fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mark Pot is de vijfde generatie bij POT Verhuizingen/Logistiek en sinds 2016 directeur/eigenaar van het familiebedrijf. Mark is als ondernemer gefocust op innovatie en kwaliteit en altijd op zoek naar verbinding. Mark won in 2020 de Gouden Parel regio Amersfoort en de regionale Parel.
POT Verhuizingen/Logistiek.

De WHY

23 juni 2022 | 2 minuten lezen

Een sterke organisatiecultuur en bedrijfs-DNA zijn erg belangrijk. Dat is wel één van de lessen die ik in de coronaperiode heb geleerd. Een crisis is van alle tijden, maar overleef je alleen als je heel stevig in je schoenen staat en jezelf goed kent. Los van de financiële positie, vormen de cultuur en het DNA een essentieel fundament onder je bedrijf. Ons bedrijf doorstond deze zware storm omdat we werken vanuit een stevige basis met een heldere, voor iedereen bekende visie. Waarom doe je wat je doet (WHY), hoe lever je toegevoegde waarde (HOW) en wat betekent dit precies voor je klant (WHAT)? Een bedrijf doet er vele jaren over om een cultuur op te bouwen en vormt vaak een belangrijk anker en kompas in heel veel keuzes die gemaakt worden. Daarnaast kiezen steeds meer medewerkers, klanten en leveranciers heel bewust op basis van de bedrijfscultuur en DNA om met een bedrijf samen te werken. Kortom: blijf trouw aan je organisatiecultuur en bedrijfs-DNA.

‘Metamorfose? Blijf trouw aan jezelf, je klanten en je collega’s’

Nu we corona langzaam achter ons laten hoor ik veel geluiden van bedrijven die een metamorfose willen ondergaan. Wat mij betreft moet een metamorfose niet het doel zijn, maar een middel. En dan heel zorgvuldig overwogen, omdat de basis beter moet en niet omdat we er wel weer aan toe zijn. Bij veel succesvolle bedrijven blijkt hun bedrijfs-DNA het uitgangspunt te zijn voor alles wat ze doen. Het bepaalt hoe ze hun bedrijf strategisch inrichten, welke mensen ze aannemen en op welke klanten ze zich richten. Een metamorfose doe je dus niet omdat je er aan toe bent, het er wel weer tijd voor is of omdat het je energie geeft. Nee, doe het alleen als het nodig is of als het je aantoonbaar structureel meer waarde gaat opleveren. Je uiterlijk en marketinguitingen kun je gemakkelijk veranderen, maar je WHY en wie je bent niet. De WHY brengt je focus en stabiliteit, loodst je door strategische vraagstukken heen en geeft duidelijkheid naar je collega’s en klanten. Leg de focus op de cultuur en je DNA is mijn ervaring, en verander niet om te veranderen.      

DienstverleningFacilitaire dienstverleningEemvallei