fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

DE BLIK OP VOORUIT NA EEN GEK JAAR

2020 was, net als voor veel ondernemers, een turbulent jaar voor Alex Tersteeg van Ventana Zonwering & Interieur. Qua business had hij niks te klagen, maar voor zijn ondernemersgeest voelde het jaar lang niet altijd prettig.

Voordat Alex van wal steekt over zijn nieuwe plannen en de ontwikkelingen in zijn bedrijf, dat in maart tien jaar bestond, wil hij eerst even pas op de plaats maken en eerlijk vertellen over hoe hij het afgelopen jaar ervaren heeft. Want hoewel hij financieel gezien weinig te klagen had, ging het ook niet allemaal van een leien dakje. ‘Ik besef maar al te goed dat wij niet mogen zeuren over afgelopen jaar. We hadden het drukker dan ooit. Mensen bleven meer thuis, wilden hun huis opknappen, bespaarden geld van vakanties en bestelden dus ook in grote getale nieuwe zonweringen. Maar juist door de enorme drukte hebben we – onopzettelijk – steken laten vallen. Onze kwaliteit was altijd onze grootste troef, maar we hebben het afgelopen jaar niet altijd de door ons begeerde 9+ gehaald.’ ‘Met name in de communicatie naar klanten toe hadden we het beter kunnen doen. We kwamen gewoon zoveel tijd tekort, dat het er soms bij inschoot om klanten terug te bellen of hen te laten weten dat de order uitliep. En dat past absoluut niet bij de goede naam die Ventana heeft. Afgelopen jaar was het vaker negatief. Dat komt mede ook omdat wij het eindstation zijn en dus de klachten op ons bord krijgen over problemen waar wij niets aan kunnen doen – zoals uitloop bij onze leveranciers. Als ik op zondagochtend zo’n negatieve mail las, dan was m’n hele dag verpest. Ik werd er moe van. Dat zijn punten waar wij totaal geen grip op hebben. En dan mag je na zo’n jaar ook niet met je collega’s aan de kerstborrel of een weekend weg om even te ontladen.  Nee, ik zeg je eerlijk, ik vond er niet veel aan.’

Koekje bij de koffie
Dit gezegd hebbende, wil Alex echter heel snel overstappen naar de positieve kant, want hij beseft wel degelijk dat hij absoluut niet in de positie is om een klaagzang af te steken. ‘Het coronajaar was een uitdaging, maar we draaiden in elk geval goed. Dat kunnen helaas lang niet alle ondernemers zeggen. Daarnaast hebben we er ook heel veel van geleerd. We hebben nu een plan A, B en C in de kast liggen voor als er weer zoiets gebeurt. Pas als plan C mislukt, lassen we een orderstop in, want de orders die geplaatst zijn moeten met de grootste zorg uitgevoerd worden. Als alles weer onder controle is binnen onze organisatie en we onze beloftes weer kunnen garanderen, nemen we weer nieuwe opdrachten aan. 2021, ons jubileumjaar, wordt voor ons het jaar om de naam Ventana weer op te poetsen. We hebben daar ook ontzettend veel zin in.’ Alex en zijn team willen dat doen door de klant weer echt op één te zetten. ‘Iedereen die ons belt of bij ons binnenkomt moet alle aandacht krijgen. Een kopje koffie voorgezet krijgen met een koekje erbij. Ja, dat koekje is echt heel belangrijk!’

‘Vorig jaar had ik nauwelijks tijd om te ondernemen’

Het team van Ventana bezoekt klanten steeds vaker thuis, zeker ten tijde van dit interview, toen de winkels nog gesloten waren. ‘Wij richten ons op het middensegment en hoger en daar zit een doelgroep die niet online gaat shoppen. Tuurlijk, ze doen op internet wel inspiratie op, maar ze willen ook graag één op één advies. Dat doen we momenteel bij de mensen thuis. We zien dan meteen waar ons product moet komen te hangen en kunnen uitgebreid bespreken wat de wensen zijn.’ Ook op operationeel vlak zijn er stappen gemaakt bij Ventana. Zo is het wagenpark uitgebreid met een extra montagebus en drie werkbussen – om het werk meer te kunnen spreiden – en kocht Alex er een nieuw pand bij, aan de Zeemanlaan in IJsselstein. ‘Ons huidige magazijn hebben we twee jaar geleden gekocht, maar dat werd al snel te klein. We zaten letterlijk en figuurlijk tegen het plafond aan; alle rekken stonden vol en op de grond stonden stapels producten. Nu hebben we er een groot en overzichtelijk magazijn bij. Ik merk nu al dat dit een hele goede investering is geweest. Het geeft lucht.’

Nieuwe plannen
Bij Alex is de ondernemersspirit weer helemaal terug na een jaar waarin de turbomotor constant aanstond. ‘Vorig jaar was het alleen maar rammen en stampen, ik voelde me niet echt een ondernemer. Maar daar is nu weer wat meer ruimte voor. Onlangs hebben we een nieuw bedrijf opgezet naast Ventana Zonwering & interieur: Ventana Outdoor Living. Hiermee gaan we allerlei producten voor het buitenleven verkopen, zoals barbecues, kachels, overkappingen, opblaasjacuzzi’s, hangmatten, enzovoorts. Het is weliswaar een andere tak van sport, maar loopt ook naadloos over in onze zonweringbusiness. Ik merk dat ik er weer helemaal blij van word om met iets nieuws bezig te zijn. Dus laat 2021 maar weer gewoon lekker leuk en positief zijn, hopelijk voor iedereen.’

OntwikkelingenBouw & VastgoedInterieurbouwInstallatietechniekLekstroom