BOUWEN AAN DE TOEKOMST

De Bruin BV gaat met gloednieuw pand op volle kracht vooruit
Bouwen aan de toekomst betekent in het geval van De Bruin BV uit Montfoort letterlijk bouwen. Het afgelopen jaar werd keihard gewerkt aan een nieuw pand, op zo’n vijfhonderd meter van het oude pand. Een groter magazijn, ruimere kantoren, een
sportruimte en een gezellige bar moeten De Bruin klaarstomen voor een kansrijke toekomst.

‘De verhuizing was voor ons een logische stap’, vertelt eigenaar Edwin de Bruin. ‘We willen een belangrijke rol in centraal Nederland blijven vervullen, en dat betekende dat we meer ruimte nodig hadden. Dit nieuwe pand is de grootste stap in ons 44-jarige bestaan.’ Technische groothandel De Bruin BV wil met haar brede assortiment installateurs ondersteunen in het zo snel en goed mogelijk afronden van een klus. Het biedt een scala aan installatiematerialen: onder andere verwarming, vloerverwarming, PVC, ventilatie, sanitair en dakmaterialen. Deze materialen worden geleverd via een eigen bezorgservice en de afhaalbalies in Woerden en Montfoort – die sinds de verhuizing te vinden is aan de Waardsedijk Oost 26. Het complete pand bestaat uit twee verdiepingen, heeft een oppervlakte van 1300 vierkante meter en een hoogte van tien meter. ‘Een van de belangrijkste zaken waar we rekening mee hebben gehouden bij de bouw van het nieuwe pand, was dat we efficiënt in het magazijn konden werken’, aldus Edwin. ‘We verkopen in totaal 400.000 producten en hebben er 150.000 op voorraad liggen. Daar zitten ook heel veel kleine onderdelen bij. Die moeten overzichtelijk worden opgesteld zodat we snel en overzichtelijk kunnen werken en logistiek gezien niet tegen belemmeringen aanlopen. Het kantoor is eveneens groter; voorheen hadden we net als nu acht bureaus maar toen was het kantoor ook acht keer zo klein. Nu hebben we allemaal veel meer ruimte. Dat werkt een stuk prettiger.’ Ook aan het milieu is gedacht. ‘Alles is voorzien van ledverlichting en het pand is volledig gasloos. Er komen straks driehonderd
zonnepanelen op het dak. We gaan volledig energieneutraal aan de gang. We vinden het belangrijk om dat uit te stralen.’

Eddy’s Place
Net om de hoek bij het kantoor loop je de ruimte in die ook wel het epicentrum van De Bruin BV kan worden genoemd: Eddy’s Place. ‘In het vorige pand hadden we ook een bar en ik vond het belangrijk dat die weer terug zou komen. Je denkt misschien: waarom zou je een bar in je bedrijfspand bouwen, maar voor ons is dat toch een verlengstuk van ons bedrijf. Op vrijdagmiddag pakken we met elkaar een biertje, maar ook klanten uit de regio komen langs. We kunnen er even stoom afblazen en over iets anders praten dan over werk. Daarnaast is de bar een mooie aanvulling op de trainingsruimte die we gemaakt hebben. Daar willen we leveranciers en fabrikant maandelijks trainingen laten geven over hun producten. Tussendoor kan de bar gebruikt worden om in te eten en na de training voor een borrel samen. Dat formele en informele loopt zo mooi in elkaar over.’ Een deur verder komen we in dat wat het tegenovergestelde is van een barruimte: een sportruimte. ‘Net als dat we gezelligheid belangrijk vinden, telt voor ons ook de vitaliteit van onze medewerkers. Met een eigen sportruimte is het makkelijk om voor of na het werk – tussendoor zelfs – even een uurtje te sporten en je hoofd leeg te maken. Het kan ook zomaar zijn dat ik ooit klanten en/of leveranciers uitnodig voor een potje boksen!’

Trots
Al om zich heen kijkend, kan Edwin niet anders dan toegeven dat hij een trotse ondernemer is. ‘Als je ziet hoe we ooit begonnen zijn, dan is het mooi om te zien dat we deze stap met z’n allen hebben kunnen maken. Als ik naar mezelf kijk: ik was een jochie, kwam uit de zonwering en had vrijwel nog geen kennis van de cv-branche voordat ik bij mijn vader ben gaan werken. In 2004 nam ik het bedrijf over. Op dat moment had het bedrijf een boost nodig. Mijn vader werkte nog op een elektrische typmachine, om maar een voorbeeld te noemen. Ik ben meer gaan automatiseren en actief op zoek gegaan naar meer klanten in het Groen Hart. In Woerden opende ik zo’n acht jaar geleden een filiaal, wat in eerste instantie als een afhaalbalie fungeerde. Inmiddels is de vestiging Woerden veel meer dan alleen een afhaalbalie en hebben Joris Berens en ik het uitgebreid met een mooie showroom van sanitair en tegels. Terwijl in de crisistijd veel bedrijven omvielen, openden wij juist onze deuren. Ik heb een professioneel logo gemaakt en dat overal laten zien. Vanaf die tijd zijn we alleen maar blijven uitbreiden en een begrip geworden in de regio.’

Persoonlijk
Edwin denkt dat er een aantal factoren zijn die ervoor hebben gezorgd dat De Bruin BV flink kon groeien en nog steeds doet. ‘Het persoonlijke contact, hoe cliché ook, staat bij ons heel hoog in het vaandel. We hebben in ons hele bestaan nog nooit een antwoordapparaat gehad. Ook tussen de middag wordt de telefoon gewoon opgenomen. Een andere belangrijke bouwsteen van ons bedrijf is onze servicegerichtheid. We helpen onze klanten snel en zorgen dat een order zo compleet mogelijk de deur uitgaat. Mocht er toch iets misgaan, dan zijn we er als de kippen bij om het op te lossen. Onze service kan, dankzij het nieuwe pand, alleen nog maar beter worden. Daarnaast hebben we ook veel kennis in huis. In onze branche gaan de ontwikkelingen snel, dus we doen hard ons best om daarin bij te blijven. Het belangrijkste is echter denk ik toch dat je gewoon écht contact met ons hebt. Niemand is hier een nummer.’  

Boost
Aan alles is te merken dat De Bruin BV met het nieuwe pand klaar is voor de kansen die zich in de toekomst nog gaan aandienen. ‘De bouw van het nieuwe pand heeft best wel wat van ons team geëist. Iedereen heeft zó hard gewerkt om dit mogelijk te maken, daar ben ik echt trots op. De officiële opening is net achter de rug, dus we kunnen nu even ontspannen en verder kijken. Vanaf nu gaan we op volle kracht vooruit. Ons nieuwe onderkomen gaat zeker een boost geven. Ik verwacht dat klanten ons nog beter weten te vinden, beter weten wat je hebt en dat we zaken nog sneller kunnen regelen. Hier kunnen we onze dienstverlening nadrukkelijk uitdragen en onze klanten simpelweg nog beter bedienen. Het is ons doel om als technische groothandel een belangrijke rol in Midden-Nederland te kunnen spelen en ook de komende jaren onze uitgebreide service te kunnen bieden aan al onze bestaande en nieuwe klanten. We mogen ook best nog een beetje groeien, maar wel geleidelijk. Als je het niet aankunt en niet de service kunt bieden die klanten van ons gewend zijn, dan moet je een pas op de plaats maken. Ik zie echter nog wel mogelijkheden om uit te breiden. In de omgeving van ons nieuwe pand zitten veel boeren en tuinders. Daar willen we ons ook op gaan richten, bijvoorbeeld met beregeningsproducten. Zo kunnen we blijven bouwen aan ons assortiment.’