fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ruud Muis is ondernemer in hart en nieren. Hij is gelukkig getrouwd met Etske en woont met veel plezier in Langbroek.

r.muis@aegirmarine.com

0343432509

Dol digitaal

13 december 2022 | 2 minuten lezen

Digitaal, er is geen ontkomen aan. Naast verduurzaming is digitalisering natuurlijk het onderwerp waar de hele ondernemende wereld om lijkt te draaien. Helemaal nieuw is dat natuurlijk niet, maar het gaat wel snel.

Fascinerend vond ik het. In 1996 kregen wij thuis onze eerste pc via het pc-privé project. Daarvoor waren de echte pioniers bezig met de Commodore 64. Lijkt een eeuwigheid geleden, maar is eigenlijk natuurlijk relatief recent. Want op mijn werk stond nog een telex en de fax was kort daarvoor geïntroduceerd. Wat waren we blij en wat gingen zaken veel sneller en efficiënter. Inmiddels staat de fax in het museum en zijn we alweer tientallen ontwikkelingen verder en het houdt niet op. Zonder internet ligt vrijwel elk bedrijf direct plat, ook het onze. Het is een niet weg te denken onderdeel geworden van onze dagelijkse praktijk.

Nu werk ik zelf in een industrie die behoorlijk oud en ook conservatief is. Maar dat wil niet zeggen dat we daar niet naar verdere digitalisering kijken. Door de vele introducties, dolt het je vaak. Maar ik heb een natuurlijke nieuwsgierigheid naar – en fascinatie voor nieuwe ideeën en concepten. Ik probeer me te bedenken of een systeem of techniek ons in de praktijk kan helpen, of het een gamechanger is en of het leven van onze klanten of binnen ons bedrijf er prettiger door wordt. Dat doe ik vanuit een paar, door schade en schande ontwikkelde, uitgangspunten aan te houden.

‘Het is een niet weg te denken onderdeel geworden van onze dagelijkse praktijk’

Ten eerste is iets interessant als het relatief standaard werk kan automatiseren. Niet noodzakelijkerwijs om loonkosten te besparen, maar om collega’s te kunnen inzetten op werk waarbij creativiteit en klantgerichtheid een belangrijke rol spelen. Dat is effectiever en hopelijk ook leuker en uitdagender voor de medewerker.

Ten tweede zie ik automatisering altijd als een middel en nooit als een doel. Vandaar dat we ons afvragen als er een nieuwe functionaliteit wordt gepresenteerd, wat dit voor onze klant betekent en of het ons bedrijf dichter bij ons doel brengt om de beste maritieme serviceverlener te worden.

Corona heeft veel in een versnelling gebracht. Videobellen werd een integraal onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden. En dat is prachtig, want het scheelt reistijd, is daarmee milieuvriendelijker en het is effectief. Maar een moeilijk gesprek, een salespitch of het onderhouden van een relatie doen we niet via Teams toch?

Daarnaast hebben we binnen ons bedrijf ingezet op remote service. In de coronaperiode konden we vaak niet fysiek naar een klant toe. Echter, met behulp van een Google Glass of een andere AR-toepassing, konden we vaak wel op afstand ondersteuning bieden. Nu corona (hopelijk) voorbij is, blijven we deze dienst inzetten. Om vooraf problemen te kunnen diagnosticeren of te verhelpen. Als we dan naar een schip moeten reizen, dan is dat omdat het niet anders kan. We komen voorbereid en we weten wat ons te doen staat. Dat is goed voor de klant, goed voor ons bedrijf en goed voor het milieu. Zo gebruiken we, ook digitaal, het liefst ons simpele boerenverstand.

InterviewIndustrieMetaalLekstroom