Bouwen aan een gastvrij Amersfoort

Quote_teken_links

‘We hebben prima kaarten in handen om veel new business
binnen te halen voor ondernemend Amersfoort’

walrick

Walrick Halewijn, betrokken Amersfoorter vanaf geboorte, sinds 1979 horecaondernemer, bestuurslid bij diverse organisaties en voorzitter van de ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort. (Mede)eigenaar van De Observant, KAdEcafé en Grand Café Halewijn. En: Gouden Parel van Amersfoort 2018!
walrick@observant.nl | 0642111830

Niemand kan ontkennen dat Amersfoort een gastvrije stad is. Als we terugkijken op het voorjaar is Koningsdag in Amersfoort een hoogtepunt geweest. Met 45.000 bezoekers langs de route en 2,4 miljoen televisiekijkers heeft de stad behoorlijk wat bekijks gehad. Het is niet alleen een geweldige promotie voor de stad geweest, maar ook een boost voor veel lokale ondernemers. Ik heb er weinigen horen klagen. Zelf had ik de landelijke pers in de vorm van de NOS over de vloer. Er werd radio gemaakt op de eerste verdieping, terwijl de Rabobank de begane grond bezette. Dat leverde heerlijke reuring op in het pand waar ik volop van heb genoten. Ik zat er met m’n neus bovenop.

Koningsdag luidde afgelopen lente een reeks van evenementen in, zoals het Rabo Amersfoort Jazz Festival en Proef Amersfoort; mooie events om Amersfoort op de kaart te zetten. Een blik op de evenementenkalender geeft aan dat er deze zomer nog een flink aantal gezellige weekends op stapel staat. Zijn we er nu? Kunnen we achterover leunen en komt de business nu vanzelf op ons af? Het antwoord laat zich raden: kampioen zijn in 2019 betekent niet dat je dit automatisch ook bent in 2020.

We zullen moeten blijven werken aan nieuwe resultaten. Ik vergelijk het graag met de sportwereld. We hebben met z’n allen een prima prestatie geleverd. We staan landelijk op de kaart. We zijn kampioen geworden in onze tak van sport. Het feest hebben we gevierd, maar nu staan we weer op nul. We gaan weer van acquit af aan beginnen en opbouwen. Kampioen zijn in 2019 betekent niet dat je dit automatisch ook bent in 2020. Maar ook niet andersom: dat je het niet wordt in 2020 omdat je het al was in 2019. We zijn op weg, we hebben een goed team, en we gaan het allemaal opnieuw waarmaken. Daar moeten we motivatie voor opbrengen. En die hebben we. Een fysieke inspanning is nodig en zeker ook een mentale.

Ik ben er zelf van overtuigd dat we prima kaarten in handen hebben om veel “new business” binnen te halen voor ondernemend Amersfoort. Wat mooi dat we hebben laten zien dat een festival als Amersfoort Jazz voor onze gemeente zoveel economische waarde levert! Wie sprak er over “cultuur is het cement in de maatschappij”? We hebben veel cement om te bouwen! Wat Noorderslag is voor Groningen of Dickens voor Deventer kan Amersfoort Jazz zijn voor onze stad. Laten we daarmee aan de slag gaan. Samen bouwen met het culturele cement aan “Wij Amersfoort… Gastvrij!”