fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

BEVELA VERHUIST HOOFDVESTIGING MIDDEN IN DRUKKE CORONATIJD

Naast bedrijven die te lijden hebben onder de coronacrisis, zijn er ook branches die juist profiteren van de lockdown. Half Nederland stond in de rij voor het tuincentrum of de bouwmarkt. Ook verfgroothandel Bevela merkte dat bouwend en klussend Nederland niet stilzit tijdens deze crisis. Midden in deze drukte, verhuisden ze ook nog eens met hun hoofdvestiging naar een gloednieuw pand aan de Heldinnenlaan in Utrecht.

‘Voorlopig hebben we weer ruimte genoeg.’

‘Het huurcontract liep af’, vertelt algemeen directeur Dennis van Eijk over het oude hoofdkantoor van Bevela op bedrijventerrein Lage Weide. ‘Tien jaar geleden huurden we het pand op de groei, maar we waren flink uit ons jasje gegroeid. In vijf jaar tijd zijn we als bedrijf twee keer groter gegroeid. We zijn daarom de mogelijkheden gaan verkennen. We hoorden van vrije kavels aan de Heldinnenlaan, waar we zelf konden gaan bouwen. We wisten deze mooie kavel uiteindelijk te bemachtigen en nu zitten we hier! We hebben het pand volledig zelf ontworpen, waarbij we net als tien jaar geleden ruimte hebben om te groeien. In eerste instantie binnen het huidige gebouw, maar mocht dat niet voldoende zijn, dan hebben we later ook nog ruimte om uit te bouwen. Voorlopig hebben we in elk geval weer ruimte genoeg.’

Open indeling
In het nieuwe pand bevinden zich zowel de flagshipstore van Bevela, als het hoofdkantoor van de Van Eijk groep, waaronder naast Bevela filialen ook meerdere Sikkens Centers vallen. Waar je ook komt in het nieuwe pand, overal zie je glas. ‘We wilden veel openheid creëren. Vanuit de trainingsruimtes kijk je bijvoorbeeld zo het magazijn in en vanuit de showroom kijk je direct in de verfmengerij. Aan de ene kant doen we dat om bezoekers een kijkje in de keuken te geven, aan de andere kant houdt het ons scherp om alles netjes te houden. De eerste keer dat ik de showroom zag, dacht ik dat ik een Apple Store binnenliep. Zo strak en netjes was alles. Ik schrok daar een beetje van, want dat is niet echt typerend voor een schilderswinkel. Maar inmiddels is alles in gebruik genomen en het eerste stof neergedaald. Nu begint de winkel meer te leven.’

Een echte flagshipstore
De showroom, waar je vanachter de glazen wanden van Dennis zijn kantoor rechtstreeks op uitkijkt, is een van de hoogtepunten van het nieuwe pand. ‘We hebben er onze flagshipstore van gemaakt’, vertelt hij. ‘We hebben hier gedaan wat we graag in al onze vestigingen willen doorvoeren: een overzichtelijke winkel maken die de klant direct in de goede richting wijst. Van origine is een verfhandel vaak wat rommelig. In Amsterdam hebben we een paar jaar geleden een proef gedaan met een andere indeling. Op advies van een externe marketeer hebben we de winkel ingedeeld in segmenten met elk hun eigen kleur. Eerder hadden we alleen zwarte stellingen. Nu is muurverf bijvoorbeeld wit, non-paint producten blauw en vind je in de rode stellingen de verfproducten. Niet geheel toevallig zijn het allemaal kleuren uit ons logo. De komende tijd willen we deze stijl doorvoeren in al onze Bevela-vestigingen. Die moderne uitstraling past in de professionaliseringsslag die we momenteel maken.’

‘De eerste keer dat ik de showroom zag, dacht ik dat ik een Apple store binnenliep’

Net op tijd
Op 21 mei ging de daadwerkelijke verhuizing van start. ‘Precies op tijd, want 1 juni liep ons huurcontract af. De bouw had vorig jaar wat vertraging opgelopen door de stikstof- en PFASproblematiek en begin dit jaar dreigde corona roet in het eten te gooien. Maar de aannemer en onderaannemers konden gelukkig gewoon doorwerken en het pand op tijd opleveren. Alle spullen en materialen moesten daardoor wel binnen één week worden verhuisd. We hebben hiervoor een beroep gedaan op onze tachtig collega’s in de filialen. Op Hemelvaartsdag hebben we uiteindelijk met zo’n vijfendertig man de schouders eronder gezet en is alles verhuisd. Gelukkig was het zowat de heetste dag van het jaar, haha. Maar dat weerhield ons er niet van om samen veel werk te verzetten.’

Tweede generatie
De bouw en verhuizing stonden onder leiding van Dennis’ vader Lex, die als tweede generatie Van Eijk vroeger aan het roer stond van Bevela. ‘Hoewel hij operationeel niet meer betrokken is, is hij nog bijna dagelijks op de zaak. Hij helpt onder andere bij projecten, zoals de bouw van ons nieuwe pand en de verhuizing. Ik noem hem wel eens gekscherend onze facility manager, maar ik ben natuurlijk superblij dat ik zoiets samen met mijn vader kan doen. Het is makkelijk schakelen en zeker in de drukte die wij hadden tijdens de lockdown, was het fijn dat hij de kar trok. Af en toe hadden we even kort overleg om knopen door te hakken, waarna hij alles weer regelde. Fantastisch. En met zeventien vestigingen hoeft hij, nu we verhuisd zijn, ook niet stil te zitten. Er is bij ons altijd wel wat te doen.’

InterviewBouw & VastgoedInstallatietechniekUtrecht