Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Dochter Marie-Louise treedt in voetsporen van vader Hans

Nét toen ondernemer Hans van Groeningen na begon te denken over zijn pensioen en daarmee het sluiten van zijn herenmodezaak Hans Van Groeningen in Oudewater, was daar plotseling dochter Marie-Louise met een verrassende boodschap: ‘Ik wil de winkel overnemen’. De 24-jarige staat sinds begin dit jaar aan het roer van de prachtige kledingzaak, waar mannen hun complete outfit kunnen shoppen.

Het bord met “Leegverkoop” stond al klaar, toen Marie-Louise bij haar vader te kennen gaf de winkel over te willen nemen. Ze had op dat moment een studie journalistiek, vervolgens een studie
hotelmanagement en succesvolle stages bij
Waldorf Astoria en Krasnapolsky in Amsterdam achter de rug. Vandaar dat Hans even met z’n oren stond te klapperen. ‘Ik was verrast toen ze met dit idee kwam. Ze werkte nota bene voor de succesvolste hotellier van Nederland en ik zag haar daar wel carrière maken. Daarom heb ik de boot in het begin afgehouden. Maar dat rare kind hield vol, ha ha. Toen zijn we er goed voor gaan zitten. Ik heb haar op het hart gedrukt dat ze niet moest denken dat ze even “een boetiekje zou gaan runnen”, maar dat ze vijf, zes dagen in de week alert moet zijn. En dat met name het inkopen geen kattenpis is. Ik zit al vijftig jaar in het vak en weet dat het heel pittig is.’

Vertrouwd concept
In juli vorig jaar, toen de winkel eigenlijk al gesloten zou zijn, maar door toedoen van corona toch nog openbleef voor uitverkoop, werd snel alles geregeld bij de Kamer van Koophandel, ging er een verfkwast door de winkel, werden de eerste klanten ingelicht en werd de naam op de gevel aangepast naar Van Groeningen Shoes & Fashion. Een trendy uitstraling, met een vertrouwd concept. ‘De overname gaat uiteraard gepaard met een stukje verjonging, maar we willen, met alle respect, geen “spijkerbroeken met gaten”-winkel worden’, zegt Marie-Louise. ‘Het moet blijven wat het altijd is geweest: een mooie herenmodezaak waar service op de eerste plek staat. We kunnen je van uitgebreid advies voorzien en hebben een eigen kleermaker die alles op maat kan maken. Het is een one-stop-shop: mannen kunnen hier alles van sokken tot kostuums en van casual tot zakelijk vinden. Maar het moet ook een plek zijn waar mensen graag komen en een kop koffie drinken.’

 

‘Het moet blijven wat het altijd is geweest: een mooie herenmodezaak waar service op de eerste plek staat’

Het mooie van klantcontact
Hans kijkt lachend toe hoe zijn dochter bevlogen over haar “nieuwe” vak vertelt. Hij vergezelt haar nog elke dag in de winkel, want thuiszitten is niet zijn ding. 34 jaar geleden begon hij de winkel in Oudewater en vestigde zich toen tegenover het stadhuis op de Visbrug. Sinds tien jaar zit de winkel aan de Korte Havenstraat, nota bene in het oude winkelpand van zijn schoonouders. Van het begin af aan werd Hans bijgestaan door zijn vrouw
Retta, die elke zaterdag in de winkel meehielp. ‘Toen ik begon, wilde ik graag exclusiviteit uitstralen en zette ik kledingstukken met prijskaartjes van duizend gulden of meer in de etalage. De mensen in het nuchtere Oudewater verklaarden me voor gek met zulke hoge prijzen. Anderzijds had wel de hele stad het erover en maakte ik zodoende snel naam.’ Hans vergaarde een trouwe kring aan klanten. ‘Het verkopen vind ik het allerleukste aan dit vak. Het contact met klanten, weten wat hun wensen zijn, ze uitgebreid helpen en met een tevreden gevoel de deur uit zien gaan. Er is niks mooiers dan dat.’

Dat sociale aspect zit er ook bij Marie-Louise in. ‘Tijdens mijn stage in het hotelwezen, waar ik onder andere verantwoordelijk was voor marketing en evenementen, vond ik het contact met gasten het leukste. Ik leerde toen al dat service en één-op-één contact zó belangrijk zijn. Hier heb ik dat klantcontact ook, en daarnaast mag ik me ook nog bezighouden met onder meer inkoop, verkoop, marketing en social media.’

Inkoop
Een beetje onderschat heeft ze het retailen overigens wel, bekent ze. ‘Ik heb heel lang gedacht dat mijn vader vroeger tussendoor veel koffiedronk, tv keek en de krant las. Nou, echt niet dus! De eerste maanden was ik compleet gesloopt. Je bent continu bezig. En de inkoop is inderdaad een zware tak van sport. Maak maar eens een keuze uit al die honderden materialen, kleuren, pasvormen en maten. En dan moet je ook nog kunnen onderhandelen. Bovendien biedt onze winkel geen ruimte voor een hele grote voorraad, dus je moet heel goed nadenken wat je wel en niet koopt. Op dat vlak kan ik nog veel van mijn vader leren.’

Behoud fysieke winkels
Marie-Louise heeft één wens voor de komende jaren: dat mensen naar de fysieke winkel blijven gaan. ‘Leuk, dat online bestellen, maar het haalt het niet bij het persoonlijk contact. Als je bij ons klant bent en je hebt een vraag, een klacht of een verzoek, dan regelen we dat meteen voor je. Juist na al het contact dat we door corona hebben moeten missen, wordt het belangrijker om elkaar te blijven zien. Ik zal echt strijden voor het behoud van de stads- en dorpscentra. In de winkel blijven we ondertussen met de tijd meegaan. Zo verkopen we nu ook trendy “slim fit” stretchpakken voor een leuke prijs.’ Hans hoopt op zijn beurt dat zijn “kleine meid” een zelfstandige en gelukkige ondernemer wordt. ‘Ik wil niet dat ze te veel stress gaat ervaren, maar dat ze de rust en het plezier vindt in het ondernemen en in deze branche. Als dat niet zo is, dan moet ze er wat mij betreft direct mee stoppen.’

InterviewGroothandelRetail (groothandel)Lopikerwaard