fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Bolton Groep introduceert de groene menukaart

‘Dit komt voort uit zingeving’

Bolton Groep heeft sinds haar ontstaan een betrouwbare naam opgebouwd in de bouw- en ontwikkelwereld. Maar het bedrijf wil met de tijd meegroeien. De Groene Menukaart die de afgelopen twee jaar intern is ontwikkeld, is daar een goed voorbeeld van.

‘Wat het bijzonder maakt is dat je nu ook direct kunt zien wat het kost en wat de milieu-impact is’

In eerste instantie kunnen eigenaren Arjan Ton en Peter Bol, en Peter Kranenborg, teamleider Bolton Ontwikkeling en lid van het directiemanagement, niet direct een link leggen met het thema mentaliteit van deze OnderNamen-editie. Maar zodra ze beginnen te vertellen over De Groene Menukaart blijkt dat het wel degelijk binnen dit onderwerp past. ‘De Groene Menukaart komt voort uit waar we naar toe willen en de verantwoordelijkheid die we willen nemen in de sector’, aldus Arjan. ‘Vooruitkomen en betekenisvol zijn, dat zijn uitgangspunten die bij ons momenteel spelen. We hebben onlangs een medewerkersenquête gehouden om te peilen hoe collega’s nog meer kunnen gaan houden van het “Bolton-oranje”. Daar kwam onder meer uit naar voren dat mensen een stukje zingeving zoeken, en dat ze meer willen dan simpelweg doelen halen.’

Peter zag in De Groene Menukaart een mogelijkheid om die zingeving te combineren met de core business van Bolton: bouwen en ontwikkelen. ‘Van de conceptwoningen die we maken, de Bolton Woningen,  weten we dat ze goed zijn. De woningen hebben een goede kern en zijn aan de buitenkant naar smaak en stijl aan te passen. Maar de mogelijkheden om deze groener en duurzamer te maken, zijn niet altijd even bekend en inzichtelijk voor iedereen. Daarom hebben we De Groene Menukaart ontwikkeld, die overzichtelijk laat zien welke opties er zijn om een woning milieuvriendelijker te maken. Dat is op zich niks nieuws, maar wat het bijzonder maakt is dat je nu ook direct kunt zien wat het kost en wat de milieu-impact is.’ 

Niet incidenteel
Als je de kaart openslaat zie je per onderdeel, zoals “fundering en begane grondvloer”, “wanden en gevels” en “kozijnen/ramen en deuren”, wat de mogelijkheden zijn om ze te verduurzamen, welk materiaal daarvoor gebruikt wordt en wat de meerkosten per woning zijn. Er zijn daarnaast een paar pakketten waaruit gekozen kan worden, van “Basis” tot “Pakket IV: All-in”. Het is duidelijk: iedereen kan hiermee uit de voeten. ‘We hebben het menu samengesteld met de co-makers waar wij mee bouwen’, zegt Peter Bol. ‘Van de metselaar tot de installateur hebben we gevraagd wat zij kunnen toevoegen of veranderen aan hun product om de woning duurzamer en ecologisch verantwoord te maken. CO2-reductie is superbelangrijk nu. Wij werken regelmatig met grote ontwikkelaars zonder bouwer, zoals BPD bijvoorbeeld. Zij zoeken een bouwer met een conceptproduct, waardoor ze weten wat ze geleverd krijgen. Onze conceptmatige woningen vormen de basis. We noemen dat “De Bolton Woning”, waar we ook een mooi boek over hebben gemaakt. De Groene Menukaart is een waardevolle aanvulling hierop. BPD hebben we De Groene Menukaart voorgelegd en ze reageerden daar heel positief op.’ 

 

‘De Groene Menukaart komt voort uit waar we naar toe willen en de verantwoordelijkheid die we willen nemen
in de sector’

Nieuwe versie
De Groene Menukaart wordt dus een vast onderdeel bij Bolton, waar volgens Peter Kranenborg de intrinsieke motivatie om de planeet een beetje beter te maken sowieso al heel erg leeft. ‘Los van het feit dat de vraagstukken op het gebied van duurzaamheid alleen maar groter zijn geworden en er steeds meer van ons geëist wordt, speelt voor veel mensen ook hun eigenwaarde mee. Ze hebben het gevoel dat dit het uitgangspunt hoort te zijn, en niet minder dan dat. Dat hebben we heel goed gemerkt aan de betrokkenheid toen we met de Groene Menukaart aan de slag gingen. Maar het geldt net zo goed voor veel van onze co-makers.’ Arjan vult aan: ‘Er zijn partijen die vol inzetten op intrinsieke motivatie. Je hebt wel zulke aanjagers nodig. Als Peter de handschoen bij ons niet had opgepakt, was het misschien wel niet van de grond gekomen. Het moet uiteraard nog groeien, maar dankzij die intrinsieke motivatie – en dus een goede mentaliteit – hebben we al heel belangrijke stappen gezet.’ Peter: ‘De Groene Menukaart is inmiddels toe aan een tweede versie, die uitgebreider is dan de eerste. Wij zijn met onze ideeën en de inhoud van De Groene Menukaart altijd transparant geweest, ook naar collega-ontwikkelaars toe, en dat heeft ons de afgelopen tijd concrete informatie gegeven waar we mee verder kunnen.’

Het bedrijf met één van de mooiste bedrijfspanden van Woerden gaat zo te zien een stabiele toekomst tegemoet. ‘De afgelopen tijd zijn we hard gegroeid door de marktwerking en de enorme vraag naar woningen’, aldus Arjan. ‘Het leverde ons een plek op in de Top 250 van snelst groeiende bedrijven van Nederland. Maar dat is niet ons doel, we willen dat het beheersbaar blijft en dat de workload ook goed is als er straks mogelijk weer een dip komt. De belangrijkste uitdaging is nu dat we voldoende capaciteit blijven houden om door te kunnen blijven ontwikkelen. Waar Peter de afgelopen twee jaar mee bezig is geweest, daar moeten straks mensen voortdurend mee bezig zijn. De visie staat als een huis, nu moeten we zorgen voor de juiste invulling van capaciteit. En we moeten het echt met z’n allen doen, want alleen dan kunnen wij betekenisvol zijn en blijven in deze markt.’

InterviewBouw & VastgoedAannemersbedrijfWoerden