Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Broers die weten wat ze willen

De jongens van De Bie zijn heerlijk op stoom. De klantenkring is flink verbreed, er wordt volop geautomatiseerd en de omzet groeit. Ze tonen lef en kijken naar de lange termijn, ook als dat niet logisch lijkt. ‘Bij ons ben je niet voor even, maar voor je leven.’ 

Ze zijn de derde generatie van het familiebedrijf De Bie Groentenverwerking B.V.: dé groente- en fruitspecialist voor professionals. Opa legde het fundament, vader en oom bouwden verder en nu is het de tijd aan Jeffrey en Tommy. Sinds drie jaar staan ze aan het roer. Alhoewel, van directeurschap willen ze niet spreken: iedereen is gelijk bij De Bie Groentenverwerking B.V. en baas vinden ze een rotwoord. ‘Het is allemaal heel geleidelijk gegaan, er was niet één moment waarop wij ineens “de baas” werden’, legt Jeffrey uit, die alweer twintig jaar in het familiebedrijf werkt. ‘Nooit ergens anders gewerkt.’ Tommy staat sinds vijftien jaar op de loonlijst. Hij werkte eerst aan een carrière als kok, maar kon dit vak door fysieke problemen niet meer uitvoeren. ‘Ik kon tijdelijk werken in het bedrijf van m’n vader en oom, en je ziet het: ik ben nooit meer weggegaan.’

Wie al lang met of voor De Bie werkt heeft wel in de gaten dat er een nieuwe generatie is opgestaan. Met veel liefde voor wat hun (groot)ouders hebben opgebouwd, tornen de twee voorzichtig aan wat heilige huisjes. ‘We hebben veel van hen geleerd, maar op een gegeven moment zeiden we: nu gaan we onze horizon verbreden. De oude generatie viste altijd in hetzelfde vijvertje. Jarenlang hadden we vooral zorgpartijen als UMCU en het Meander Ziekenhuis als klant. Wij leveren nu ook veel gesneden groenten aan catering en horeca. In die tak is de vraag naar gesneden groente enorm gestegen. Door het tekort aan arbeidskrachten is er geen personeel meer dat de groente kan snijden, dus vragen ze het ons te doen.’

De oude generatie – die nog altijd onderdeel is van het bedrijf – toont soms wel twijfel wanneer Jeffrey en Tommy weer een wijziging voorstellen. Lachend zegt Jeffrey: ‘Ja, daar gaat soms gepuf aan vooraf, maar we durven aan onze ideeën vast te houden. Uiteindelijk zien zij het effect, het pakt tot nu toe allemaal positief uit.’ 

Een verandering waar de broers De Bie senior niet direct om stonden te springen is de nieuwe wijze waarop medewerkers worden aangenomen. Om de almaar stijgende vraag uit de markt aan te kunnen, willen ze absoluut niet meer achter de feiten aanlopen. De nieuwe theorie? Vooruit selecteren. ‘We hebben op dit moment een vacature voor een medewerker die we pas over een maand of drie, vier nodig hebben’, legt Jeffrey uit. ‘Natuurlijk, dan heb je soms te maken met overbezetting, maar omdat we weten dat er weer omzetstijging volgt, kunnen we ons dat permitteren. Dat is het mooie van de nieuwe generatie. Wij kennen onze positie in de markt en zien waar de groeipotentie zit.’

Service en gemak

‘We zijn misschien niet zulke verhalenvertellers, maar wat we doen, dat doen we goed. Als je met ons een afspraak maakt om 8.00uur, dan zijn we er om 7.50uur. Wordt het toch later, dan bellen we op tijd. De klant hoeft ons nooit te bellen om te vragen waar we blijven.’ Afspraak is afspraak bij De Bie en dat gaat soms ver. ‘Ook als het in ons nadeel is, houden we vast aan de gemaakte afspraken. Hebben we afgesproken dat we twee euro voor de witlof betalen dan blijven we dat doen, ook als de andere afnemers maar anderhalve euro betalen. Maar als het andersom is houden we onze leveranciers ook aan de afspraak.’ Prijs is een belangrijke factor op de groente- en fruitmarkt, maar niet zaligmakend, legt Jeffrey uit. Service is net zo belangrijk, net zoals het gemak dat je de klant kunt bieden. ‘We hebben heel veel trouwe klanten, die vast ergens voor een goedkopere prijs kunnen inkopen, maar ze blijven bij ons.’

‘Wij kennen onze positie in de markt en zien waar de groeipotentie zit’

En om die service en het gemak op een hoog level te houden of zelfs te verhogen, hebben Jeffrey en Tommy ook flink geïnvesteerd in automatisering. Enthousiast vertellen ze over het nieuwe bestelsysteem. ‘Afnemers kunnen bestellen via een app op hun telefoon of tablet. Waar ze ook zijn, en op elk moment van de dag kunnen ze bestellingen doorgeven. Bovendien kunnen wij patronen van de afnemers volgen. Bestellen ze altijd tomaat, maar ineens niet? Dan kunnen we ze helpen door te vragen of alles wel klopt. Ook kunnen we ze gerichte aanbiedingen doen. Vooral voor horecaondernemers is dit een fantastisch systeem.’ Ook de machines op de werkvloer zijn steeds vernuftiger. Er zijn machines die hele specifieke bestellingen kunnen snijden zoals perfecte blokjes paprika voor de shaslick, om maar wat te noemen. En de nieuwe gesloten centrifuges – die niet meer worden ingesteld door mensen – zorgen ervoor dat de sla altijd op dezelfde, perfecte manier gedroogd wordt. ‘Hiermee kunnen we onze klanten altijd de juiste kwaliteit garanderen en de daarbij behorende houdbaarheidsperiode.’

Die service zit ‘m ook in het meedenken met de klant. Dat gaat van het juiste moment inkopen van nectarines, peren of boerenkool tot het samenstellen van groentemixen voor ziekenhuispatiënten. ‘We luisteren naar klanten om samen tot iets optimaals te komen. Zo leveren we menu’s die volledig aansluiten op de behoeften van een bepaalde groep patiënten. Bijvoorbeeld een groentemix zonder selderie en taugé. We doen dit in samenwerking met dieetkoks van een ziekenhuis of zorgcentrum. Zij weten precies wat wel en niet mag en wij weten vervolgens hoe we toch een mooi mix samen kunnen stellen. Die nichehandel, zo specifiek voor een afdeling, daar zijn we echt goed in.’

Betere wereld 

De Bie Groentenverwerking B.V. is volledig gecertificeerd om biologische groente en fruit te mogen leveren. Ze leveren al een aantal jaar voorgesneden groenten aan een grote biologische supermarkt, Odin. Bovendien zien ze dat de vraag naar biologische groenten langzaamaan toeneemt. ‘Ook in de horeca kiezen steeds meer ondernemers voor biologisch. Het liefst kiezen ze voor een combinatie: een bepaald percentage biologisch en het andere deel regulier. Bij ons kan dat allebei, we hebben alles onder één dak. We vinden het ook een mooie uitdaging om daarin samen met de klant een goede balans te vinden. Iedereen wil goed voor de wereld zorgen, maar geld speelt ook een grote rol.’ Of de twee voor zichzelf hierin een voortrekkersrol zien? ‘Niet per sé. We bespreken het wel altijd met onze afnemers. Veel vinden het wel interessant en willen er meer mee doen. Maar vaak komt toch het stukje prijs kijken en kiezen ze voor regulier.’ 

Vragend naar uitdagingen die er zijn noemen de heren vooral de nasleep van de coronaperiode, en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Niet zozeer bij zichzelf, maar wel bij afnemers. Uitgestelde belastingbetalingen en daarbij de exploderende energierekeningen zorgen ervoor dat klanten het hoofd niet boven water kunnen houden. ‘Iedereen heeft daar last van, bedrijfsmatig en privé. Of het nu de horeca is, bedrijven, of de voetbalclub, het werkt overal in door. Het is een onzekere factor en ongrijpbaar, niemand weet hoe dat zich zontwikkelt. Daarom laten we ons er ook niet teveel door leiden. Vijf jaar geleden kende niemand corona en dacht niemand dat er ooit een oorlog uit zou breken in Europa. Ons motto: durf vooruit te kijken en te investeren, ook als niet alle seinen op groen staan.’ 

www.debie.org

OntwikkelingenCoverstoryGroothandelFood (groothandel)FamiliebedrijfUtrecht