Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Dit is niet iets wat je op school leert

In ons netwerk zitten ondernemers die al jaren aan de weg timmeren, maar ook jonge talenten die de sprong in het diepe nog niet zo lang geleden hebben gewaagd. We zijn benieuwd hoe het deze verse ondernemers af is gegaan dit jaar.

Marlijn van der Valk

Hotel Amersfoort-A1

Marlijn van der Valk runt als jonge ondernemer alweer zeven jaar haar eigen bedrijf: Hotel Amersfoort A1. Ze is inmiddels best wat gewend, maar de coronacrisis was toch een onwerkelijk gevoel. ‘In het begin van de lockdown bleven de gasten weg, het hotel was ontzettend stil’, aldus Marlijn.

‘We hadden – na een grondige verbouwing en uitbreiding – net de nieuwe horeca-outlets geopend en toen kwam de lockdown. De ene dag was het makkelijker dan de andere. Als je gewend bent dat het restaurant geregeld vol zit, overvalt de leegte je enorm. We zijn vrijwel direct aan de slag gegaan met alternatieve plannen. We hebben medisch personeel ondergebracht in het hotel zodat ze konden slapen; iets wat bij de mensen thuis niet altijd mogelijk was. We hebben Valkthuis opgestart, een thuisbezorgingsdienst waar veel gebruik van werd gemaakt en ook hebben we flexibele werkplekken gecreëerd. We hoorden dat veel mensen thuis niet rustig konden werken, dus hebben wij een veilige omgeving in het Business Center gemaakt waar mensen wel rustig en veilig konden werken. Daarnaast hebben we met inachtneming van de RIVM-maatregelen zoveel mogelijk doorgedraaid met onze hotelgasten.’

‘Ons uitgangspunt is steeds geweest: schouders eronder en positief blijven. Door de alternatieve plannen bleven we bezig en we merken ook dat als er weer wat ruimte is, de gasten ons weer heel snel weten te vinden. Ondanks deze vervelende periode ben ik ontzettend trots op het team, ze blijven allemaal positief en de handen
worden flink uit de mouwen gestoken!’

Michael van Dongen

Smart Expo Solutions

‘Het is juist nu belangrijk om te laten zien waarom je ondernemer bent’, aldus Michael van Dongen van Smart Expo Solutions. Het succesvolle standbouw-bedrijf had al ingecalculeerd dat 2020 een topjaar beloofde te worden, tot 12 maart 2020.

‘Het bedrijf stond ineens stil‘, vertelt Michael. ‘Voor 12 maart 2020 hadden we te maken met extreme drukte en een volle planning, we waren hard opzoek naar nieuw personeel. Zowel de budgetten als de vraag naar standbouw werden steeds groter. In de opvolgende maanden zagen we onze complete buffer van tien jaar werk verdampen, op dit moment beseften we ons; we moeten iets gaan ondernemen. We zijn gewend om in oplossingen te denken, er werden dan ook een drietal nieuwe bedrijven geboren: Smart Paint Solutions, Smart Outdoor Living en de GM Snelteststraat. Het is wel degelijk anders dan voorheen. Met deze klussen verdienen we een fractie minder dan voorheen, maar de kosten van ons pand en de materialen voor standbouw staan hier wel tegenover.’

‘Ondanks dat we nu goed bezig zijn en onze schouders eronder zetten heeft het feit dat we drie mensen hebben moeten laten gaan, ons het meest geraakt. Als alles straks weer bij het oude is, wil ik
doorgaan met Smart Paint Solutions en Smart Outdoor Living. De piek van het werk valt namelijk precies in de rustige standbouw-maanden. Ik ben ontzettend trots dat we niet hebben afgewacht,
maar gewoon opnieuw zijn gaan ondernemen en dus mooie kansen hebben aangegrepen!’

Willem de Bruin

Triade Service en Onderhoud

Willem de Bruin, algemeen directeur van Triade Service en Onderhoud, is weliswaar midden in de coronacrisis gestart met Triade, maar hij is daarbij niet over één nacht ijs gegaan. De plannen van de drie betrokken bedrijven, Techno Telematica, Bouwbedrijf de Jonge en QLP Onderhoud, dateren al van ruim voor de coronacrisis. ‘Zolang je plan goed is en flexibiliteit hoog in het vaandel hebt staan, is elk moment geschikt om te beginnen met ondernemen. Gewoon doen!’, aldus Willem.

‘We zijn ons bij de start van Triade Service en Onderhoud direct gaan focussen op ventilatie en luchtreiniging. Hierdoor kunnen we nu een systeem bieden dat het binnenklimaat reinigt, ook op virusdeeltjes niveau, en monitort. We merken dat de markt voorzichtig is en dat beslissingen soms langer uitblijven, dit biedt voor ons de kans om de jonge organisatie gestaag uit te bouwen en ons fundament te versterken.’

‘We geloven in het plan en de organisatie. Zo hebben we een nieuwe onderhoudsvorm bedacht die meer financiële zekerheid brengt voor onze relaties. Ze kunnen tijdens de contractperiode afschalen waardoor kosten worden bespaard. Dit wordt, in deze tijd, ontzettend goed ontvangen. Ik vind het fantastisch om te zien dat we onze schouders eronder hebben gezet, dat we het maar gewoon gedaan hebben. Er staat nu een prachtige organisatie met een uitgebreid professioneel netwerk en de back-up van drie door de wol geverfde partijen in de utiliteit, dat maakt mij
enorm trots!’

Linda van Duuren

LiNDA Makelaardij

De woningmarkt is begin 2020 al op een hoogtepunt door de lage hypotheekrentes en een flink tekort aan woningen. Volgens Linda van Duuren van LiNDA Makelaardij heeft de lockdown van afgelopen maart ervoor gezorgd dat de woningmarkt nog meer werd aangejaagd.

‘Veel mensen zijn vanaf maart thuis aan het werk, daardoor ga je kritisch naar je eigen woning kijken. Een grote groep mensen kwamen dan ook tot de conclusie dat hun huidige woning niet meer voldeed aan hun wensen. Het dagelijkse werk werd uitgevoerd aan de keukentafel en kinderen werden verzocht om zich op de slaapkamer op het schoolwerk te storten, voor velen is dat niet ideaal. De coronacrisis heeft geen directe invloed op de woningmarkt, maar het feit dat mensen nu wellicht eerder op zoek gaan naar een andere woning is er wel een gevolg van.’

‘Begin 2020 zijn we verhuisd naar een nieuw kantoor in Woerden, gelukkig kwamen daar al snel extra werkplekken bij voor nieuw personeel. Eind november werd ook een aparte spreekkamer gebouwd, volledig coronaproof, zodat we onze klanten kunnen blijven ontvangen. Verder hebben we natuurlijk ook onze werkwijze iets moeten aanpassen, zo is videobellen een nieuwe norm geworden en kunnen we ook digitaal koopovereenkomsten ondertekenen. Bezichtigingen mogen plaatsvinden met maximaal twee personen tegelijk en iedereen dient een mondkapje te dragen. Het blijft natuurlijk gek maar zo kunnen we wel door met onze werkzaamheden. We hebben de afgelopen periode flink aan de weg getimmerd, steeds meer mensen kiezen voor LiNDA Makelaardij. Daar ben ik trots op!’

Kafel Voorn

By Voorn Fysiotherapi

‘We zijn in de eerste weken van de lockdown vooral aan het zoeken geweest’, vertelt Kafel Voorn, eigenaar van By Voorn Fysiotherapie. De jonge ondernemer is inmiddels drie jaar met zijn bedrijf onderweg en heeft een mooie klantenkring opgebouwd.

‘Het was voor ons wel gelijk duidelijk dat we niet op de gebruikelijk voet verder konden. We werden beperkt in ons normale programma omdat we vaak bij onze klanten thuis of op de werklocatie komen. Door de lockdown moest de fysiotherapie haar deuren sluiten en konden ook de groepstrainingen geen doorgang meer vinden. We merkten wel dat onze community, juist nu, wilde sporten. Door de coronacrisis werd ook nog extra onderstreept dat een fit en gezond lijf belangrijk is. Hoe fitter, sterker en gezonder je bent, des te makkelijker jouw afweer- en immuunsysteem de virussen buiten de deur houdt. Met in achtneming van de RIVM-maatregelen hebben we veel van onze diensten kunnen behouden. Weliswaar in aangepaste vormen, maar we konden door. Door een flinke toename van deelnemers tijdens de groepslessen hebben we zelfs het By Voorn-team moeten uitbreiden in deze turbulente periode. Door de afgelopen periode hebben we ook nog een aantal nieuwe concepten uitgerold. Zo kun je nu drie keer per week onze High Intensity Interval Training (HIIT) live via Zoom volgen, bieden we onze Personal Training en Personal Training Duo ook voor dertig minuten aan en zijn de lidmaatschappen nu ook per maand af te nemen.’

‘Ik ben trots op het feit dat we deze periode met een positieve blik zijn aangevlogen. We hebben gekeken naar wat er wél mogelijk was, nieuwe trainingsvormen bedacht en onze schouders eronder gezet!’

Linda van de Bunt

Ami Facilty

‘Dit is niet iets wat je op school hebt geleerd’, vertelt Linda van de Bunt van Ami Facility. Het fullservice schoonmaakbedrijf Ami Facility bestaat inmiddels al ruim vijftien jaar en is opgericht door Anne-Mary van der Pijl, de moeder van Linda. Inmiddels staat Linda al ruim vier jaar samen met Anne-Mary aan het roer van het familiebedrijf.

‘Van de afgelopen jaren is 2019 ons beste jaar geweest’, aldus Linda. ‘We hadden gehoopt dat we deze stijgende lijn in 2020 konden doortrekken. Dat is niet gebeurd, maar gelukkig hebben we nog wel een mooi jaar kunnen draaien. Voor ons veranderde er veel, want we maken voornamelijk veel kantoorpanden schoon. Toen de overheid het dringende advies gaf om zoveel mogelijk thuis te gaan werken stonden dan ook veel van deze kantoorpanden leeg. Vijf keer in de week aanwezig zijn in een kantoorpand dat nauwelijks bemand wordt is natuurlijk wat veel, gelukkig konden we zoveel mogelijk meedenken met onze klanten en extra werkzaamheden uitvoeren. We zijn de kasten en keukens, zowel van binnen als van buiten, grondig gaan schoonmaken, we hebben de vloeren en tapijten gereinigd en ook de stoelpoten werden flink onder handen genomen. Gelukkig zijn Anne-Mary en ik vrij nuchter, er was geen paniek. Toch ga je wel nadenken over hoe je de klanten kunt behouden en dan ook nog een win-win-situatie kunt creëren. De afgelopen periode hebben we met veel klanten kunnen meedenken om het kantoor op een zo veilig mogelijke manier in te richten zodat ze hun deuren weer snel konden openen.’

‘Het feit dat we de afgelopen periode begripvol, flexibel en geduldig zijn geweest werpt nu zijn vruchten af. Het oplossingsgericht denken is ook absoluut de kern van ondernemen, denk ik. Bij onze medewerkers zien we ook dat ze geduldig en loyaal zijn. We hebben een goed team met leuke mensen die graag bij ons werken, daar ben ik ontzettend trots op!’

Stein van Spankeren

Vida Vitaal

‘De coronacrisis heeft mij geen seconde afgeleid van mijn doelen’, aldus Stein van Spankeren van Vida Vitaal. Stein is inmiddels ruim drie jaar onderweg met zijn bedrijf en heeft drie vestigingen in Woerden, Leidsche Rijn en De Meern. De laatste vestiging, De Meern, is sinds begin november open. Vida Vitaal richt zich op mensen die gewicht willen verliezen met als belangrijkste doel om door gedragsverandering dit resultaat ook daadwerkelijk te behouden.

‘Aan het begin van de intelligente lockdown werd ik gebeld door Indebuurt. Begin januari hadden we afgesproken om in maart een campagne te starten. Er vanaf zien wilde ik niet, juist nu had ik het gevoel dat ik moest investeren en zichtbaar moest zijn. Met resultaat! Op donderdag werd mijn artikel gepubliceerd en vrijdag werd in het nieuws benoemd dat het overgrote deel van de mensen op de IC-bedden kampt met overgewicht en daardoor tot de risicogroep behoort. Je raadt het al,
mijn mailbox explodeerde!’

‘Ik probeer altijd alles positief te benaderen en het beste ervan te maken. In de afgelopen periode heb ik gelukkig geen andere keuzes hoeven te maken dan normaal. Ondanks de coronacrisis heb ik er juist voor gezorgd dat ik controle hield over de situatie. Het meeste trots ben ik op het feit dat ik aan het begin van deze periode vertrouwen had en mijn eigen plan getrokken heb. Ik vind dat ondernemen in deze tijd extra leuk en uitdagend is!’

Don Janmaat

DON Food & Events

‘De lockdown in maart was een heftige periode’, begint Don Janmaat zijn verhaal. Don heeft inmiddels twee bedrijven onder zijn hoede, DON Food & Events en Café de Bokkesprong. Ondanks zijn jonge leeftijd, is deze rasondernemer nu al bijna niet meer weg te denken uit Oudewater.

‘Begin maart kwam mijn moeder terug uit Oostenrijk en werd zij plotseling erg ziek. Binnen een aantal dagen werd ze opgenomen in het ziekenhuis en overgeplaatst naar de IC. De diagnose? Het coronavirus. Mijn wereld stortte volledig in. Zo snel als dat het virus er was, zo snel kwam ze er gelukkig ook weer bovenop. Toen mijn moeder eindelijk weer thuis was, bleek dat alle feesten en partijen geannuleerd waren. Zowel DON Food & Events als Café de Bokkesprong moesten beide hun deuren sluiten. Afwachten zit niet in mijn aard, dus we kwamen met een nieuw tijdelijk concept: Burger and Streetfood Delivery. Het was een monsterklus om dit op te bouwen met het team, maar na twee dagen was de website live en konden we van start. Ondanks dat we geen catering konden draaien en geen biertjes konden tappen, zijn we met dit concept en de bezorgdienst goed van start gegaan. Over de aanpak kregen we vanuit alle hoeken complimenten.’

Een ander succesvol concept van Don is de BOK-BINGO. ‘Op een gegeven moment was het om de week een soort prime-time livestream televisie, we hadden soms wel meer dan duizend kijkers! Het meest trots ben ik op het feit dat de gasten ons blijven vertrouwen. Na verschillende bestellingen hebben we steeds nagebeld en deze feedback namen we mee. Het team heeft ook op deze manier veel complimenten mogen ontvangen en daar ben ik heel trots op!’

Hermien Nap

Salaris Partners

Sinds 1 april 2020 staat de kersverse directeur Hermien Nap aan het roer bij Salaris Partners. Vorig jaar is Hermien samen met de oud-eigenaar overeengekomen om het stokje per 1 april definitief over te dragen, niet wetende dat april van 2020 er heel anders uit zou komen te zien.

Hermien: ‘Salaris Partners bestaat inmiddels al 25 jaar, hiervan ben ik 16 jaar in loondienst. Toen de vorige eigenaar mij vroeg om het stokje vanaf april over te nemen, kon ik deze kans niet laten schieten. De overname verliep door de coronacrisis rustiger dan verwacht, het was ‘makkelijker’ dan gedacht. Het thuiswerken daarentegen was wel iets compleet nieuws voor Salaris Partners. Gelukkig was dit mogelijk en konden we onze dienstverlening gewoon op de gebruikelijke manier voortzetten. Als dienstverlener willen we onze klanten voorzien van het beste advies zodat ze ook in deze moeilijke tijd de juiste keuzes kunnen maken.’

‘Ik ben ongelofelijk trots op het feit dat ik samen met het team onze dienstverlening stabiel heb kunnen houden. We moeten er het beste van maken. Beter gezegd: een tevreden klant in de coronacrisis is de beste reclame voor nieuwe klanten in de toekomst.’

Ajay Goerdial, Michael Sitaram & Noeranie Ramdjan

The Solutionz Group

‘Je moet vertrouwen uitspreken naar je medewerkers en ze verantwoordelijkheden geven’, aldus Michael Sitaram, Ajay Goerdial en Noeranie Ramdjan, de driekoppige directie van The Solutionz Group. TSG is een IT-bemiddelingsorganisatie uit Utrecht waarbij mensen duidelijk vooropstaan en van ‘nummertjes’ geen sprake is. Dat deze heren actief zijn in de IT-branche bleek bij het uitbreken van het coronavirus toch een voordeel; het inrichten van digitale meetings en ook bestandsdeling waren zo geregeld.

‘Toen de lockdown aangekondigd werd zijn we direct thuiswerkprotocollen gaan opstellen om onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Van onze medewerkers werd op dat moment een bepaalde discipline en zelfstandigheid verwacht, wat ze allemaal ontzettend goed opgepakt hebben. Helaas zagen we ook dat een aantal opdrachten voortijdig beëindigd moesten worden zodat onze klanten hun eigen personeel konden behouden, waar we uiteraard alle begrip voor hebben.’

‘We hebben een aantal keuzes moeten maken waar we het alle drie ontzettend moeilijk mee hebben gehad. We kwamen niet in aanmerking voor diverse steunpakketten waardoor we genoodzaakt waren beslissingen te nemen om de continuering van het bedrijf veilig te stellen. We hebben helaas mensen moeten laten gaan en onze begroting moeten bijstellen. Daar tegenover zijn we ontzettend trots op onze collega’s omdat zij die stapjes extra zetten en het bedrijf absoluut door deze moeilijke periode heen slepen.’

InterviewBouw & VastgoedStandbouwDienstverleningHoreca & RecreatieCateringHotelEventsZorg & WelzijnFysiotherapeutAmersfoortLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden