fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘De mate waarin je StoryBrand toepast, is de mate waarin je succes gaat ervaren’

Anderhalf jaar na de lancering is StoryBrand Nederland niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. De marketingmethode om je boodschap te verhelderen zingt rond dankzij verbluffende resultaten, een boek dat al toe is aan de vierde druk, een inspirerende podcast en veelgeprezen workshops. Mooi moment om meer de diepte in te gaan, vindt oprichter Daan Schmidt. Speciaal voor de OnderNamen-lezer deelt hij een aantal waardevolle stappen uit het StoryBrand-proces.

Even het geheugen opfrissen: StoryBrand is een marketingmethode die organisaties helpt hun boodschap helder te krijgen. Want als je boodschap helder is, groeit je bedrijf harder. Dit wordt onderbouwd door tal van succesverhalen van bedrijven die StoryBrand hebben toegepast. 

De grote kracht van de uit Amerika overgewaaide methode? StoryBrand is volledig gebaseerd op hoe ons brein werkt én op de eeuwenoude techniek van verhalen vertellen. Daan: ‘Bedrijven hebben ook verhalen te vertellen, maar vertellen vaak alleen hun éigen verhaal. Daar gaat het mis: een mens luistert alleen naar een verhaal als het hem iets op kan leveren. Het menselijk brein is namelijk áltijd op zoek naar informatie om eigen problemen op te lossen, zodat je als mens overleeft en succes kunt ervaren.’

Hoe vertel je een verhaal waar men naar luistert? Daan leidt je graag langs een aantal tips dat de basis vormt van StoryBrand. Zodat je daar alvast je voordeel mee kunt doen.

Eenvoudig op weg

Waar te beginnen? Lekker dichtbij, want je website is het vertrekpunt. Daarop zou het voor een potentiële klant meteen duidelijk moeten zijn wat je doet en wat hij daaraan heeft. ‘Het brein zoekt namelijk naar informatie om een beter leven te krijgen en wil daarbij zo min mogelijk calorieën verbranden’, vertelt Daan. ‘Door drie voordelen te benoemen die jouw product of dienst oplevert, help je de potentiële klant eenvoudig op weg.’

Vervolgens wil de bezoeker van je website weten hoe hij jouw product of dienst kan krijgen. Veel bedrijven zijn terughoudend in hun call to action, maar het is volgens Daan ontzettend belangrijk om dat ultieme doel helder te communiceren. Zijn tip: maak naast de bekende maak-een-afspraak-knop rechtsboven een transitionele call to action. Dat is een laagdrempelige manier om een potentiële klant te binden. Denk aan het verstrekken van waardevolle content, zoals “bekijk deze webinar” of “download het whitepaper”.

‘Zo zorg je ervoor dat klanten je hebben leren kennen voordat ze werkelijk in je funnel komen’, zegt Daan. ‘Maak je boodschap zo helder dat potentiële klanten begrijpen wie je bent, wat je doet en hoe dat hun leven beter maakt. Dat is de essentie.’

‘Dit is elke dag weer onze passie: bedrijven helpen hun boodschap helder te krijgen’

De formule voor een goed verhaal

Als die basis staat, inspireert StoryBrand je om naar je marketing te kijken alsof het een filmscript is. Kaskrakers in de bioscoop leunen immers allemaal op een universele formule — de formule voor een bovengemiddeld goed verhaal. Daan deelt de belangrijkste zeven elementen die deze films bevatten:

  • Een hoofdpersoon die iets wilt: wat wil jouw klant? Tip voor bedrijven: kies één activiteit, product of dienst en anders één overkoepelend thema. ‘Kijk naar Jason Bourne in The Bourne Identity. Hij wil één ding en dat is zijn identiteit vinden. Dit is meteen een grote uitdaging voor be- drijven, want die willen vaak meer. Maar compleetheid gaat meestal ten koste van duidelijkheid.’         

 

  • De klant heeft net als de hoofdrolspeler in de film een probleem. ‘Als jij als bedrijf laat zien dat je dat probleem begrijpt, doet de klant automatisch de aanname: dan heb je ook de oplossing.’

 

  • In de meeste films komt al snel een ander belangrijk personage voor: de gids. En dat ben jij met je organisatie. ‘Jij bent niet de held, je bent de gids. Want jouw klant wil de held zijn. De held transformeert van zwak naar sterk. Neem Frodo uit Lord of The Rings. Hij wil helemaal niet weg uit zijn dorpje. Maar omdat Gandalf zo aandringt gaat hij op reis en vernietigt hij de ring aan het einde van de film. Je denkt steeds: gaat hij het halen? De gids heeft daarbij een mooie functie. Hij heeft een sterk karakter en is stabiel. Hij begrijpt de klant (empathie) en hij kan zijn probleem oplossen (autoriteit). Hij heeft de transformatie naar held al doorgemaakt. Zie ook Q die James Bond de pen geeft waarmee hij kan schieten of Haymitch in Hunger Games die Katniss helpt de Hunger Games te winnen.’

 

  • Elke gids heeft een plan. ‘Maak duidelijk aan jouw klant hoe je samen op reis gaat.’

 

  • Het is tijd voor actie. ‘Roep je klant daartoe op met een duidelijke call to action. “Teken hier de offerte”, “Boek nu je sessie”, “Maak een afspraak”. Maar ook: “Download ons whitepaper” of “Bekijk onze webinar”. Als je daar goed over nadenkt en ermee experimenteert, dan zul je merken dat mensen sneller aangetrokken worden tot je bedrijf. Als je laat zien dat je de ideale gids bent, met waardevolle informatie, dan denkt de klant: die gids snapt mij. 

 

  • Succes vs. mislukking. ‘Communiceer hoe jouw producten en diensten helpen om mislukking te voorkomen.

 

  • En welk succes iemand kan bereiken als er actie wordt ondernomen. Zorg voor een goede balans hiertussen zodat het realistisch blijft.’

 

Dit is in een notendop het beproefde en overzichtelijke StoryBrand-framework. Bedrijven die dit in hun marketing toepassen, ervaren snel en blijvend resultaat. Dat wijst een studie, waar 4500 bedrijven aan hebben meegewerkt, uit. ‘Al die bedrijven zeggen: we geven minder geld uit aan marketing, krijgen meer leads uit websites, er worden meer whitepapers gedownload, er zijn meer clicks op advertenties en salesmensen hebben een hogere slagingskans als ze een offerte uitbrengen. De mate waarin je StoryBrand toepast is de mate waarin je succes gaat ervaren. Dat is elke dag weer onze passie: bedrijven helpen hun boodschap helder te krijgen.’

Wil je dit ook voor jouw bedrijf? 

Ga naar StoryBrand.nl

InterviewOntwikkelingenCommunicatie & MediaEemvallei