‘BIJNA ALLE NEDERLANDERS GEBRUIKEN INERGY

Inergy: het bedrijf achter de data

Iedereen volgt wel eens een pakketje via de Track & Trace van PostNL, doet boodschappen bij Dirk of koopt een douchegel bij Rituals. Stuk voor stuk grote merken die dagelijks vele vormen van data verzamelen over onder andere logistiek, koopgedrag en omzet. Achter die dataverzameling en analyse staat één bedrijf: Inergy uit Woerden. Dé dataspecialist die ondernemingen helpt met het verzamelen, analyseren, rapporteren en voorspellen van data. Dit jaar viert het IT-bedrijf zijn twintigjarig bestaan.

‘Niemand kent ons, maar toch “kent” iedereen ons’, want bijna alle Nederlanders gebruiken Inergy’, begint marketing- en communicatiemanager Daniëlle Pels haar verhaal over Inergy. ‘Wij zijn het bedrijf achter de Track & Trace van PostNL. Dat gebruikt iedereen weleens.’ Commercieel directeur Rene van Veel vult aan: ‘Uitleggen wat wij doen is dan ook eenvoudig. De techniek erachter is echter enorm ingewikkeld. Dit komt omdat de data uit verschillende applicaties komt, zelfs uit verschillende landen, en wij zorgen dat die met elkaar corresponderen, waardoor wij vrij nauwkeurig kunnen voorspellen aan de eindgebruiker, de ontvanger van het pakketje in dit geval, wanneer hij zijn bestelling kan verwachten.’

Dagelijks zijn 130 ict-specialisten, data-analisten en ondersteunende collega’s bezig met een brei van cijfers en gegevens te verzamelen en te analyseren. ‘Wij gebruiken verschillende databronnen die oorspronkelijk niet met elkaar corresponderen. Beschouw het simpel gezien maar als het vergelijken van een Word-document met een Excel-bestand: tekst en getallen. Alleen dan vele malen ingewikkelder. Om al die gegevens gestructureerd te verzamelen bouwen wij een datawarehouse. Om hier vervolgens conclusies uit te kunnen trekken, laten wij onze data scientists query’s schrijven. Hieruit rolt dan bruikbare informatie waar wij rapportages van maken of voorspellingen mee doen. Bijvoorbeeld wanneer een postpakketje aankomt of waar Rituals haar volgende winkel zou moeten openen.’ Door het analyseren van verschillende soorten gegevens, zoals geografische gegevens, koopgedrag, of welke mensen al online Ritualsproducten bestellen, kan Inergy niet alleen voorspellen waar die nieuwe winkel geopend dient te worden, maar ook wat de verwachte omzet is. ‘Dit doen we ook voor vastgoedpartijen. Waar zouden ze zich moeten vestigen? Wat zou de huurprijs van een pand moeten zijn? Dit noemen wij typische usecases.’

Negen shoppingtrips
Eén van hun andere klanten is de Detailresult Groep waar Dekamarkt en Dirk onder vallen. ‘Voor dit bedrijf doen wij assortimentsoptimalisatie. Wij hebben negen shoppingtrips gecategoriseerd. Hieronder vallen het soort boodschappen dat consumenten komen doen: de namiddagboodschappen voor de borrel, de wekelijkse boodschappen, boodschappen voor families of juist singles, enzovoort. Bovendien analyseren wij per vestiging de soort klanten, wat de geografische gegevens zijn van de wijk waarin de winkel staat en zelfs het weerbericht wordt meegenomen in de voorspellingen. Zo kunnen wij nauwkeurig voorspellen hoe groot de voorraad van elk product dient te zijn, wat derving tegengaat. Bijvoorbeeld hoeveel waterijsjes de supermarkt gaat verkopen op een warme vrijdagmiddag.’ Dat lijkt voor de hand liggend, maar het levert ook verrassingen op: ‘Een opvallende uitkomst van deze data blijkt dat rond vier uur ’s middags de meeste croissantjes worden verkocht. Blijkbaar hebben mensen daar op dat moment behoefte aan, terwijl dit echt een lunchproduct is dat vaak later op de dag juist is uitverkocht. Door te zorgen dat er rond die tijd nog wel croissantjes zijn, creëer je tevreden klanten die weer terugkomen en daarmee hogere verkoopcijfers.’ Rene: ‘Door het analyseren van kassa bonnen weten wij ook voor welke combinatie van producten mensen naar de winkel komen. Een fictief voorbeeld: kopen zij bananen, dan kopen zij ook vaak margarine. Als je dan korting geeft op bananen, behaal je je marge met de margarine.’

License to operate
Rene: ‘Grofweg gezien opereren wij op twee velden: enerzijds dus om klanten meer winst en omzet te laten genereren, maar anderzijds hebben wij ook klanten als bancaire instellingen en oliemaatschappijen die zonder onze service niet kunnen opereren. Dit soort bedrijven is verplicht om bepaalde informatie te overhandigen aan toezichthouders om de belasting en accijns te kunnen berekenen. Zonder die gegevens te verstrekken, gaan deze bedrijven op slot. Dat heet een “license to operate.” Alleen zijn hun systemen zo ingewikkeld dat zij die gegevens niet zelf kunnen aanleveren en berekenen. Zo kan een oliemaatschappij vaak zelf niet aantonen hoeveel olie door de Rotterdamse Haven naar welk land gaat en hoeveel geld er precies in Nederland moet worden afgedragen aan belasting en accijns. Wij kunnen dat wel voor ze doen.’

Werken bij Inergy
Rene gaat verder: ‘Om dit werk te kunnen doen hebben we dus veel slimme mensen nodig die dat technisch inhoudelijke werk kunnen doen. Het is niet simpel gezegd: kopieer maar wat data en doe een aanbeveling.’ Daniëlle: ‘Onze ict’ers bouwen algoritmes in allerlei verschillende talen. Als ze met elkaar in vaktaal praten, kan ik ze niet verstaan. Wij hebben heel hooggespecialiseerde medewerkers die ook de vertaalslag van ict naar business kunnen maken.’ ‘En we zijn altijd op zoek naar nieuwe mensen’, voegt Rene daar direct aan toe. ‘Mensen met een zware ict-achtergrond, maar net zo goed iemand met een afgeronde hbo-opleiding en dan maakt het niet uit welke richting je hebt gestudeerd. Als je maar een bepaald denkniveau hebt. De rest leer je hier wel.’ Daniëlle: ‘We bestaan nu twintig jaar en we hebben hier mensen in dienst die al twintig jaar studeren. Het is een nieuwe wereld vol innovatie en razendsnel veranderende ontwikkelingen. En wij blijven net zo hard meeveranderen.’