Maar als ondernemer met personeel, heeft het nog een andere impact. Jouw mensen – jouw team – kijken naar hoe jij omgaat met de nieuwe maatregelen. Ze zullen extra alert zijn op wat je uitstraalt en wat je zegt. Als ondernemer ben je het boegbeeld van je organisatie. Naar buiten, maar zeker ook naar binnen. Je kunt je niet veroorloven je kop te laten hangen of mee te gaan in de negativiteit, terwijl daar soms best reden voor zou kunnen zijn.

De impact van het ondernemer zijn, is soms ook een stuk eenzaamheid. Ultimo moet je wel zelf dealen met wat er op je pad komt. Wat dat is en wat de dillema’s zijn, is voor buitenstaanders vaak lastig in te schatten. Tenzij ook zij ondernemers zijn, dan wordt het vaak een heel ander verhaal.

Recent zat ik aan tafel met drie topondernemers. Het gesprek was georganiseerd door OnderNamen. Zonder dat we elkaar echt kenden, was de herkenning bijna automatisch vanaf de eerste minuut. Allemaal een totaal verschillende business, maar allemaal nog volledig actief binnen de eigen organisaties. En toevallig allemaal ook internationaal aan het werk. We deelden ervaringen, vergeleken oplossingen en probeerden de langere termijn in te schatten. Tenslotte kwam er een goede vraag van OnderNamen richting ons. Wat zou de impact van een netwerkclub als OnderNamen kunnen zijn in deze bijzondere tijd, waarin fysieke bijeenkomsten vrijwel onmogelijk zijn? We waren er al snel over uit dat we, juist in deze tijd, als klankbord voor elkaar moeten functioneren. Juist omdat je situaties herkent, juist omdat het lastig is om problemen te benoemen, juist omdat je positiviteit moet blijven uitstralen naar de markt en je medewerkers. Gewoon met elkaar delen wat je dwars zit en zoeken naar feedback, advies en ideeën. Dat moet je wel durven. Maar juist dan kan het netwerk grote impact hebben!