fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

BEDRIJFSPAND IN DE MEERN ONDERGING FLINKE METAMORFOSE

Het pand van GBI WORK’N TOOLS, groothandel voor de agrarische en industriële sector, onderging tijdens de coronapandemie een ingrijpende verbouwing. Met een uitgebreid assortiment, zonnepanelen op het dak en een prachtige ingang is het bedrijf uit De Meern helemaal klaar voor de toekomst, vertelt directeur Dirk de Bruijn. ‘Zodra het weer kan, komt er een feestje.’

Met een blik van een kind die in zijn favoriete snoepwinkel om zich heen kijkt, laat Dirk de Bruijn een foto zien van afgelopen september. De directeur knipte met een paar medewerkers van GBI WORK’N TOOLS symbolisch het lint door om de officieuze opening van het prachtig verbouwde pand kracht bij te zetten. Tot een officiële opening komt het nog als de pandemie achter de rug is. ‘Zodra het weer kan, komt er een feestje’, vertelt een enthousiaste Dirk, die blij is met het verbouwingsresultaat van de vestiging in De Meern.

Wat was de aanleiding om te verbouwen?
‘Het pand bestaat 35 jaar en veel is in die tijd hetzelfde gebleven. Dat is op heel veel vlakken goed, maar we willen ook verder. Hoe gaan we om met onze warmtehuishouding en energie? We hadden meer ruimte nodig en besloten het pand meteen klaar te maken voor de toekomst. Alles is geïsoleerd, we hebben zonnepanelen aangelegd en zijn volledig van het gas af. We zijn selfsupporting geworden. Onze entree was een ‘deurtje’, nu hebben we een grote ingang. De logistiek loopt heel soepel. We kunnen klanten goed helpen en adviseren, omdat we mooie producten hebben die goed staan uitgestald. We hebben zodoende een hele slag gemaakt. De verzekeringsman zei: het is mooi dat je dit pand een tweede leven geeft. Daarnaast doen we veel aan internetverkoop. Vooral in de agrarische sector kunnen ze online heel makkelijk en specifiek op zoek naar producten. Onze webshop krijgt dit jaar nog een metamorfose, waardoor klanten onder meer hun verkoopstatistieken kunnen nakijken.’

 

Welke voordelen brengt de verbouwing voor bestaande en nieuwe klanten nog meer?
‘Voor bestaande klanten is het assortiment verruimd. Het overzicht is beter en er zit veel meer licht in het pand, waardoor de beleving optimaal is. Voor nieuwe klanten is het duidelijk dat wij meer aan de bouwkant gaan doen, omdat we die expertise hebben in Montfoort. Waar alle klanten op meeliften, is dat we van allerlei A-merken het hoofddealerschap hebben. Dat doen we tegen een marktgunstige prijs, omdat we samen met Zevij, de grootste inkoopgroep van de Benelux in onze branche, grote volumes kunnen inkopen.’

Het assortiment is flink uitgebreid. Wat is erbij gekomen?
‘We hebben meer opties op hang- en sluitwerkgebied, maar ook kramerijen voor ijzerwaren. Dat is met name voor zzp’ers en kleine aannemers. We hadden hier geen plaat- en houtmateriaal. Wij doen wel hekpaaltjes voor de landhekken bij de agrariërs, maar als je een plaatje hout wilde, dan lukte dat niet. Nu kunnen we tegen klanten zeggen: “Dat regelen we voor u via onze vestiging in Montfoort”. De klant stapt binnen, kan advies krijgen en bijna alles kopen. Of we verwijzen door. Dan voelt de klant aan: die is met mij bezig en niet met zichzelf.’

‘De verzekeringsman zei: het is mooi dat je dit pand een tweede leven geeft’

Door de pandemie was winkelbezoek lange tijd onmogelijk, nu in beperkte vorm. In hoeverre gaf de metamorfose energie aan dit bedrijf?
‘Dat gaf veel energie. Bij ons is het motto: stilstand is achteruitgang. We zitten in een luxepositie, want we zijn hard gegroeid. Dat zie ik in Montfoort nog sterker dan hier. Er zit een positieve flow in. Dat komt omdat onze hoofdmoot business-to-business is. In de bouw doen wij veel met zzp’ers en kleinere aannemers. Mensen willen hun huis opknappen. Wij zitten in het begin of aan het einde van die staart en dan kloppen ze bij ons aan. In veel gevallen kunnen wij het leveren. Onze medewerkers dachten wel even: wat gaat er allemaal gebeuren? Ik heb gezegd: jongens, we gaan ervoor zorgen dat onze klanten geen last hebben van de verbouwing. Hooguit ligt er een beetje stof, maar wij gaan aan de slag.’

Wat is de belangrijkste les van deze pandemie voor jou als directeur en dit bedrijf?
‘Je kunt je op veel dingen voorbereiden en van alles bedenken, maar dat kan opeens helemaal anders zijn. Je moet altijd plannen maken. Blijf innoveren. Denk niet vanuit angst. Wij hoeven niet voorop te lopen op het gebied van innovatie, want we willen onszelf blijven en doen waar we goed in zijn. Daarnaast mag je ook voor jezelf een fijne werkomgeving creëren. Dat geef je door aan je personeel en ik vind het leuk dat mensen dat teruggeven. Onze vergaderingen zijn open, er komen veel ideeën van onze medewerkers. Dat is heel mooi om te zien.’

RestylingGroothandelLand- tuinbouw (groothandel)Utrecht