Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Coronavirus zorgt voor pijlsnelle uitrol ICT-platform

Door de coronacrisis kwamen de klanten van Missing Piece, specialist in ICT-outsourcing voor financiële en zakelijke dienstverlening en accountancy, in een stroomversnelling op de plek waar ze volgens Lex de Bruijn en zijn compagnon Marco van Dam het beste kunnen zitten: in een moderne werkplek in de cloud. ‘Van het ene op het andere moment werd werken met Microsoft Teams de standaard, terwijl wij een uitgebreid migratieplan hadden liggen.’

Het is momenteel dé uitdaging voor het team van Missing Piece: hoe kunnen de klanten zo snel mogelijk en toch gecontroleerd in een nieuwe, moderne werkplek op basis van Microsoft 365 werken? Een specialistisch team binnen Missing Piece richt zich volledig op de overgang van de oude werkomgeving naar moderne werkplekken, waarin teams samenwerken in de cloud. ‘Dat gaat heel planmatig en met veel structuur’, legt Lex uit. ‘Er komt veel bij kijken: andere hardware, herinstallaties en migraties van oude software naar de nieuwe 365-omgeving.

De overstap van verouderde software, met geïnstalleerde applicaties naar webbased applicaties is zo complex dat Lex weleens van een cultuurverandering spreekt. ‘We werken steeds vaker met adoptie-initiatieven waarmee we organisaties hulp bieden bij het inrichten van bijvoorbeeld de Teams-omgeving. Teams installeren is niet zo moeilijk, maar als je vervolgens allerlei documenten opent en opslaat zonder structuur, dan wordt het een puinzooi. Daar moet een gefundeerd plan voor komen: wie werkt samen en wie mag in welke documenten? Dat is onze nieuwe toegevoegde waarde: de functionele inrichting van de ICT- omgeving. We hebben zelfs een volledige adoptie-afdeling binnen Missing Piece.’

Lex en Marco houden zich al sinds 2007 bezig met de ontwikkeling van een online ICT-platform, met volledig geïntegreerde communicatie, ter vervanging van oude software. ‘We zijn allebei afkomstig uit de financiële dienstverlening waar we onder andere verantwoordelijk waren voor het fuseren van belangrijke onderdelen van ING-bedrijven. Het ontwikkelen van een ICT-platform maakte daar onderdeel van uit. Toen we dat project hadden afgerond zeiden we: hier zit de hele financiële markt op te wachten. We hebben Missing Piece opgericht en eenzelfde platform gebouwd voor de volledige financiële dienstverlenende markt. Bijzonder daarbij is dat wij het aanbieden voor een calculeerbaar bedrag. Klanten weten bij ons waar ze aan toe zijn.’

‘Hands on, mouwen opstropen, niet lullen maar poetsen, dat is Missing Piece’

FRUSTRATIE

De wens voor een platform specifiek voor de financiële- en verzekeringswereld, voor een vast bedrag per maand, kwam voort uit twee frustraties waar de twee mee te maken hadden in hun oude werkveld. ‘Het gebeurt vaak dat iemand vanuit ICT zegt dat je dit-en-dat nodig hebt, zonder dat je kennis van zaken hebt om het te betwisten. De tweede frustratie is dat veel ICT-bedrijven geen kennis hebben over het werkveld waarin ze opereren. Wij willen dat onze klanten niet aan ons hoeven uit te leggen wat ze doen. Ons onderscheidend vermogen ligt echt in de customer intimacy. Dat kan ook want we zijn bekenden uit de markt.’

Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen Missing Piece weet waar de klanten over praten, zijn alle medewerkers van Missing Piece afkomstig uit hetzelfde werkveld of hebben bij aantreden een cursus verzekeringen gekregen. Van Lex zelf. ‘Ik leer ze hoe de verzekeringswereld in elkaar zit, welk jargon ze spreken en wat de mensen die er werken voelen en denken. Zo houden we de customer intimacy continu op peil.’

 

MIGREREN

Ook al voldeed het platform aan alle eisen en lag er een gestructureerd migratieplan klaar, de innovatie van het nieuwe platform verliep moeizaam. ‘We werken in een traditionele markt. Veel bedrijven hielden lange tijd vast aan hun bestaande software. Daardoor werd onze innovatie geremd. Als tussenoplossing ontwikkelen we een hybride platform waarmee we kunnen ondersteunen in het langzaam uitfaseren van verouderde software, waardoor de klant er niet in één keer afscheid van hoeft te nemen.’

Er wordt bij Missing Piece hard gewerkt om alle klanten te migreren naar hun nieuwe werkplek. ‘Maar dat past wel bij ons clubje. Hands on, mouwen opstropen, niet lullen maar poetsen; dat is Missing Piece! We werken hier met ontzettend veel plezier. Vooral de creatieve kant van innovatie is echt leuk. Voor onze klanten proberen we chocola te maken van de ICT en er een strik omheen te doen, zodat het een conceptmatige dienst is. Dat is echt de oorsprong van ons bedrijf: vanuit de behoefte van de klant een zo strak en generiek mogelijk concept ontwikkelen.’

OntwikkelingenIT & ICTICT/ ITLekstroom