fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘De waarde die wij toevoegen is nu duidelijker dan ooit’

Net toen ondernemer David Krommendijk was opgekrabbeld na een faillissement en vol goede moed werkte aan een nieuw hoofdstuk van zijn bedrijf Beryl Personeel, sloeg de coronacrisis toe. ‘Dan denk je: nou, daar gaan we weer. Mijn trouwe collega Sjanna Heezen en ik hebben razendsnel geschakeld met de opdrachtgevers die stil kwamen te staan en zich afvroegen: wat te doen met ons personeel?’

‘Zo blijkt maar weer dat je je als bedrijf altijd moet kunnen aanpassen aan de omstandigheden die zich voordoen’, zo vervolgt David zijn verhaal. ‘Dat kan gaan om veranderende omstandigheden binnen je eigen werkomgeving, om nieuwe uitdagingen die voortkomen uit veranderende wet- en regelgeving, maar dat geldt dus ook voor dingen die je overkomen en waar je geen grip op hebt.’

De link met de impact van de huidige crisis als gevolg van covid-19 is snel gelegd. Elkaar helpen is dan het devies. ‘Samen komen we er wel doorheen. Je moet het bespreekbaar maken. En – nu preek ik een beetje voor eigen parochie – outsourcen van onderdelen van de organisatie geeft rust in deze tijden. Wij verzorgen de verloning, payrolling, salarisadministratie en het uitzenden van medewerkers voor veel verschillende bedrijven binnen allerlei sectoren, van horeca- tot klusbedrijven, die allemaal op hun eigen manier geraakt worden door de crisis. Restaurants die net een goede kok in dienst hadden, lang naar gezocht, maar vanwege de lockdown geen werk meer voor die kok hadden. Wij adviseren hoe bedrijven hun goede medewerkers toch kunnen behouden, zorgen voor loondoorbetaling vanuit de NOW-regeling, én we helpen bedrijven met hun reorganisatie.’

‘Het is net als het normale leven op dit moment: er is weinig bewegingsruimte. Elkaar zo goed mogelijk helpen, dat is het beste wat we kunnen doen’

Overleven
Wat te doen? Die vraag heeft David sinds maart vaak te horen gekregen. ‘Er waren ondernemers die zeiden: ik kan niet meer, maar die door te downsizen, van de wet- en regelgeving gebruik te maken en het nieuwe werken te omarmen, nu toch nog wel bestaan. Kijk, de reden dat ik Beryl Personeel vijf jaar geleden ben gestart, is dat ik ervan hou om ondernemers te helpen, zodat zij kunnen doen wat ze leuk vinden én waar ze goed in zijn. Dat is nu honderd procent van toepassing. Word ik gebeld door een ondernemer die vlak voor de crisis zijn passie is gaan najagen: wat moet ik nu doen? Dan adviseer ik hem vanuit mijn expertise; samen komen we dan toch op nieuwe ideeën en gelukkig kan hij weer door. Win-win voor iedereen. De waarde die wij toevoegen is nu duidelijker dan ooit, zeker voor bedrijven die geen HR-afdeling hebben en gestart zijn vanuit passie. Voor die bedrijven, klein tot middelgroot, zijn wij er.’

Hij zou het bijna vergeten, maar zelf was David ook bezig om te overleven. ‘Met Beryl Personeel waren wij net driekwart jaar aan het bouwen sinds onze doorstart, toen de eerste lockdown werd afgekondigd. We hebben onze eigen situatie voor zover mogelijk opzijgezet. Bedrijven rekenen op onze hulp, daarvoor hebben ze ons aangenomen. Het welzijn van onze opdrachtgevers en de werknemers die daar werken staat voorop. Sjanna en ik doen het met z’n tweeën. We hebben elkaar drie keer gezien op kantoor, verder doen we alles via telefoon, mail en WhatsApp. Zover ik weet heeft niemand daar last van gehad, opdrachtgevers niet en wijzelf ook niet. Ik kom alleen op kantoor om de post op te halen, voor de rest hebben we thuis onze werkplek ingericht. Natuurlijk horen mijn klanten dan weleens de geluiden van mijn kinderen op de achtergrond, maar dat is andersom ook weleens zo. Dat vinden we niet gek, want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Het is maar net hoe je ermee omgaat.’

In scenario’s denken
Daar raakt hij de kern van zijn verhaal. ‘Als bedrijf moet je veerkracht kunnen tonen. Hoe? Door je langetermijndoelstellingen bij te stellen als de korte termijn daarom vraagt. Je moet een draai kunnen maken, dat blijkt maar weer. En dan is creativiteit voor ondernemers een noodzaak. Als het niet via het normale kanaal komt, dan via een andere weg. Daar zie je heel mooie voorbeelden van. Een van mijn klanten is een horecaondernemer die zijn terras heeft opengesteld voor een kop koffie voor de wachtenden in de rij bij de naastgelegen supermarkt, omdat hij ze binnen niet mag ontvangen. Dat is creatief ondernemen.’

Wat de toekomst brengt? Niemand die het weet, ook David niet. ‘Het zou fijn zijn als alles teruggaat naar normaal, maar wat is nu nog normaal? Wij zijn meer dan ooit bezig met de korte termijn. Neem de aankomende wetswijzigingen. Er ligt een nieuw pensioenakkoord dat volgend jaar gevolgen gaat hebben. Daar zijn we mee bezig, maar we zijn drukker met het heden. Het kan zomaar weer anders zijn. Je moet in scenario’s denken: wat als? Gelukkig maken we nu net als de overheid gebruik van de kennis die we in maart en april hebben opgedaan. Wat gaat goed, wat kan beter? Dat doen onze opdrachtgevers ook. En toch zijn er ook schrijnende gevallen; bedrijven die net niet in aanmerking komen voor een vorm van uitkering. Of bedrijven die zeggen: het gaat zo lang duren, we stoppen er helemaal mee. Je probeert het goed te doen voor iedereen, maar dat kan niet altijd. Het is net als het normale leven op dit moment: er is weinig bewegingsruimte. Elkaar zo goed mogelijk helpen, dat is het beste wat we kunnen doen.’

InterviewDienstverleningUitzendbureauEemvallei