fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mark Pot is de vijfde generatie bij POT Verhuizingen/Logistiek en sinds 2016 directeur/eigenaar van het familiebedrijf. Mark is als ondernemer gefocust op innovatie en kwaliteit en altijd op zoek naar verbinding. POT Verhuizingen/Logistiek

Zijn motto: ‘Je moet goed weten wie je zelf bent. Hoe moeten je klanten het anders weten?’

DNA

23 september 2020 | 2 minuten lezen

Een goed DNA is precies weten wie je zelf bent. Dit begint met een hoop vragen en moet uiteindelijk een duidelijke richting opleveren. Waarom doen we wat we doen? Hoe doen we dat? Welk personeel hebben we nodig en hoe houden we hen tevreden? Welke klanten passen bij ons en hoe gaan we deze bereiken? En hoe leidt dit naar (meer) winstgevendheid? Met de concluderende vraag; wie zijn we nu eigenlijk? Het DNA van je bedrijf is cruciaal maar tegelijkertijd ook complex. Een sterk bedrijfs-DNA is goed maar kan zich ook ontwikkelen tot een nadeel als je hier niet scherp op bent. Het bedrijfs-DNA is diep ingeworteld in het bedrijf en geeft vaak een duidelijke richting. Maar als je niet in staat bent om dit periodiek te herijken en bij te sturen ontstaat er een gat tussen verschillende generaties en type mensen. Dit gaat heel langzaam onder de radar maar heeft grote gevolgen in de kwaliteit van je product. Familiebedrijven zijn vaak een mooi voorbeeld. Mensen blijven overwegend lang bij een familiebedrijf werken en krijgen dus te maken met verschillende generaties, ideeën en marktontwikkelingen. Ben je in staat om bij te sturen, is dan de vraag

De grootste beïnvloeders van je DNA zijn vanzelfsprekend de mensen in het bedrijf. Het is een gevoelskwestie en wordt dus grotendeels gevormd door hoe de medewerkers zich voelen. De bottom-up methode is in mijn ogen de beste manier om je DNA te verbeteren of te onderhouden. Als je dit gezamenlijk doet kom je tot het beste resultaat, wat ook nog eens breed gedragen wordt. Op dit fundament kan je vervolgens je bedrijf laten groeien.

Uit recente ervaring kan ik zeggen dat een sterk bedrijfs-DNA een stevig fundament onder je bedrijf is. Vorig jaar hebben wij uitgebreid en actief aan ons bedrijfs-DNA gewerkt. Wij voelden hiervoor de noodzaak door de sterk veranderende markt waar wij in werken en door de nieuwe ideeën die er in het bedrijf zijn. De extra winst was de draagkracht voor de vernieuwde visie. Ik vond het een heel gaaf traject. Een mooie combinatie van leren, samenwerken en verbinden. Voor ons heeft dit proces geresulteerd in een solide fundering waar wij de komende jaren op verder kunnen bouwen. Een onzekere markt en -tijd kun je maar het beste vanuit een stevig fundament aanvliegen.

OntwikkelingenZorg & WelzijnGezondheidszorgEemvallei