‘bedrijven zijn vaak ambitieuzer dan ze zelf denken’
Ze zijn toonaangevend in het creëren van cohesie tussen het interieur en het DNA van bedrijven: Muurbloem design studio. Van hotel tot kantoorpand: geef hen de vrije hand en ze komen met ontwerpen die jouw bedrijfsidentiteit volledig in zijn kracht zetten. ‘Het is onze overtuiging dat de werklocatie van een bedrijf een grote pijler is in de bedrijfsstrategie en in het welzijn van medewerkers.’
De kantoorruimte van Muurbloem, gevestigd in een historisch pand aan de Draaiweg in Utrecht, ademt – uiteraard – creativiteit. Er liggen uitgesproken vloerkleden onder de bureaus, er hangt een enorme kroonluchter aan het plafond en de muren worden overlopen door een spoor van kleine, zwarte krokodillen. ‘Het is een beetje practice what you preach’, zegt Robert Westerveld, lead interior designer bij Muurbloem. ‘Het zou toch gek zijn dat wij bij anderen gedurfde keuzes maken, maar ons eigen kantoor een dertien-in-een-dozijn uitstraling heeft. Onze naam klinkt weliswaar lief, maar we zijn best wel avontuurlijk.’
Ontwerpen voor unieke bedrijven
Naast Robert zit Gonnette Smits, die samen met haar partner Bart van de Kerkhof, oprichter is van Muurbloem. ‘We begonnen in 2000 met Muurbloem, met dat wat in de naam verscholen ligt: de muur is het onderwerp, ons draagvlak voor designs. In het begin waren we een surface design studio, maar al gauw voelden we de noodzaak om onze ontwerpen zelf uit te voeren en werden het projecten. We richtten ons vrijwel direct op het bedrijfsleven; hoe kunnen we bedrijven helpen door middel van kleuren en patronen in de architectuur? We doen inmiddels complete interieurs en fungeren vaak als projectmanagementbureau, maar kleuren en patronen zijn de rode draad van onze werkzaamheden gebleven.’
Daar waar kantoren twintig jaar geleden vooral grijs en wit waren, zijn ze tegenwoordig steeds meer uitgesproken en huiselijk. ‘Dat maakt het ook zo’n interessant speelveld voor ons’, aldus Gonnette. ‘Het is vrijwel nooit one size fits all, want elk bedrijf is uniek. Wij zeggen wel eens: we zijn zo moedig als de opdrachtgever durft te zijn. Bedrijven zijn vaak spannender en ambitieuzer dan ze zelf denken. Als we de ruimte krijgen, bijten we ons vast en nemen we de ondernemer mee in een proces dat leidt naar de kern van zijn bedrijf. Het resultaat is een interieurontwerp dat een weerspiegeling is van het DNA van het bedrijf, en dat door iedereen – van bezoekers tot medewerkers – gevoeld wordt.’
ZEIST – Management Drives moest binnen drie maanden naar een nieuw bedrijfspand. Muurbloem design studio verzorgde op korte termijn de renovatie en inrichting van de monumentale villa aan de Utrechtseweg.
Samen op weg
‘Wat ik zo gaaf vind om te zien,’ vertelt Robert, ‘is dat we echt samen met onze opdrachtgever op weg gaan. Door onze identity screen en moodboards raakt iedereen binnen de organisatie geschoold om naar hun bedrijfspand te kijken door de bril van hun DNA. Dit geeft medewerkers meer begrip van het bedrijf waar ze voor werken en maakt het ook makkelijker om hen mee te krijgen in het transformatieproces. Inspraakprocessen worden hierdoor ook gestroomlijnd, want ook al vindt de één strepen mooi en de ander niet, ze snappen wat de identiteit van het bedrijf is en welke beelden daarbij horen, en daardoor hebben ze meer begrip voor de keuzes die we maken.’
De kunst van een traject op maat
Dat proces begint met het verzamelen van informatie over de opdrachtgever. Gonnette: ‘We zetten onszelf in het begin nadrukkelijk buitenspel, we willen eerst zoveel mogelijk weten van de opdrachtgever. Dat doen we onder andere door middel van interviews met alle afdelingen. In die gesprekken gaat het niet alleen over wie ze nu zijn, maar ook wie ze in de toekomst willen zijn. Zijn er ambities om te fuseren, uit te breiden of juist in te krimpen? Hoe wordt er gewerkt, zijn er bijvoorbeeld vaste plekken of flexplekken? We kijken daarbij ook naar het jasje – het vastgoed: waar zitten ze nu en hoe lang zijn de contracten? Zijn er vergunningen voor uitbreiding nodig of is het misschien juist beter om naar een ander pand te gaan? Met een holistische kijk brengen we het bedrijf in beeld waarbij we veel hebben aan onze inmiddels 25 jaar ervaring in deze business. We hebben zóveel bedrijven gezien, processen leren kennen en mensen ontmoet. We zijn daardoor ook zelf ondernemers, en niet alleen ontwerpers. Dit geeft ons de kunde om inzicht te hebben in waar een ondernemer mee bezig is.’ Robert vult aan: ‘Bouwbegeleiding is een steeds belangrijker onderdeel geworden van onze waardepropositie. We adviseren over vastgoed of uitbreiding, regelen vergunningen en bewaken het budget. En past het financieel gezien toch niet? Dan doen we een soft makeover en doen we een turn-key renovatie wanneer dit wèl verantwoordelijk is. We helpen ondernemers te ondernemen. Dat is onze next level service. Het type stoel of de kleur op de muur is een gevolg daarvan, maar in principe ondergeschikt aan het traject.’