Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Bedrijfsbeveiliging met een lokaal en persoonlijk tintje

Tijd om een nieuw lid van OnderNamen voor te stellen: KVA beveiliging, vernoemd naar eigenaar Kevin van As en tegelijk symbool voor de speerpunten kwaliteit, veiligheid en alertheid. Sinds begin 2019 zorgt Kevin met zijn team vanuit Bunschoten-Spakenburg voor de veiligheid bij honderden bedrijven in de directe omgeving. Die keuze voor lokale inzet is een bewuste, vertelt Kevin tijdens onze kennismaking. ‘Het persoonlijke contact en die extra stap die we altijd zetten, is waarom mensen voor ons kiezen.’

Wanneer we aankomen op het kantoor van KVA Beveiliging treffen we Kevin achter zijn bureau. Naast hem geen waakse herder, maar een kleine, schattige kantoorhond. ‘Hondengeleider is echt een vak apart’, vertelt Kevin. ‘Daarvoor huren we sporadisch iemand in, maar voor onze kernactiviteiten is het zelden relevant. Wij richten ons op surveillance en objectbeveiliging. Dat houdt in dat we panden openen en sluiten, brandsluitrondes lopen, controlerondes lopen en rijden en snelle alarmopvolging leveren. Het verschil tussen surveillance en objectbeveiliging zit in de grootte van een onderneming. Voor de meeste bedrijven volstaat surveillance. Dan komen we langs voor deze taken en rijden we daarna weer verder. Objectbeveiliging is voor grotere ondernemingen waar 24-uurs aanwezigheid of avond-, nacht- en weekendbezetting gewenst is. Daar lossen we de receptionist ’s avonds af en zijn we continu in en rond het pand aanwezig en aanspreekpunt voor al het personeel dat in de avond en nacht werkzaam is.’

Noodzaak

‘Veel ondernemers weten niet dat goede beveiliging voor de verzekering verplicht is’, vertelt Kevin. ‘Ik merk dat regelmatig in mijn eerste kennismaking met ondernemers. Ze hebben bijvoorbeeld wel een alarminstallatie geïnstalleerd, maar doen de opvolging zelf. Als je klein bent en weinig inventaris hebt, mag dat nog wel. Maar zodra je inventaris of voorraad een bepaald vermogen bereikt, is professionele opvolging verplicht. Heb je dat niet geregeld, dan keert de verzekering niet uit. Voor die ondernemers is dat heel zuur. Je denkt goed verzekerd te zijn, maar dat blijkt dan toch niet zo te zijn.’ 

Kevin pakt er intussen een digitale folder bij van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). ‘Deze loop ik altijd samen met nieuwe klanten door. Het CCV bepaalt de richtlijnen van beveiliging en hierin vind je tabellen die precies laten zien in welke veiligheidsklasse jouw onderneming valt. Per klasse ben je verplicht om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen. Van een simpele alarminstallatie bij de lichtste klasse tot razendsnelle alarmopvolging in de hoogste categorie. Ik gebruik het altijd om ondernemers direct inzicht te geven in hun risicoklasse. Het is een stukje persoonlijk advies dat ik belangrijk vind.’

‘Veel bedrijven kiezen ervoor om de reactietijd niet te noemen, maar ik wil het juist wél laten zien’

Voor ieder wat wils 

‘Voor de laagste risicoklasse hebben we een eigen app ontwikkeld’, vertelt Kevin. ‘Die app bespaart ondernemers geld, omdat ze zelf geen alarmcentrale hoeven aan te schaffen en alarmeringen ook nog zelf mogen opvolgen. Als ze dat doen, geven ze dat direct in de app aan, waardoor wij niet meer hoeven te rijden. Reageren ze niet, bijvoorbeeld omdat ze slapen of op vakantie zijn, dan komen wij alsnog in actie. Met bedrijven die in een hogere risicoklasse vallen hebben we andere afspraken. We rijden met meerdere auto’s in de regio en zijn daardoor snel ter plaatse als er iets is. De tijd van opvolging zien klanten altijd terug in de rapportages die ze in de mail krijgen nadat we een melding hebben opgevolgd. Veel bedrijven kiezen ervoor om die reactietijd niet zichtbaar te maken, maar ik wil het juist wél laten zien. Enerzijds om onszelf te motiveren, maar ook om te laten zien dat we écht snel zijn. Omdat we zo lokaal werken zijn we regelmatig binnen vijf à tien minuten ter plaatse. Dat is echt uitzonderlijk in de sector.’

Binnen één minuut

KVA Beveiliging werkt volledig digitaal. ‘Naast de meldkamerapp, doen we al onze rapportages digitaal. Na een opvolging hebben klanten de rapportage binnen één minuut in de mail. Daar staat direct alles in wat je nodig hebt. De beveiliger maakt ter plaatse foto’s van bijzonderheden, stelt bewijsmateriaal veilig en rapporteert uiteraard wat er is aangetroffen. Ter plaatse regelen we verder alles wat er dat moment nodig is. Met de politie, maar ook het opruimen van glasscherven of tijdelijke reparaties met noodramen. Ook kunnen we de meeste storingen in het alarmsysteem resetten en verhelpen. Je wil niet dat een inbreker later die nacht hetzelfde gat opnieuw kan gebruiken voor een tweede poging. Bijkomend voordeel van onze rapportage is dat de verzekering direct ziet dat de opvolging correct is gedaan, waardoor de claim sneller kan worden afgehandeld. Zo kost het onze klant zo min mogelijk tijd en heeft hij ook foto’s.’

Lokale klanten, lokaal personeel

KVA Beveiliging werkt niet alleen lokaal, ze werven ook lokaal. Kevin: ‘Het voordeel is dat je weet wie je in huis haalt. Medewerkers hebben de lokale mentaliteit, maar ze kennen ook de omgeving, de snelste routes en vaak kennen ze zelfs onze klanten persoonlijk. Beveiligers uit bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam hebben die connectie niet, dus die neem ik bewust niet aan, hoe krap de arbeidsmarkt ook is. Ik werk liever samen met lokale opleiders, zoals MBO Amersfoort. Elk jaar hebben we een stagiair die we zelf opleiden en de kneepjes van het vak leren. We zijn behoorlijk kritisch, want in dit vak moet je de juiste discipline hebben. Je bent het visitekaartje van het bedrijf en moet stevig in je schoenen staan. Maar als iemand het in zich heeft, dan is hij of zij ook direct welkom in ons team.’

 

Website

kvabeveiliging.nl

 

InterviewOntwikkelingenDienstverleningEemvallei