fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Walrick Halewijn, betrokken Amersfoorter vanaf geboorte, sinds 1979 horecaondernemer, bestuurslid bij diverse organisaties en voorzitter van de ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort. (Mede)eigenaar van De Observant, KAdEcafé en Grand Café Halewijn. En: Gouden Parel van Amersfoort 2018!

DNA KRIJGT NIEUWE BETEKENIS

23 september 2020 | 7 minuten lezen

Omgaan met onzekerheid zit in de genen van elke ondernemer. Onzekerheid biedt kansen en wakkert creativiteit aan. Mooie ingrediënten voor koerswijzigingen in je bedrijf. Vastroesten is onder normale omstandigheden immers veelal je ondergang. Als wijzigingen in je koers elkaar in een te hoog tempo opvolgen, kunnen die echter tegen je werken. Zeker als je er als ondernemer geen invloed meer op kan uitoefenen. Deze coronacrisis duurt al enige tijd. Dat is lastig, maar niet funest. De onzekerheid over hoelang het nog zo doorgaat is dat wel, vrees ik. Een gezond bedrijf leunt nu eenmaal op zijn eigen fundament. En dat wordt door de crisis alsmaar verder afgebroken. Ik ben gelukkig een optimist. Maar ook een optimist wil op een gegeven moment houvast. Daarom stel ik het nieuwe loslaten voor. Ik zal uitleggen wat ik daarmee bedoel.

‘Laat het fundamentonder je bedrijf los’

De pandemie zorgt voor een mutatie op het economisch DNA van mijn bedrijf. Ik zeg mijn bedrijf, omdat het in de horeca draait om flexibiliteit, maar ik ben ervan overtuigd dat dit voor heel veel ondernemingen geldt. Het DNA is de “ziel” van de onderneming.

Het DNA zit ingebakken in elk bedrijf en dat helpt je er altijd weer bovenop, of er nou economische tegenwind is of niet. Bij laagconjunctuur weet je als ondernemer immers dat dit tijdelijk van aard is en dat het tij vroeg of laat keert. Bij deze coronacrisis is de onzekerheid zo groot dat het DNA van ondernemingen in sommige branches zelfs muteert. De regels veranderen voortdurend. Aanpassingen volgen elkaar in rap tempo op. We zijn op zoek naar het nieuwe normaal. We moeten daarvoor breder kijken dan alleen onze eigen business. Wees zo flexibel als de streng van je eigen DNA! Houd niet star vast aan dit fundament onder je bedrijf, maar laat het meebewegen zonder het eigene (het DNA, de ziel) kwijt te raken. In de nieuwe wereld heeft een onderneming geen statisch fundament meer nodig. We draaien met alle winden mee. Flexibel meebewegen, zoals de horecasector al zo lang doet, past het beste bij de veranderende omstandigheden van het nieuwe normaal. Dit maakt een onderneming onafhankelijk van een tegenvallende economie. DNA krijgt een nieuwe betekenis en staat dan nog voor “De Nieuwe Aanpassingen”.

Horeca & RecreatieRestaurant/ barThema verhaalEemvallei