bedrijfs-DNA

Quote_teken_links

‘Juist in deze tijd hebben mensen er behoefte aan om gezien en gehoord te worden’

edwin

Edwin is directeur van Terberg Verenigde Bedrijven, een holding waar verschillende technische installatiebedrijven deel van uitmaken, zoals Terberg Totaal Installaties en Terberg IP Products & Solutions.
0306860711 | e.dullaart@terberg.eu

Elk bedrijf heeft een soort DNA dat tot uiting komt in de strategie, cultuur en structuur. Bij succesvolle ondernemingen blijkt dit bedrijfs-DNA het uitgangspunt te zijn voor alles wat ze doen. Het bepaalt hoe ze hun organisatie inrichten, welke mensen ze aannemen en welke partners ze kiezen. Regelmatig komt het voor dat bedrijven het best moeilijk vinden om toe te lichten wat hun bedrijfs-DNA is. We zijn goed in… en vinden het leuk om…  Het DNA van een bedrijf heeft veel te maken met de ondernemer en/of bedrijfsleider die de scepter zwaait.

De wortels van een bedrijfscultuur komen voort uit de geschiedenis van een onderneming. Het gaat over de normen en waarden van een onderneming, maar ook over het karakter en de gewoontes. De “wortels” gaan dus nogal diep en zijn stevig verbonden, in wat we ook wel het DNA van een onderneming noemen.

In 2005 maakte ik kennis met Terberg Totaal Installaties en met de toenmalige eigenaar Jan Terberg. Vrij snel kreeg ik een goed beeld van het DNA binnen het familiebedrijf Terberg Totaal Installaties. Voor zover ik dit kon beoordelen was het een DNA waarbij ik me thuisvoelde. Elementen die mij gelijk opvielen waren: respect voor elkaar, ondernemerschap, eerlijkheid, vakmanschap, kundigheid, onafhankelijkheid en menselijkheid. De elementen ondernemerschap en menselijkheid spraken mij op dat moment het meeste aan. Dit kwam omdat ik jaren werkzaam ben geweest bij een multinational waar collega’s als een nummer werden behandeld en de koers bepaald werd door de cijfers. Het voelde vanaf dag één zoveel beter om collega’s echt te zien, te horen en om daadwerkelijk met ze samen te werken.

Ons bedrijf loopt al wat jaartjes mee sinds de oprichting in 1947. Ons DNA is dus al enigszins volwassen. Wat opmerkelijk is, is dat er nog steeds hard wordt gewerkt aan duurzame technieken. Toen al, investeerden wij in onze mensen en bouwden we aan langdurige samenwerkingen. Nu, ruim zeventig jaar later, geldt dit dus nog steeds en is er aan ons DNA weinig tot niets veranderd. De technologie uiteraard wel en daar anticiperen wij als familiebedrijf op, door innovativiteit als een van de  prioriteiten te stellen. Onze medewerkers zijn er trots op om voor ons en met ons te werken, maar vooral om samen mooie projecten neer te zetten.

Wat voor mij belangrijk is, is het familiegevoel dat onze mensen met elkaar uitstralen. Juist in deze tijd hebben mensen er behoefte aan om gezien en gehoord te worden. Een bedrijfs-DNA waarin werkgevers en werknemers met elkaar betrokken zijn, interesse hebben in elkaar en compassie voelen voor elkaar. In mooie en moeilijke tijden. Dat zorgt ervoor dat onze mensen trots zijn op het bedrijf en op elkaar en met bevlogenheid hun werk doen.