fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De gunfactor van Jan van Dam

 ‘Het begint honderd procent bij jezelf’

Gooi bij Jan van Dam het onderwerp ‘gunfactor’ op tafel en hij raakt niet uitgepraat. Dit is toch wel een onderwerp dat als een ouwe jas past bij de machinetransporteur uit de Lopikerwaard. Partnerships opbouwen, blijven innoveren, nét dat stapje harder zetten; het is allemaal typisch voor Jan van Dam Machine Transport. Het bedrijf met vestigingen in Oudewater, Rotterdam en Bergen op Zoom staat nu eenmaal nooit stil. En Jan zelf trouwens ook niet.

Het moet glimmen
‘Voor mij komt de gunfactor neer op kwaliteit’, trapt Jan af. ‘Dat is je huismerk en dat begint honderd procent bij jezelf. Doen wat je hebt afgesproken en dan het liefst nog nét ietsje meer. Daarvoor moet je goede voelsprieten hebben op de werkvloer zelf: wat is er afgesproken en hoe kunnen wij de verwachting van de klant overtreffen? Dan kun je een gunfactor opbouwen en wordt de prijs van steeds minder groot belang.’ Met 32 jaar op de teller weet Jan van Dam heel goed hoe je op een leuke manier zakendoet. ‘Wij zijn onze gunfactor al jaren aan het opbouwen. Mijn vader had een grote gunfactor, net als mijn opa en overgrootvader. Ook zij hadden een servicegericht beroep: grind op de werf, kolen in het hok, zand in de silo. Zij konden de kolen ook naast het hok neergooien, maar dat deden ze niet: ze zorgden er altijd voor dat het netjes was. Dat je daarvoor even moest vegen, of wat ander afval mee moest nemen, maakte niet uit. Als het maar netjes en boven verwachting gebeurde. Zo was het voor mij ook logisch, dat toen ik mijn eerste machine ging vervoeren, ik deze ook zou lossen. Ik weet nog dat ik een paar steigerpijpen en een koevoet van mijn vader leende, zodat ik ter plekke extra werk kon uitvoeren om die machine naar binnen te krijgen. Een paar weken terug vertelde één van onze collega’s nog dat ik de groeten kreeg van die bewuste klant. Hij had het verhaal van de koevoet enthousiast doorverteld en wist nog dat ik niet wegging voor ik die machine keurig netjes en schoon op z’n plek had staan. En zo werken wij tot op de dag van vandaag nog steeds.’ 

Jan heeft de gunfactor in alles overgebracht op zijn medewerkers. ‘Dat gebeurt heel natuurlijk, want ik loop er altijd tussendoor. Toen ik 32 jaar geleden begon zeiden al die mensen bij de overname: “Ik wens je veel personeel”. Ik snapte er geen reet van en die mensen hebben het allemaal mis gehad. Natuurlijk is het soms lastig om de dynamiek op alle fronten goed te houden, maar je moet heel goed voor je medewerkers zorgen. Daar krijg je ongelofelijk veel voor terug, want ze zorgen daardoor ook goed voor je klanten. Onze jongens verlaten de locatie niet voordat de machine perfect op z’n plek staat en helemaal vlekvrij en netjes is. Als ze een doekje tekortkomen, rijden ze er desnoods voor heen en weer. Prachtig toch? Laat die klant maar zien dat je ergens voor staat! En als je het dan hebt over de gunfactor… Dan hoef ik niet veel meer uit te leggen denk ik.’

‘Het is heel belangrijk dat je partners van elkaar durft te zijn, want daar kom je het verst mee’

Vertrouwen
De aanpak van Jan en zijn team resulteerde erin dat een klant van het eerste uur nog steeds een warme relatie is. ‘Dat heeft natuurlijk wel onderhoud nodig. Je moet elkaar geregeld spreken, elkaar laten weten waar je mee bezig bent, want je hebt een relatie. Dan kun je ook meegaan in elkaars ontwikkelingen. Deze specifieke klant maakte voorheen altijd gebruik van onze logistieke diensten in Nederland, maar we mogen de machines die hij importeert vanuit Azië nu ook opvangen in onze warehouses in Rotterdam en Bergen op Zoom. Supermooi dat je met elkaar meegroeit en dus echt een partnership opbouwt.’ Hetzelfde geldt volgens Jan als het aankomt op leveranciers. ‘Ook daarin is het heel belangrijk dat je partners van elkaar durft te zijn, want daar kom je het verst mee. En als er wat is, spreek het dan uit. Dan hoef je niet gelijk de knuppel in het hoenderhoek te gooien; los het gewoon samen op. En als je elkaar wat gunt, gaat dat ook makkelijker. Zeker in deze tijd, waarin diverse branches onder druk staan en er overal materiaal- en personeelstekort is, wordt die gunfactor en de relatie die je daardoor met elkaar opbouwt, steeds belangrijker. Je kunt samen veel bereiken als je vertrouwen hebt en dat ook uitspreekt. Kom daarnaast je afspraken na en betaal op tijd. Het klinkt supersimpel, maar ook daar vergroot je je eigen gunfactor mee.’

Vijfde generatie
Volgens Jan begrijpt de volgende generatie dit ook als de beste. ‘Mijn drie kinderen werken inmiddels allemaal in het bedrijf en ik denk dat zij de gunfactor ook alweer te pakken hebben. Ik denk niet dat zij er met alles hetzelfde instaan als ik en dat hoeft ook niet. Zij mogen het op hun eigen manier doen. Ik hoop dat ze het bedrijf gaan overnemen, maar het is geen verplichting. Aan hen laat ik graag de vrije keus. Moeten zij het wel willen om zeven dagen in de week te werken? Kunnen ze het? Durven ze het? Jan van Dam Machine Transport is altijd mijn eerste kind geweest en nog steeds, maar het is heel logisch dat hun prioriteiten anders liggen. Het is wel heel erg gaaf om te zien hoe het nu gaat. Bas is verantwoordelijk voor de operatie van beide bedrijven, Stef richt zich volledig op het materiaal en de techniek en Liza doet de communicatie en marketing. Het is echt onwijs leuk om dit samen met je kinderen te kunnen doen en het levert mij ook nieuwe inzichten op. Ik merk dat sommige dingen een andere aanpak nodig hebben en dat ze mij een spiegel voor kunnen houden. Het is tof om ze te zien groeien en ontwikkelen. Hoe de toekomst eruit gaat zien durf ik nog niet te zeggen, maar als het straks voor iedereen goed voelt weet ik zeker dat ik het los kan laten.’

Hard genieten
En wat is de verwachting qua ontwikkelingen voor de komende tijd? ‘We leven in een spannende periode, met alles rondom corona, maar gelukkig gaat het bij ons goed. Dat is trouwens nog wel eens anders geweest. De financiële crisis in 2009 had een enorme impact op ons bedrijf. Wekenlang stond al het materiaal stil en kwam er geen euro binnen. Dat was heftig, maar ik heb er nooit van wakker gelegen, want ik wist: dit ligt niet aan ons. Ik heb me toen al heel snel gerealiseerd wat de waarde van ons bedrijf is. Dat heeft niet zoveel te maken met het materiaal, maar alles met onze mensen. Ik heb een lijst gemaakt van alle auto’s die we konden verkopen, zodat ik de medewerkers kon blijven betalen en we samen de eindstreep konden halen. De belangrijkste les die ik heb geleerd tijdens de crisis is dat als je niet kunt delen, je ook niet kunt vermenigvuldigen. Daarom blijf ik ook altijd door investeren. In de klanten, maar zeker in de medewerkers. De kroeg waar we nu zitten is zeventien jaar geleden gebouwd. Best een investering, maar ik ben er stik blij mee en ik zou het zo weer doen. Het is ontzettend belangrijk dat je samen hard kunt werken, maar samen ook hard kunt genieten.’

Typisch Jan van Dam Machine Transport is kortom dat ze er nooit stilstaan. ‘Qua innovaties blijf ik op mijn gevoel afgaan. Natuurlijk willen wij voorop blijven lopen qua materiaal, op het gebied van inzetbaarheid, duurzaamheid, elektrificatie en waterstof. We proberen altijd wel uniek te zijn met ons materiaal en daar zullen we in blijven investeren. We hebben diverse bijzondere elektrische kranen en volgende week komt er een speciale elektrische  en op afstand bestuurbare heftruck onze kant op. Wij denken met elkaar altijd heel goed na over de volgende aanwinsten. Iedereen vangt klantbehoeftes en nieuwigheden op in het veld en daar blijven we op inspelen. Het materiaal ontwikkelt zich door, maar onze mensen ook. Ik neem ze graag mee in de vooruitgang, zodat iedereen blijft voelen dat we het samen doen.’

‘Wij proberen altijd uniek te zijn met ons materiaal en daar zullen we in blijven investeren’
InterviewOntwikkelingenGroothandelMachines en apparatenLopikerwaard