Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Walrick Halewijn, betrokken Amersfoorter vanaf geboorte, sinds 1979 horecaondernemer, bestuurslid bij diverse organisaties en voorzitter van de ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort. (Mede)eigenaar van De Observant, KAdEcafé en Grand Café Halewijn. En: Gouden Parel van
Amersfoort 2018!
walrick@observant.nl | 0642111830

Computer says no...

7 december 2021 | 2 minuten lezen

Bedrijven en organisaties verkopen steeds vaker hun producten of diensten volgens een eenzijdig vastgestelde procedure of een dominant computersysteem. We worden er steeds meer mee geconfronteerd. Prachtig natuurlijk dat er IT-systemen bestaan en zeker handig om klanten op een gelijke manier te behandelen. Maar toch – je voelt hem al aankomen – waar is de menselijke maat gebleven? Om het wat duidelijker te maken een voorbeeld: je staat met panne midden in de polder ergens in Nederland en je roept de hulp in van onze nationale trots, in de hoop dat er snel een geel autootje arriveert met een vaardige monteur. Vraagt de telefoniste: ‘Waar staat u?’ ‘Mevrouw, ergens midden in de polder waar ik geen huizen en kilometerpaaltjes zie of herkenningspunt heb. Ik heb wel de coördinaten die Google mij geeft.’ ‘Nee meneer, ik moet écht een adres hebben, anders kan ik in het systeem niet verder klikken…’ Boing! Het systeem. Of: u moet uw offerte conform ónze systemen uploaden; u moet onze inkoopvoorwaarden accepteren anders kunt u niet volgens onze systemen aan ons leveren; u moet uw factuur conform onze administratie aanbieden anders kan ons systeem uw factuur niet verwerken en wordt deze niet betaald… Boing! Boing! Boing! Het systeem.

‘Dat is mijn wens voor een succesvol en ergernisvrij 2022!’

Onlangs ging het zelfs zover dat een bedrijf iemand naar mijn administratie stuurde om uit te leggen hoe hun systeem werkt. Hoezo? Waarom? Omdat hun systeem leidend is en wij ons hieraan dienen te conformeren? Ik ben echt verontwaardigd. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf zó klantonvriendelijk kan zijn dat het zijn eigen systeem belangrijker vindt dan de relatie met zijn klant.

Misschien komt het doordat in mijn vakgebied dienstverlening centraal staat. Ik ben het gewend om mijn klant het naar zijn zin te maken. Wie betaalt bepaalt? Oké, maar niet: wie betaalt past zich aan het opgelegde systeem aan óf legt een eigen systeem op. Dat rijmt ook niet.

Ik hou een pleidooi voor de menselijke maat. Zolang iedereen zich aan de wettelijke eisen houdt, moeten wij een ander niet opleggen hoe hij z’n administratie voert. Ik roep alle bedrijven en organisaties in Amersfoort op om elkaar tegemoet te komen en niet muurvast te blijven zitten in het eigen systeem. Als het (computer)systeem ons leven bepaalt dan raken we meer en meer verwijderd van elkaar. Dus laten we ons gedragen als menselijke ondernemers en elkaar respecteren zoals we zijn. Dat is mijn wens voor een succesvol en ergernisvrij 2022!

Eemvallei