Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Biedt unieke gastronomische belevingen in eigen huis of op kantoor

Een gastronomische beleving, maar dan thuis of op de zaak. Thuis uit Eten maakt het sinds vorig jaar mogelijk. Het platform werd na de eerste lockdown gelanceerd, maar heeft volgens eigenaar Mathijs Heijting ook na corona bestaansrecht als nieuw distributiekanaal. ‘Thuis uit Eten biedt ontzettend veel mogelijkheden, onder andere op het promotionele vlak.’

‘Thuis uit Eten is een verlengstuk van restaurants’

Met zijn bedrijf Brands Love People is Mathijs al jaren actief op het gebied van eventmarketing, activatie en hospitality. ‘We maken met Brands Love People relatieprogramma’s voor bedrijven, waarmee zij klanten of prospects een unieke beleving kunnen bieden, zoals exclusieve boottochten, het bijwonen van een bijzondere voetbalwedstrijd of concert. Dit vanuit de gedachte dat klanten loyaler worden als je hen een onvergetelijke ervaring biedt. We hebben al ontzettend veel mooie cases gehad. Zo namen we de beste klanten van Diks Verzekeringen mee naar de première van de James Bond-film Skyfall in Londen en gingen we met Staatsloterij-spelers naar de Formule 1 van Abu Dhabi en naar het beste restaurant van de wereld, Osteria Francescana in Italië. Het zijn stuk voor stuk belevenissen die niet alledaags zijn en mensen zullen bijblijven.’

Verlengstuk van restaurant
In negen van de tien van deze gebeurtenissen speelt eten en drinken een grote rol. Mathijs: ‘Een onvergetelijke ervaring begint met fijn gezelschap, op de voet gevolgd door goed eten en drinken. We hebben door onze cases al veel ervaring met gastronomie en het verzorgen van de bediening.’ Het idee voor Thuis uit Eten kwam dan ook niet uit de lucht vallen bij Mathijs – zelf ook niet vies van het bourgondische leven. ‘Restaurants begonnen tijdens de lockdown allemaal met het bezorgen van eten. Daar zag ik een kans. De toprestaurants wilden hun eten ook bij mensen thuis aanbieden, maar dan wel gecombineerd met een minstens zo goede service. Dat stuk wilde ik met Thuis uit Eten uit handen nemen. Het moest een verlengstuk worden van restaurants. Zij focussen zich op het samenstellen van een menu en het koken, wij doen de rest. Wij werken doorgaans met ongeveer honderd hospitality medewerkers, die allemaal horeca-ervaring hebben. Hen kon ik tijdens de horeca-lockdown direct inzetten voor Thuis uit Eten.’

‘Een onvergetelijke ervaring gaat bijna altijd gepaard met goed eten en drinken’

Landelijke bezorging
Mathijs peilde enkele lokale horeca-ondernemers in en rondom “zijn” IJsselstein. Hij zocht contact met Wouter van Brasserie Joris en Boudewijn van Rivers Restaurant Marnemoende en ook in Utrecht ging hij bij vier restaurants langs. ‘Zij waren heel enthousiast, wilden direct meedoen en zijn daarmee echt vrienden van het eerste uur geworden.’ Vanaf dat moment begon het bouwen. ‘Ik ben ook de bekendere restaurants gaan benaderen en in oktober van vorig jaar sloot Ron Blaauw zich bij ons aan met Ron Gastrobar. Hij had via via van ons gehoord. Ook Brasserie Van Dam van Nicolette van Dam en haar broer kwam al snel aan boord. Die restaurants zijn twee pr-
kanonnen op zich dus toen zij ons gingen noemen op hun social mediakanalen, vloog onze website er even uit, zoveel bezoeken kregen we. Elke dag werden we door chefs gebeld of wij ze konden helpen met Thuis uit Eten, waaronder door Hans van Wolde van Brut172, Joris Bijdendijk van RIJKS® en Jonnie Boer van Brass Boer. Zodoende ging het echt volop draaien. We bezorgen inmiddels landelijk en nemen alle (logistieke) randzaken uit handen. We ontvangen de orders in ons distributiecentrum, bepalen de meest efficiënte routes en gaan de weg op. Ook hebben we een conciërgeservice, waar mensen ons kunnen bereiken voor wijzigingen in bestellingen of vragen over bereidingen. Ook kunnen we zorgen voor een kok of sommelier aan huis, de styling van de tafel en zelfs voor live entertainment.’

Potentie
Na een jaar onafgebroken knallen – “ik heb nog nooit zoveel gewerkt als afgelopen jaar” – is de rust inmiddels enigszins wedergekeerd en is het tijd om Thuis uit Eten naar een hoger niveau te tillen. Want dat er nog veel potentie in Thuis uit Eten zit, daar is Mathijs van overtuigd. ‘Wij zijn niet alleen een bezorgdienst, maar een “Huis van Gastronomie” waar verschillende diensten onder hangen. We helpen restaurants met het maken van omzet en geven mensen thuis of op de zaak een op en top verzorgde culinaire ervaring.’ Zeker op zakelijk vlak zijn er nog veel mogelijkheden met Thuis uit Eten, denkt de ondernemer. ‘We hebben al verschillende zakelijke contracten gesloten, omdat het concept op allerlei manieren is in te zetten. Bedrijven kunnen het bijvoorbeeld gebruiken ter promotie. Denk aan een autodealer die elke koper van een auto een menu aan huis geeft, inclusief begeleidende instructievideo van de betreffende chef, of een retailer die een borrelbox cadeau geeft bij elk gekocht product boven een bepaald bedrag. Het kan ook een mooi cadeau zijn voor je meest trouwe klanten, relaties of je personeel. Je kunt ons ook benaderen als je op zoek bent naar een goed verzorgde lunch of catering tijdens een meeting of als je bijvoorbeeld éen dag in de week lunch voor je medewerkers wil verzorgen.’

De focus ligt nu volledig op het verbeteren van het platform. ‘Het moet nog efficiënter en klantvriendelijker worden. We willen ernaar toe dat een websitebezoeker volledig gepersonaliseerd kan zoeken. Dus dat bijvoorbeeld alleen de vegetarische opties tevoorschijn komen. Mijn ambitie is toch wel dat onze website qua techniek de kant op gaat van de Marktplaatsen en Bookings van deze wereld. Als dat gebeurt, heeft Thuis uit Eten, zeker in combinatie met Brands Love People, de wereld aan zijn voeten liggen.’

InterviewGroothandelFood (groothandel)Horeca & RecreatieRestaurant/ barCateringLekstroomLopikerwaard