fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

DE GOUDEN COMBINATIE VAN SALES & DIGITAL MARKETING

Grit betekent lef, doorzettingsvermogen, weerbaarheid en passie. Het staat voor doorgaan waar anderen afhaken. Voor risico’s nemen en weten waar je voor staat. ‘Voor ons zijn dit eigenschappen die onlosmakelijk verbonden zijn met een goede ondernemer én verkoper. We’ve got it. Met deze kwaliteiten helpen wij bedrijven groeien,’ vertelt Danielle Hes, oprichtster en eigenaar van Grit Agency. Samen met Sophie Wilmink, Demi Lee Klip en hond Guus ondersteunt zij bedrijven bij het genereren van nieuwe klanten en het sterk maken van hun merk.

Overgrootvader Hes ventte fruit in de Jodenbuurt in Amsterdam, grootvader begon zijn carrière als verkoper bij een leerfabriek. Ook de vader van
Danielle heeft liefde voor het vak; naast het verkopen van advertenties heeft hij als verkooptrainer vele accountmanagers opgeleid. ‘Het verkopen zit dus echt in mijn genen. Toen iemand uit mijn netwerk mij de kans bood om een nieuw bureau te starten omdat hij in mij geloofde, heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Er kwam zo veel energie vrij en de ideeën begonnen gelijk te stromen. Dit wil ik!’

Gouden combinatie
Een paar maanden later is ze de trotste eigenaar van Grit Agency. ‘Sophie ken ik al jaren; we hebben altijd heel fijn samengewerkt. Ik wilde haar dolgraag in m’n team. Ze is namelijk niet alleen goed in sales, maar weet ook alles van digital marketing. En dat is een gouden combinatie. Met een marketingcampagne bouw je een merknaam op. Je bent online zichtbaar en je klanten weten wie je bent. Met sales ga je een persoonlijk gesprek aan. Je creëert draagvlak en je hebt invloed op het beslisproces. Omdat wij kennis en kunde van beide disciplines in huis hebben, helpen wij bedrijven echt verder.’

‘Wij ondersteunen bedrijven bij het genereren van nieuwe klanten en het sterk maken van hun merk’

Langdurige samenwerking
Het team van Grit legt telefonisch contact met wensklanten van mkb-bedrijven met een specialistische propositie. Maar voordat ze de telefoon oppakken, moet wel duidelijk zijn wat die propositie precies is. ‘Wij willen een bedrijf eerst echt kennen. We willen weten wie ze zijn, waar ze voor staan en waarom ze doen wat ze doen. Daarom hebben we eerst altijd een strategische sessie. Wat wil je bereiken? Wie is je wensklant? Waarom is de oplossing die jij biedt de oplossing die jouw wensklant nodig heeft?’ legt Danielle uit. ‘We gaan dan ook het liefst een langdurige samenwerking aan, zodat wij onze klant goed leren kennen. En daarbij: koude acquisitie kost tijd. Soms verwachten mensen dat je met een paar uur bellen per week zo de agenda vol hebt gepland met afspraken, maar zo werkt het niet. Je belt niet altijd op een goed moment, de juiste persoon is niet aanwezig of ze hebben tijd nodig om alles eerst rustig door te lezen. Bij koude acquisitie heb je een lange adem nodig.’

Koude acquisitie vies? Helemaal niet!
‘Ik word er altijd een beetje verdrietig van als mensen laatdunkend over koude acquisitie spreken,’ vertelt Danielle. ‘Er ligt een vies laagje overheen,’ voegt Sophie toe. ‘Maar dat is echt niet zo.’ Het bel-team van Grit draait geen script af, pusht niet en gebruikt geen trucjes om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. ‘Het zijn hartstikke leuke, persoonlijke gesprekken die we voeren. Vaak denken mensen dat je als verkoper alleen een vlotte babbel nodig hebt. Maar wat je écht moet kunnen, is vragen stellen en luisteren. Wij zijn nieuwsgierig naar de ander. Als je oprechte interesse toont, delen mensen graag hun verhaal. Daar haken wij op in. En heel belangrijk: wij staan achter de oplossing die onze klant biedt. We geloven erin dat de wensklanten die wij bellen baat hebben bij een afspraak met de accountmanager van het bedrijf waar wij voor werken,’ aldus Danielle.

Digital marketing
In het digitale tijdperk waarin we leven, is een goede onlinestrategie voor bedrijven onmisbaar. ‘Veel organisaties willen graag een website met sterke content die goed vindbaar is voor hun klanten. Ook weten ze dat ze iets met social media moeten. Maar wat? En vooral: wanneer?’ vertelt Sophie. ‘Wij nemen de digital marketing uit handen. We doen uitgebreid onderzoek naar wat de doelgroep is en hoe je deze bereikt. We stoffen social mediakanalen af of zetten ze helemaal op. Ik word er heel blij van als onze klanten inzien hoeveel je met digital marketing kunt bereiken.’ Volgens Danielle bereik je met een sterke online marketingstrategie dan ook niet alleen potentiële klanten, maar ook potentiële werknemers. ‘Als je gaat solliciteren, google je eerst altijd even en check je de social mediapagina’s. Door je bedrijf online goed neer te zetten, laat je ook zien wat jij als werkgever te bieden hebt.’

‘Vaak denken mensen dat je als verkoper alleen een vlotte babbel nodig hebt. Maar wat je écht moet kunnen, is vragen stellen en luisteren’

Gebrek aan tijd, kennis en kunde
Veel ondernemers vinden koude acquisitie een vervelende, tijdrovende klus. Ook voor het opzetten van een online marketingstrategie ontbreekt het vaak aan tijd, kennis en kunde. ‘Dat is ook niet zo gek,’ vindt Danielle. ‘Iedereen heeft zijn of haar eigen expertise. Ik vind het fantastisch dat ik bedrijven kan helpen groeien met die van mij: sales én marketing.’

OntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingUtrecht