fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'DE PLEK VOOR DE BESTE NEXT GENERATION JAZZARTISTEN UIT DE HELE WERELD'

Rabobank Amersfoort Jazz is in 42 jaar uitgegroeid tot een internationaal aansprekend festival. Met zoveel edities op de teller zou je het evenement bijna als een vanzelfsprekendheid beschouwen. En daar moeten we voor oppassen, zegt festivaldirecteur Alexander Beets. Hij roept het regionale bedrijfsleven op om vooral mee te denken en bij te (blijven) dragen. ‘We doen dit voor de stad, maar het gaat niet vanzelf.’

De mensen hoeven zeker niet zo “idioot” te zijn als hij, zegt Alexander er maar meteen lachend bij. ‘In mijn optiek is Rabobank Amersfoort Jazz het mooiste jazzfestival van Nederland. Ik maak zelf jazz, ik hou van deze muziek. Ik speelde al op het festival toen ik achttien jaar oud was en in de Achterhoek woonde. Sinds ik in Amersfoort ben komen wonen, voel ik me schatplichtig aan de stad en jazz om dit mooie festival in de lucht te houden. Daarom doe ik dat al 22 jaar.’

‘Sinds ik in Amersfoort ben komen wonen,
voel ik me schatplichtig aan de stad en jazz
om dit mooie festival in de lucht te houden’

En zeker niet alleen, benadrukt hij. ‘We doen het met een superteam. Ook vanuit het regionale bedrijfsleven krijgen we al jarenlang steun. Rabobank Amersfoort Eemland is sinds jaar en dag onze hoofdsponsor en naamgever van het festival. We hopen ook de andere steunende bedrijven aan boord te houden en nieuwe supporters aan ons te binden, zonder dat er direct een tegenprestatie tegenover staat. Je doet het voor de stad. Net als wij, maar dat gaat niet vanzelf. Het is heel hard werken om het elk jaar op de rails te krijgen.’

Verankeren

Rabobank Amersfoort Jazz nog meer verankeren in het regionale bedrijfsleven, dat is de ambitie. Ook al heeft het festival recent de subsidie voor de komende vier jaar toegekend gekregen, de support blijft hard nodig. ‘Ik hoop dat lokale bedrijven zichzelf de open vraag stellen: hoe kunnen wij van waarde zijn om het festival te behouden? Vroeger deed de top honderd van het Amersfoortse bedrijfsleven allemaal een financiële bijdrage, maar dat is niet meer zo. Hoeft ook niet. Het zou al heel mooi zijn als bedrijven hun netwerk voor ons inzetten, ons helpen op het gebied van branding, locatiesponsor worden of verzin het maar.’ Daar staan dus niet direct tegenprestaties tegenover, maar wel “een topweekend voor de stad”. Alexander: ‘Je draagt bij aan het grootste evenement van Amersfoort, met bijna 80.000 bezoekers. De basis van het festival is gratis. Mensen kunnen genieten van mooie muziek en de culturele dynamiek die er dan volop is in de stad. Inmiddels zijn de eerste bezoekers van toen opa’s en oma’s die hun kinderen en kleinkinderen meenemen. Hoe mooi is het als je helpt om dat te faciliteren?’

Musicians paradise

Rabobank Amersfoort Jazz is 42 jaar oud, maar allerminst vastgeroest. Er is een nieuw bestuur gekomen, dat meteen de identiteit van het festival opnieuw heeft gedefinieerd. Alexander: ‘Wie zijn wij eigenlijk? A musicians paradise! Dé plek voor de beste next generation jazzartiesten uit de hele wereld en het grootste platform in Europa voor talentontwikkeling. Amersfoort is de plek waar ze graag naartoe komen, want wij bieden hoogwaardige hospitality, goede concertfaciliteiten, volwaardige optredens – geen korte showcases zonder publiek – goede gages en ruimte

voor ontmoeting, met onder meer jamsessies en netwerkgelegenheden. Tientallen medeorganisatoren van jazzfestivals over de hele wereld komen hiernaartoe om te scouten en met elkaar te bouwen aan een mondiaal netwerk. En dat allemaal tegen het prachtige decor van de historische binnenstad.’ Dat brengt hem bij het sterke staaltje citymarketing dat Rabobank Amersfoort Jazz jaarlijks teweegbrengt. ‘Bij buitenlandse programmeurs valt hun mond open als ze zien hoe mooi onze stad is. We houden concerten in de Mannenzaal, Sint Aegtenkapel, Mariënhof, De Observant, noem maar op. Voor Amerikanen geeft dat een gevoel van een walhalla op Eurodisneyniveau, maar dan met culturele allure.’ Dan is er ook nog de aandacht van de internationale pers. ‘Rabobank Amersfoort Jazz wordt tot de belangrijkste jazzfestivals gerekend in magazines als DownBeat en All About Jazz. Toen we met ons evenement de focus op “World Jazz from Israel” hadden, stonden we op de voorpagina van The Jerusalem Post. Dan denk ik: wauw, we mogen heel trots zijn dat we zoiets unieks hebben gebouwd.’ De organisatie houdt die landenfocus er om het jaar in. De keuze voor 2022 is gevallen op Polen en Hongarije. Opties voor 2024 zijn Turkije, Oekraïne en Kazachstan. In de tussenliggende jaren staat de Nederlandse jazzscene volop in de spotlights.

Online editie

En dit jaar? Corona dreigde roet in het eten te gooien, maar de organisatie zit niet bij de pakken neer en komt in het weekend van 20 tot en met 22 november met een online editie. Concerten van talenten als Sun-Mi Hong en Kika Sprangers en Nederlandse artiesten als Shirma Rouse, Saskia Laroo, Margriet Sjoerdsma, Tineke Postma, Gallowstreet en Hans Dulfer, die zijn tachtigste verjaardag komt vieren, zijn via livestreams te volgen. Alexander: ‘Jij kunt kiezen, iedereen heeft zijn eigen Amersfoort Jazz. De streams zijn van hoogwaardige kwaliteit, we hebben veel geïnvesteerd in techniek. En ze worden realtime doorgezet naar landen als Australië en Zuid-Afrika. De artiesten hebben een gigantisch bereik.’ De concerten vinden plaats in De Observant en theater De Lieve Vrouw. Er is een aantal zitplaatsen. Om de bezoekersstromen te beheersen, heft de organisatie entree. De opbrengst van een kaartje, 25 euro, komt ten goede aan de lokale horeca. ‘We moeten elkaar steunen in deze tijd. En volgend jaar? Het zal wat meer zitplaatsgeoriënteerd zijn, maar we hebben goede hoop dat we in mei terugkeren op de pleinen.’

InterviewHoreca & RecreatieEventsEemvallei