fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Frans van Seumeren is 70 jaar en is ondernemer en redder en eigenaar van FC Utrecht. Frans houdt van uitdagingen, ook op sportief vlak!

dna en cultuur

19 oktober 2020 | 3 minuten lezen
‘De grootste fout die je als ondernemer kunt maken is het verloochenen van je eigen DNA’

Het thema voor deze herfsteditie van OnderNamen is het DNA van bedrijven. Ik zou daar het woord cultuur aan toe willen voegen. Misschien wel de belangrijkste reden voor succes is een eigen bedrijfscultuur waarin de werknemers van een bedrijf zich thuis voelen. Bij familiebedrijven zit deze cultuur al generaties lang in hun genen. Spelenderwijs worden begrippen als genegenheid, verantwoordelijkheid, doorzettingsvermogen, loyaliteit, gastvrijheid, plezier en samenwerken doorgegeven. Spelenderwijs worden begrippen als genegenheid, verantwoordelijkheid, doorzettingsvermogen, loyaliteit, gastvrijheid, plezier en samenwerken doorgegeven.

Als je bijvoorbeeld niet goed op de ‘kleintjes‘ kunt letten moet je zeker geen bedrijf kopen waarbij elk kwartje belangrijk is. Ik spreek uit ervaring. In het verleden hebben wij eens een transportbedrijf gekocht waarbij elke stuiver per rijdende kilometer van essentieel belang was, evenals een wachtuurtje noteren en doorberekenen. Wij waren er gewoon te onzorgvuldig voor. Na enkele jaren hebben we het bedrijf weer verkocht want het paste niet bij ons DNA, en het gekke is dat de mensen die bij je werken ‘besmet’ worden met dezelfde deugden en ondeugden. De cultuur van een onderneming sijpelt van boven naar beneden door in het bedrijf.

In het jaar 1999 kregen wij als Van Seumeren de mogelijkheid om onze grootste concurrent wereldwijd, Mammoet, over te nemen. Dit was een verschrikkelijk moeilijke beslissing, maar onze eigenschap van uitdagingen aangaan gaf ons de kracht om het toch te proberen, ondanks dat Mammoet aanzienlijk groter was. Echter mijn grootste zorg was of de culturen van beide bedrijven zouden mixen. Zij waren meer ambtelijk georganiseerd en behoorden bij een multinational en wij waren een echt familiebedrijf uit de polder. Tijdens de onderhandelingen hebben we een bureau ingeschakeld om de cultuurverschillen in kaart te brengen. We schrokken ons dood, maar we waren gewaarschuwd. Nadat Mammoet overgenomen was hebben wij tijdens het samensmelten van de twee bedrijven de meeste aandacht besteed aan het creëren van een bedrijfscultuur die het beste zou passen bij ons DNA. Trots dat dit destijds gelukt is en uiteindelijk bepalend geweest is voor het succes.

Horeca & RecreatieRecreatieUtrecht