fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Deze ondernemers blijven investeren met de Rabobank

Ondernemen in tijden van crisis; de hand op de knip houden of investeren? Alex Tersteeg en John Bijvoet kozen voor het laatste. Beide ondernemers deden dat met advies van Dennis van Westing, accountmanager bij Rabobank Utrechtse Waarden. ‘Ook in moeilijke tijden staat de deur open voor ondernemers.’

‘Juist in crisistijd moet je als ondernemer niet achteroverleunen’

Met spanning luisterde Alex, eigenaar van Ventana Zonwering, in maart naar de persconferentie waarin de intelligente lockdown werd aangekondigd. ‘We hadden geen idee wat er ging gebeuren. Designzonwering is een luxeartikel, waardoor wij meestal de eerste zijn die de klappen krijgt tijdens een crisis. We wisten ook niet of we open konden blijven.’ Gelukkig bleef sluiting uit en tegen de verwachtingen in werd het alleen maar drukker in de winkel. Zo druk, dat Alex en collega’s alle zeilen moesten bijzetten om in de vraag van klanten te kunnen voorzien. ‘Onze doeken en motoren komen allemaal uit Frankrijk, die werden niet meer geleverd. De vraag ging omhoog, terwijl de leveringen vertraagden. Hoe hard we ook werkten, het lukte ons niet meer om alle klanten naar tevredenheid te helpen.’

‘Dennis kijkt over mijn schouder mee’

Blind vertrouwen
Ook John Bijvoet van Bijvoet Verf & Behang heeft een goede partner aan de Rabobank. Midden in de coronacrisis verhuisde hij zijn verf- en behangspeciaalzaak naar een groter pand. John kocht dit pand, terwijl hij hiervoor een winkelpand huurde. Hij vroeg de Rabobank voor de financiering. ‘Ik doe mijn hele leven al zaken met de Rabobank en heb nooit reden gehad om bij een andere bank te gaan kijken. Bij alles wat ik wil ondernemen, denken ze mee over de juiste financiering.’ Ook bij de aankoop kreeg John een bedrijfslening die aansluit bij zijn situatie.

Hij heeft een bijna blind vertrouwen in het oordeel van de Rabobank. ‘Als zij zeggen: “John, dat is geen goed idee”, dan ga ik anders naar mijn plannen kijken. Ook als ik bij een andere bank wel geld kan krijgen, zou ik dat niet zomaar doen. Ik vertrouw op het advies van de Rabobank.’ John is enorm te spreken over het contact met Dennis. ‘Hij denkt met me mee, en als hij vindt dat ik een goed plan heb, dan wil hij daarvoor gaan. Met Dennis kan ik nog persoonlijk zakendoen. Hij weet wie ik ben, wat ik doe, en nog belangrijker: hoe ik dat doe. Hij kijkt als het ware over mijn schouder mee.’

Alex en het team trekken lering uit deze periode. ‘Om te blijven waarmaken wat we beloven, moeten we soms ook “nee” durven te verkopen. Niet tegen klanten die in de winkel komen, maar wel tegen grote projecten.’ Bovendien besloot Alex in september om een pand te kopen om te gebruiken als extra opslagplaats. ‘Hierdoor hebben we veel extra ruimte gekregen. De voorraad staat nu overzichtelijk opgeslagen. Installateurs kunnen hierdoor sneller laden en op weg naar de klant.’ Op 1 december heeft de overdracht plaatsgevonden. ‘Het is heel snel gegaan, met dank aan de
Rabobank!’

Als sinds de opening van Ventana Zonwering is Dennis de vaste contactpersoon van Alex. ‘Het is een jonge, vlotte gozer. Hij is prettig in de omgang en denkt echt met me mee. Hij kijkt verder dan de omlijnde kaders en vastgestelde regels. Juist in crisistijd moet je als ondernemer niet achteroverleunen. Als de omzet het enigszins toelaat, moet je blijven investeren om de zaak, en daarmee die van anderen, draaiende te houden. Dennis begrijpt dat en de Rabobank helpt daarbij.’

‘Ik ben er trots op dat we dit samen kunnen realiseren’

Loyaal
Dennis: ‘De coronacrisis is op de eerste plaats voor veel ondernemers zorgwekkend. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijfstakken die zich hervonden hebben en het ondanks de crisis ontzettend goed doen, zoals die van Alex en John. Dat zij vervolgens ook het lef hebben om te investeren, dat kan ik enorm waarderen. Ik ben er trots op dat we dit samen kunnen realiseren’

Dennis is sinds veertien jaar accountmanager voor de Rabobank. ‘Alex en John groeien al vanaf dag één met mij mee.’ Dennis vindt de connectie met lokale ondernemers als Alex en John onmisbaar in zijn werk. ‘Bij de Rabobank wordt momenteel veel virtueel gedaan, maar persoonlijk contact blijft voor ons ongelofelijk belangrijk. Als accountmanager ben ik betrokken bij de samenleving, ik ken de lokale ondernemers en de markt. Dat maakt het gemakkelijk en leuker. Voor mij en voor mijn klanten.’

SamenwerkingDienstverleningFacilitaire dienstverleningFinanciële dienstverleningLopikerwaard