De toppers van de Tech Campus ROCMN

Het DNA van de Tech Campus van ROCMN? Wie kunnen dat beter voor het voetlicht brengen dan drie studenten en één oud-student? Vier toppers wel te verstaan. Maak in dit artikel kennis met hen.

Glenn van der Hoeven (18 jaar)

2de-jaars student civiele techniek mbo-4

Glenn van der Hoeven begon vorig collegejaar aan de opleiding civiele techniek en won direct een prijs. Glenn: ‘Ik bedacht iets om bevriezen van de bovenleiding bij de tram te voorkomen. Eerst dacht ik te moeilijk na. Vorst komt van boven naar beneden. Het werd een kabelgootje voor net erboven. Met een zonnestrip aan de zijkant heeft het meerdere functies. Ik won er de Heijmans-Coronaprijs mee: een geldprijs, een plakkaat en deelname aan een innovatiemiddag.’ Wat is er zo leuk aan techniek? Glenn: ‘Techniek is niet één ding, maar één groot concept. Het is leuk om mechanica te laten doen, wat het doet. ROCMN is een goede school, die ik zeker kan aanraden. Docenten staan open voor al je vragen. Ik wil hierna hbo gaan doen en dan bij het spoor gaan werken als railinfra-inspecteur. De staat van het spoor checken lijkt me fantastisch om te doen.’

Luuc Bosboom (20 jaar)

gediplomeerd civiel technicus mbo-4

Luuc Bosboom begon dit collegejaar aan de hbo-opleiding civiele techniek en won vorig collegejaar tijdens zijn studie civiele techniek aan ROCMN de Utrecht Mobility Challenge. Luuc: ‘Civiele techniek is breed en afwisselend. Denk aan
rioleringen, tunnels, kabels en sluizen. Je kunt er alle kanten mee op. Het fascineert me. Vooral de waterwereld spreekt me aan. Hoe houden we Nederland droog? Daar wil ik later mijn werk van maken. Met een aantal andere studenten heb ik vorig jaar meegedaan aan de Utrecht Mobility
Challenge, georganiseerd door het Economic Board Utrecht. Wij hebben een oplossing bedacht voor forenzen die iedere werkdag met de auto van en naar het hun werk in het centrum rijden en voor opstoppingen zorgen. We werden aangemoedigd om out-of-the-box te denken, daar houd ik van. Als er hubs aan de rand van de stad of in omliggende gemeenten komen, bijvoorbeeld op een parkeerplaats van een sportveld, kunnen forenzen hun auto daar laten staan en vervolgens per bus, met een e-bike of een scooter binnen een kwartier in het centrum zijn.’

Wouter van de Schraaf (19 jaar)

2de-jaars student technisch specialist personenauto’s mbo-4

Wouter van de Schraaf is in de week van dit interview begonnen met een stage bij een Land Rover-dealer. Wouter: ‘Ik heb de hele zomer gezocht naar een stageplek. Toen ik na de vakantie op school kwam, zei een van mijn docenten: ‘Er is een plek vrijgekomen bij een dealer, omdat er een student met de opleiding is gestopt. Bel maar snel’. Ik heb vandaag voor het eerst een versnellingsbak uit elkaar gehaald, omdat hij het niet meer deed. Er bleken twee lagers kapot te zijn.’ Geen geringe prestatie, als je weet dat hij zijn linkerhand mist, zijn rechterhand niet volledig is en hij twee beenprotheses heeft. ‘Ik heb geen last van mijn handicap. Ik heb een rijbewijs en een eigen auto. Ik weet zeker dat ik iets in auto’s wil blijven doen: motorisch sleutelen. Ik vind het erg mooi om erachter te komen hoe alles werkt, hoe complex het in elkaar zit en hoe het blijft werken. ROCMN is een heel fijne school. Ik word goed geholpen door de docenten en mijn mentor.’

Arthon Tuiten (20 jaar)

3de-jaars student technisch specialist personenauto’s mbo-4

Arthon Tuiten nam vlak voor dit interview deel aan een video call in het kader van een Regionaal Investerings Fonds aanvraag Duurzame Mobiliteit samen met de voorzitter van het College van Bestuur van ROCMN, een aantal ROCMN-managers/docenten en vertegenwoordigers uit het werkveld. Deze subsidieaanvraag stimuleert de samenwerking tussen bedrijven en onderwijs in onze regio. Reden voor een aantal vragen. Arthon: ‘Ik heb na de havo een jaar hbo gedaan en daar had ik het niet naar m’n zin. Er werd goed uitgelegd wat je moet doen, maar we gingen nooit iets doen. Ik heb het nu mega naar mijn zin. Heel veel mensen zeiden: “Waar begin je aan?” ROCMN is een goede opleiding.’ En de video call? ‘Ik heb mijn kijk gegeven op de ontwikkeling van onze opleiding. Het was in het begin heel spannend.’ Hoe zie je die toekomst? ‘Ik loop stage bij een dealer en heb op het moment vooral met fossiele brandstoffen te maken. Elektriciteit zal steeds meer opkomen. Waterstof gaat hoop ik en denk ik meer een revolutie worden dan elektriciteit. Mensen zijn bang om een elektrische auto te kopen vanwege de actieradius, maar die is voor de meeste mensen meer dan genoeg. Om iedereen van fossiele brandstoffen af te krijgen is waterstof nodig: het beste van beide werelden. Als we allemaal elektrisch zouden gaan rijden en de auto ’s nachts aan de laadpaal hebben, raakt het elektrisciteitsnet overbelast.’