BIJ HANS SEVERS ZIJN KLANTEN GEEN KENTEKENS, MAAR MENSEN

Edwin Zijda is service adviseur en Dennis Scholman is monteur; de één in een nette pantalon, de ander met een werkoverall aan, maar allebei even gepassioneerd over auto’s én Hans Severs, de BMW- en MINI-dealer in onder andere Woerden. Zij staan áchter hun merk en zijn er vóór de klant, dat is wel duidelijk.

Edwin is als service adviseur de schakel tussen klant en monteur en spreekt dus beide talen. Zo kan de monteur goed zijn werk doen en weet de klant precies waar hij aan toe is. ‘Wij zijn een familiebedrijf en het contact tussen de werkplaats, ons en de klant is nauw en persoonlijk. Dat klantcontact is fantastisch! Want wie BMW of MINI rijdt, is meer dan gemiddeld betrokken bij zijn auto en draagt het merk een warm hart toe. Dat levert altijd leuke gesprekken op.’

Stapje extra
Dat die mooie gesprekken gewaardeerd worden, blijkt uit het brede klantenbestand. Edwin: ‘Wij hebben zelfs klanten in Zeeland en Friesland. Dan rijden ze toch aardig wat BMW-dealers voorbij als ze naar ons toe komen.’ Opmerkelijk, maar zeker niet onverklaarbaar volgens de service adviseur. ‘Wij zetten net dat stapje extra voor de klant. Je bent hier ook geen kenteken; we kennen je naam. Die persoonlijke benadering is superbelangrijk.’ Hoe ver dat gaat voor Edwin, legt hij uit aan de hand van een voorbeeld: ‘De meeste mensen zijn wel geabonneerd op een pech-onderwegservice, maar sta je stil langs de Route du Soleil, moet je soms erg lang wachten op die service. Als klanten ons bellen, denken we altijd mee voor een passende oplossing.’

Efficiënt voor de klant
Edwin vertelt ook over een dame die de auto van haar broer had overgenomen. ‘Hij is klant bij ons, maar zijn zus woont in Limburg. Ze belde ons voor een onderhoudsbeurt. Op zich super, want het liefst wil ik iedere klant helpen, maar ik ben ook eerlijk. Voor deze mevrouw was het wellicht handiger om een dealer in de buurt te zoeken. Daar wilde ze echter niets van weten. Dan weet je dat je goed bezig bent. Op onze beurt zorgen wij er dan voor dat zij zo goed en zo snel mogelijk geholpen wordt: ik inventariseer alle mogelijke gebreken en bekijk de historie van de auto. Zo kan ik een juiste inschatting maken van wat nodig is voor onderhoud.’ Dennis voegt daaraan toe: ‘Als de werkorder vervolgens binnenkomt, zorgen wij dat alle juiste materialen en onderdelen aanwezig zijn. Efficiënt voor ons én voor de klant.’

Onderhoud en reparaties worden overigens gedaan met de beste spullen en het nieuwste materiaal. Dennis: ‘Daar wordt niet op bezuinigd. Zo hebben wij sinds kort een geautomatiseerde bandenwisselaar. Dat proces verloopt nu snel, moeiteloos en de kans op beschadigingen is nihil.’ Zo blijven die blinkende, typerende velgen waar de merken bekend om staan, krasvrij. En wie ondertussen op zijn auto wacht, komt niets tekort. ‘We hebben een gezellige wachtruimte, maar ook aparte kantoortjes voor wie in alle rust wil werken. Met snelle wifi en lekkere koffie, is dat uurtje zo voorbij! En voor wie ondertussen even de stad in wil, hebben we zelfs elektrische fietsen beschikbaar.’