Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

GERARD

Gerard van den Tweel is ondernemer.Hij is algemeen directeur en eigenaar van Van den Tweel Groep BV en daarnaast honorair consul van de Republiek Suriname in Nederland. Motto: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
info@vandentweel.nl | 0332471450

Coronaproof

14 december 2020 | 3 minuten lezen

De feestdagen zijn in aantocht. Binnenkort maken de pepernoten en chocoladeletters in mijn supermarkten weer plaats voor de kerstkransjes en boterstaven. Het zou, zo zingt Andy Williams, “the most wonderful time of the year” moeten zijn. Maar de komende feestmaand is anders dan alle vorige die ik in mijn leven bewust heb meegemaakt. Geen gezellige proeverijen en files van winkelkarretjes tussen de winkelschappen met feestelijke producten. In plaats daarvan streng toezicht op het maximaal aantal klanten binnen, zorgen voor voldoende voorraad ontsmettingsmiddelen en hopen dat iedereen zich uit eigen beweging houdt aan de mondkapjesplicht in de openbare binnenruimtes die in is gegaan op 1 december.

‘We gaan ervoor, met z’n allen!’

Het thema van deze OnderNamen is impact. Ik kan op dit moment niets verzinnen wat een grotere impact heeft op ons leven, onze samenleving en onze bedrijven dan de huidige coronacrisis. De strenge maatregelen die onze regering moet nemen om de verspreiding van het gevaarlijke virus in te dammen hebben enorme maatschappelijke en economische gevolgen. Veel bedrijven hebben het moeilijk of staat het water aan de lippen. De zorgen zijn groot. Deze crisis raakt ons allemaal en slaat in een aantal sectoren zelfs ongenadig hard toe. Ik zie dat ook in de horecatak van mijn concern met onder meer een groot evenementencentrum zonder evenementen, een beurslocatie zonder beurzen en een hotel zonder gasten. Of in mijn grenswinkel terHuurne Hollandmarkt in Buurse en koffiegroothandel EuroKoffie in Enschede, waar de overwegend Duitse klanten niet naartoe kunnen vanwege de quarantaineregels in hun land.

Ondernemen in coronatijd is geen makkie. Het vergt doorzettingsvermogen en creativiteit. Meer dan ooit zullen we als ondernemers de krachten moeten bundelen. Ons moeten inzetten voor aantrekkelijke stads- en dorpscentra met mooi ingerichte etalages en leuke aanbiedingen, waar consumenten het gevoel krijgen dat ze welkom zijn. Dit bereiken we alleen door samen acties op touw te zetten en de verbinding met elkaar op te zoeken.

Het wordt een andere kerst dan voorgaande jaren, zeker als de horeca gesloten blijft. Met name in de foodwinkels wordt een toeloop verwacht van consumenten die normaal gesproken met de kerst uit eten gaan en nu de gezelligheid thuis gaan creëren. In mijn Albert Heijn-supermarkten bijvoorbeeld, verwacht ik tien procent meer omzet dan vorig jaar. Het zal voor ons allemaal een uitdaging worden om de decemberdrukte in goede banen te leiden. Ervoor te zorgen dat mensen goed en veilig bij ons kunnen winkelen. Maar we gaan ervoor. Met z’n allen!

De positieve berichten over coronavaccins geeft hoop dat er in de loop van volgend jaar weer een terugkeer mogelijk is naar het ‘oude normaal’. Naar een samenleving waarin het woord coronaproof niet meer centraal staat. Dat vind ik het grootste lichtpuntje van de komende decembermaand.

OntwikkelingenBouw & VastgoedOnroerend goedGroothandelFood (groothandel)Retail (groothandel)Amersfoort