fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

JOHAN

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.
johan@pouwvervoer.nl | 0306868306

De wereld nu en in de toekomst

11 december 2020 | 1 minuten lezen

Grote doelen voor de toekomst komen nu nog vanuit de overheid. Ze zijn mede gefinancierd door de overheid. Alleen zij beslissen ook niet altijd op de juiste gronden. Bijstoken van biomassa is een mooi voorbeeld van een fout besluit. Leuk verhaal voor de uitstoot in Nederland, maar inmiddels worden hele bossen gekapt en hierheen getransporteerd en verbrand. Daar worden miljarden aan subsidie ingestoken.

In het vervoer wordt veel geld besteed aan het elektrisch rijden en wat waterstofprojecten. Deze projecten zijn zonder subsidie niet mogelijk, maar door onderzoek en testen komen we wel verder. In het bedrijfsleven zal altijd een afweging gemaakt moeten worden tussen winst maken en duurzaamheid.

‘Die curve, versus wat de aarde aankan, gaat onze kinderen en kleinkinderen in de problemen brengen’

Als de markt de ruimte financieel niet heeft om te investeren in duurzaamheid, zal het ook niet gebeuren. Zeker nu door corona alle gedachten over duurzaamheid in het vervoer naar achteren zijn geschoven. Dat alles onvoorstelbaar snel gaat blijkt nu in coronatijd wel. Wie had eind februari gedacht dat de wereld er zo uit zou zien? Dus als het moet kan alles heel snel veranderen.

Maar als ondernemer die jaarlijks een paar miljoen liter diesel verbruikt, kijk je ook verder. In welke wereld worden mijn kinderen groot en daarna mijn kleinkinderen?

Alles is nu geënt op goedkoop produceren zonder dat de CO2-footprint wordt meegenomen.

VDL bijvoorbeeld, bouwt in Nederland elektrische bussen, maar wij kopen ze in China vanwege de prijs. Daar produceren ze ze onder andere normen en waarden (ook wat betreft milieu). Dat betekent dat de bussen per boot verscheept worden, maar ook dat de aankomende vijftien jaar alle onderdelen dus ook per boot worden vervoerd.

Ook nu door corona is er een nieuwe afvalstroom. Ongekend wat we nu aan eenmalige zaken gebruiken, zoals plastic schorten, handschoenen, mondkapjes en verpakkingsmiddelen.

Of voor de online markt, elke bestelde broek of paar schoenen gaat weer in een kartonnen doos om te worden verzonden. Dit terwijl we dit in het verleden gewoon uit de winkel meenamen.
Dus we zullen, willen we overleven, moeten zorgen dat we beter na gaan denken over ons verbruik en gebruik. Bijkomend probleem is dat de bevolking enorm toeneemt en ieder recht heeft op bestaan. Die curve, versus wat de aarde aankan, gaat onze kinderen en kleinkinderen in de problemen brengen. Daar zal vanuit de mensheid zelf actie voor moeten worden ondernomen.
Wij bepalen met z’n allen hoe de aarde er over honderd jaar uitziet.

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLekstroom