presteren over het algemeen tot veertig procent minder goed en zijn nauwelijks te vernieuwen.’ Het beste is dus om te beginnen met een nieuwe, A-merk band. Carlo rekent het voor. ‘Stel de aankoopprijs van een nieuwe band op 100%. Een vernieuwing kost vervolgens 33%. Een tweede vernieuwing kost dat ook. De totale prijs voor drie levens is dan 166%. Reken vervolgens dat de nieuwe band qua levensduur 100% meegaat. De vernieuwing gaat daarna in zowel zijn eerste als tweede leven 110% mee. In totaal heb je dan één band die qua levensduur 320% meegaat, afgezet tegen een prijs van 166%. Wil je dit qua prestatie redden met een band van Chinese komaf, dan heb je er vier nodig, tegen een totale prijs van 320%. Vandaar ook dat wij een paar jaar geleden om logische redenen bij de Europese Commissie in Brussel hebben gelobbyd om invoerrechten te gaan rekenen op Chinese banden. Dat is gelukt.’ In het geval van Roline gaan kostenefficiëntie en duurzaamheid dus hand in hand. ‘Uiteraard, want door banden een tweede én een derde leven te geven, verminder je de CO2-uitstoot als gevolg van de productie van de banden met zo’n zestig procent. En dat is nog niet alles.’

Positieve impact
Carlo haalt een treffend voorbeeld aan. ‘In het verleden hebben wij voor Connexxion een specifiek product ontwikkeld dat het mogelijk maakte om het brandstofgebruik te verlagen. Bij een band moeten drie aspecten optimaal zijn: rolweerstand, grip en kilometerprestatie. Als je het ene onderdeel verbetert, verslechtert over het algemeen de prestatie van het andere. Wij zijn in staat gebleken om, door een specifieke compound aan het loopvlak toe te voegen, met behoud van grip en kilometerprestatie, de rolweerstand met 35 procent te verlagen. We hebben het een jaar lang getest en het leidde tot een brandstofvermindering van vier procent. Dat klinkt misschien als weinig, maar toen we startten gebruikte Connexxion honderd miljoen liter brandstof per jaar. De eindstand was dus dat we met een geringe investering jaarlijks maar liefst vier miljoen liter brandstof wisten te besparen en daarmee een CO2-reductie behaalden van ruim 10 miljoen kg. Kun je nagaan dat je met iets simpels als een band, zoveel positieve impact kunt behalen.’

Groen bedrijf
Het verschil, of impact maken, is een persoonlijke drijfveer van Carlo. ‘En dat gaat naar mijn idee om alle facetten van duurzaamheid. Bij Roline recyclen we alles en proberen we zo weinig mogelijk te verspillen. De lucht die we uit de banden halen bijvoorbeeld, slaan we op voor hergebruik. We zijn nu ook aan het kijken of we hetzelfde kunnen doen met druk en warmte uit het productieproces. Het afgeschaafde rubber, pallets, papier, alles wordt ingezameld en gerecycled. Ik vind dat als je een groen product verkoopt, je ook een groen bedrijf moet zijn. Het kan niet zo zijn dat als je iets aan een afvalstroom onttrekt, je het uiteindelijk ergens anders weer toevoegt. Maar duurzaamheid zit voor mij ook in langetermijnrelaties. Met klanten, leveranciers en onze eigen mensen. Het is fijn dat we dit product nu kunnen maken, maar het is nog fijner als we dit over tien jaar nog steeds kunnen doen.’

Continuïteit
Over tien jaar gesproken, Roline blijft de komende tijd nog volop innoveren. ‘De nieuwste innovatie komt binnenkort binnen: een robot die het rubber zelf kan afruwen. De belangrijkste reden om hierin te investeren, komt voort uit het feit dat wij ISO-gecertificeerd zijn. ISO9001 voor kwaliteit en ISO14001 voor milieu. Binnen deze certificeringen is kwaliteitsdenken vereist en dat houdt ook in dat je de best beschikbare technieken toepast. Deze robotmachine biedt een hogere kwaliteit voor het tussenproduct en is veel minder belastend voor de operator. En als een machine het werk beter kan doen dan dat de mens het doet, én het is kostenefficiënt, dan is het onzin om er geen gebruik van te maken. Maar het is voor ons geen doel op zich om met minder personeel te gaan werken. Ik vind juist dat bedrijven er zijn voor de mensen en niet andersom. Ik wil dat onze medewerkers plezier beleven aan hun job, er een goede boterham aan overhouden en voldoende uitgedaagd worden. Dat resulteert er namelijk in dat ze hier willen blijven en uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste voor de continuïteit van ons bedrijf.’

‘Het kan niet zo zijn dat als je iets aan een afvalstroom onttrekt, je het uiteindelijk ergens anders weer toevoegt’
InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenLopikerwaard