BANENBRANDERIJ IS MET NIETS TE VERGELIJKEN

Ondernemers Inge Roode en Mireille Linger genieten elke dag van hun toffe concept


Stel: je zet een expert in het uitzendwezen en een creatieve webdeveloper bij elkaar. Je voegt hier een tof pand, heerlijke koffie en flexwerkplekken aan toe. Vervolgens maak je het af met een fanatieke ondernemersgeest. Wat krijg je dan? Juist: Banenbranderij. Een unieke zakelijke hotspot in het centrum van Woerden.

Ondernemers Inge Roode en Mireille Linger hebben al behoorlijk wat gezien tijdens hun ondernemerscarrière. Nadat Inge hiervoor werkzaam is geweest in de uitzendbranche en de financiële wereld en Mireille jarenlange ervaring heeft opgebouwd in webdesign en online marketing, was het dan ook niet vreemd dat ze precies wisten wat ze wilden toen ze drie jaar geleden besloten hun krachten te bundelen. Banenbranderij – een uitzendbureau, webdesignbureau en flexwerkomgeving – is volgens de dames dan ook het ultieme eindproduct. ‘Hier aan de Meulmansweg hebben we een hippe plek gecreëerd, waar mensen even in- en uitlopen. De één komt voor een baan, de ander is op zoek naar een goede werkplek, een nuttige website, of een kop koffie in combinatie met een goed gesprek. We hebben hier voldoende ruimte, dus dat laatste is gewoon onderdeel van de service’, zegt Inge.

Kruisbestuiving
Wat Banenbranderij zo sterk maakt, is dat mensen met verschillende motieven binnenlopen en iets aan elkaar kunnen hebben. Een voorbeeld: ‘Er zijn diverse zzp’ers die regelmatig in onze flexwerkplaats komen werken, vertelt Mireille. ‘Ons team houdt zich sinds twee jaar bezig met het creëren en hosten van websites. Vandaar dat we op zoek waren naar een goede “tekstschrijver”. Via één van onze vaste gasten zijn we zo aan een hele goede tekstschrijver gekomen. Daar werken we nu mee samen. Andersom bleek zij ook weer een website nodig te hebben. Die bouw ik dan weer.’ Dat zijn de leuke dingen, vinden beide ondernemers.

Tachtig nieuwe ideeën
Banenbranderij is niet zomaar een uitzendbureau. ‘Het is – denk ik – niet met iets anders te vergelijken’, zegt Inge. ‘We willen graag persoonlijk contact en zijn heel toegankelijk. Ik merk dat mensen gemakkelijk naar binnen lopen. We hebben op dit moment zeventig mensen aan het werk. Dat is netjes. Het komt voor dat ik iemand niet direct aan een baan kan helpen, maar dan gaat diegene wel de deur uit met tachtig nieuwe ideeën.’ Iemand die bij Banenbranderij binnenloopt verdient aandacht, vinden Inge en Mireille. ‘Ik herinner me nog dat ik zelf net was afgestudeerd en op zoek naar een baan. Je wilt gewoon geholpen worden. Al blijft het voor iedere leeftijdscategorie spannend.’ Dat kan Inge beamen. Ze heeft zeven jaar een uitzendbureau voor studenten gehad, maar was ook benieuwd naar de categorie 50-plus. ‘We hebben dit jaar vijf mensen van boven de zestig aan een baan geholpen. Dat vind ik best bijzonder.’ De persoonlijke aandacht combineert het team van Banenbranderij met een nuchtere en eerlijke aanpak. ‘Soms kun je iemand een spiegel voorhouden. Ik vraag meestal: hoe denk je zelf dat je eerste indruk was? Hoewel dat confronterend kan zijn, heeft iemand daar zelf ook baat bij.’

De rollen omdraaien
Mireille en Inge kunnen door hun ervaring met elke generatie overweg. ‘Ook de jongere doelgroep snappen wij heel goed. Wij zijn zelf ook continu bezig met het najagen van onze passie. Dat maakt het ook gemakkelijk om net even een stapje verder te gaan om kwaliteit te leveren, in plaats van genoegen te nemen met een massaoplossing. Als ik kijk naar onze webdesign-opdrachten zie ik dat ook terugkomen. Ik kreeg laatst een mail van iemand uit Amsterdam. Die vroeg: “Ik wil een website, kun je mij een offerte sturen?” Dat doe ik niet zomaar, want ik weet eigenlijk nog niets. Ik wil graag het bedrijf leren kennen. Dan doe ik uitgebreid onderzoek naar de doelgroep, ontwerp ik op basis van alle kennis de website en analyseer ik het bezoekersgedrag: op welke pagina haken ze af, of juist niet? Wat moet er gebeuren zodat bezoekers de formulieren invullen of een contactknop aanklikken? Ondernemers hebben zelf vaak heel veel ideeën over wat op hun website moet komen. Logisch, want ze weten als geen ander wat de kernwaarden van hun bedrijf zijn. Alleen moet je bij de bouw van een website de rollen omdraaien. Waar is je doelgroep naar op zoek voor ze op jouw website belanden? Die zoeken niet naar “de meest betrouwbare en innovatie partner”. Die zoeken op basis van hun eigen behoeften en problemen, zoals: wat doe ik aan mijn personeelstekort?’

Fluitend naar je werk
Banenbranderij is met haar drie bestaansjaren nog een redelijk “jong” bedrijf. Al beschikt het over voldoende expertise. Het team is onlangs weer uitgebreid en telt nu zes mensen, die zich bezighouden met het uitzendwezen, de flexwerkplaats en webdevelopment. Daarnaast hebben ze een barista die een goede bak koffie zet. De twee ondernemers gaan tegenwoordig iedere dag fluitend naar hun werk. ‘Bezig zijn met webdevelopment en marketing binnen Banenbranderij voelt niet aan als werk, zegt Mireille. ‘Er zitten zoveel verschillende facetten aan, zowel technisch als creatief. Heerlijk om dagelijks met al die onderdelen bezig te kunnen zijn.’ Inge heeft na jarenlange werkervaring een belangrijk les opgedaan, die ze dagelijks toepast. ‘Vroeger was ik alleen maar bezig om zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen. Op een gegeven moment weet je precies waar je goed in bent en in wat voor soort opdrachten je in welk tijdsbestek kunt uitblinken. Ik werk in de uren die ik ervoor heb vrijgemaakt. Kwaliteit voor kwantiteit, dus. Ik heb gemerkt dat dit uitgangspunt écht voor het beste resultaat zorgt.’