Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Drie nieuwe business units, drie teamleiders

Promad blijft ontwikkelen en splitst zich in drieën

Promad bestaat al ruim twintig jaar, en heeft zich sindsdien meer dan bewezen. Het is voor vele OnderNamen-leden dan ook geen onbekende naam. Dat betekent niet dat het bedrijf alsmaar op dezelfde voet blijft doorgaan. Sterker nog, sinds 1 januari 2021 is de onderneming opgesplitst in drie nieuwe business units. Het idee daarachter? Meer focus.

De groei zit er lekker in bij Promad uit Oudewater. Daar waar het ooit begon als projectmanagementbureau in de bouw en civiele techniek, is het inmiddels een veelomvattend specialistisch bedrijf met een rijke range aan opdrachtgevers in diverse marktsegmenten. Om die specialisaties nog duidelijker neer te zetten, zijn drie nieuwe business units opgezet: Promad BV, Promad Vastgoed Beheer BV en Promad Ontwikkeling BV.

Drie managers
Even een korte samenvatting: Promad BV is de tak die het meest gebaseerd is op het oorspronkelijke bedrijf, en richt zich op bouwprojecten en infrastructurele werken in de breedste zin van het woord. De “aanvoerder” van het Promad-team is Jacco van Leersum. De tweede tak, Promad Vastgoed Beheer, wordt aangestuurd door Rob Kokshoorn. Promad Ontwikkeling tot slot, staat in het teken van de ontwikkeling, financiering, het beheer en de verkoop van vastgoed en daar is Rob Stekelenburg de teamleider van. Het doel van deze nieuwe bedrijfsinrichting is om meer focus in het bedrijf te krijgen. ‘Voorheen kwam meestal alles bij mij terecht’, vertelt oprichter en directeur Rob Stekelenburg. ‘Dat was tien jaar geleden misschien nog te doen, maar nu niet meer. We zijn er veel meer werkzaamheden bij gaan doen, waar ook verschillende klantengroepen én andere medewerkers bijhoren. Door alles uit elkaar te halen, is het voor iedereen veel overzichtelijker wat we allemaal doen en wie waarvoor verantwoordelijk is.’  Daar waar Jacco vooral te maken heeft met bouwteams, ontwerpers en tekenaars, zit Rob Kokshoorn veel om tafel met gemeentes, makelaars, verzekeraars, beleggers, banken en werken zijn medewerkers vooral onderweg. Hij is zelf net terug van een bezoek aan een theatergebouw, waar hij was gevraagd met spoed heen te komen. Het plafond vertoonde spontaan ernstige gebreken en de expertise van Promad werd dus ingeroepen. ‘Onze klanten willen weten wat de staat is waarin hun vastgoed verkeert. Bij dit theater bijvoorbeeld ga ik dan kijken wat er mis is, of er een onveilige situatie bestaat en wat we kunnen doen om het te verbeteren. Op die manier doen we bijvoorbeeld voor de gemeente Rotterdam het technisch beheer voor 850 panden, waaronder Ahoy. Ook Amsterdam RAI, VU Medisch Centrum en ING Vastgoed zijn klanten. Verder werken we veel voor woningcorporaties en scholen, waarbij we bijvoorbeeld adviseren over thema’s als duurzaamheid, ventilatie en Chroom-6, een hot item op dit moment. Kortom, het werk wat we doen is veelomvattend en nooit saai.’

 

‘Toen ik twintig jaar geleden begon, belde er echt geen UMC, Ahoy of Westfort. Nu horen zij bij onze vaste klantenkring’

Ontwikkeling in beweging
Rob Stekelenburg leidt Promad Ontwikkeling in goede banen, een vrij nieuwe business bij het bedrijf. ‘Ontwikkeling was iets wat we “erbij” deden’, aldus Rob. ‘En iets wat je erbij doet, krijgt vaak niet de aandacht die het moet hebben. Ontwikkelaar ben je bovendien niet zomaar, want sommige ontwikkelingen in de markt duren jààààren. Doordat wij echter op andere gebieden een naam hebben opgebouwd, gebeurde het steeds vaker dat wij met ons eigen plan kwamen, en dit bijvoorbeeld voorlegden aan een gemeente. Sinds we hier met de nieuwe business unit professioneler mee bezig zijn, zie je de kansen toenemen. Eventuele opdrachten die daaruit voortvloeien moeten ook weer getekend worden, en dat kan weer door ons eigen tekenbureau gedaan worden. Win-win dus. Het ontwikkelstuk begint steeds meer vorm te krijgen. We zijn door omstandigheden een beetje in een nichemarkt terechtgekomen, namelijk in die van huisvesting van arbeidsmigranten. Dat komt doordat we met Promad veel in de foodsector zitten en daar werken veel arbeidsmigranten. Hun huisvesting is de laatste vijf jaar een steeds groter issue geworden en de schandalen over hoe zij worden ondergebracht hebben inmiddels het landelijke nieuws gehaald. Daarom hebben wij die handschoen opgepakt. Het gaat momenteel in een stroomversnelling omdat partijen als Unilever, Ahold, Jumbo, KFC en McDonalds van hun leveranciers eisen dat ze goede omstandigheden creëren voor hun personeel. Wij hebben hiervoor een concept ontwikkeld, en dat zijn we nu aan het uitrollen. We realiseren nu locaties waar arbeidsmigranten volgens het SNF-keurmerk gehuisvest worden.’

Gunfactor
Kortom: grote klanten, langlopende projecten, veel nieuwe ontwikkelingen. Hoe komt het toch dat Promad zo’n goede naam heeft opgebouwd? Rob Stekelenburg haalt meteen de nieuwe slogan aan: “We get things done”. ‘Het dekt de lading: wij regelen de boel. “Voorsprong door betrokkenheid” was de oude slogan en die geldt ook zeker nog steeds. Altijd blijven nadenken; waarom wil die opdrachtgever dit? Wat is voor hem het beste? Soms gaan we ook tegen de opdrachtgever in, als we denken dat er een betere oplossing is. Dat levert ons heel veel terugkerende klanten op.  Zijn ze eenmaal binnen, dan blijven we van alles voor ze doen. We ronden een werk af en het volgende staat alweer in de steigers. Ze komen terug omdat je goed werk hebt geleverd, dat is het simpele verhaal.’ Jacco vult aan: ‘Ze gunnen het ons omdat we in de breedste zin van het woord meedenken. Die gunfactor is het bestaansrecht waar wij zelf hard voor hebben geknokt. Kijk maar naar onze lijst voor de kerstpakketten die we versturen. Daar staan, naast nieuwe opdrachtgevers, elk jaar ook weer dezelfde namen op. Wij hebben geen accountmanagers die de weg op gaan. Acquisitie hoeven we niet te doen. Hoe wij ons werk doen, is onze acquisitie.’

Verhuizen
De enorme ontwikkelingen bij Promad stroken eigenlijk niet met het relatief “kleine” kantoor aan de Elzenweg in Oudewater. En dat voelde de directie ook aan, waardoor er momenteel hard wordt gewerkt aan de realisatie van een nieuw onderkomen. Het gebouw waarin Promad zich zal vestigen wordt super duurzaam gerealiseerd volgens de BREEAM Outstanding norm. ‘Door onze groei voldoet onze huidige locatie niet meer en moeten we bijna plannen voor wie er plek is op kantoor. Dat is straks allemaal niet meer aan de orde; dan heeft iedereen, als hij of zij op kantoor is, gewoon een fijne werkplek. We krijgen ook gewoon een heel leuk kantoor, met een gave, moderne inrichting, diverse sociale ruimtes en natuurlijk parkeerplekken op het dak; iets wat wij vaker toepassen binnen onze ontwerpen. Het is nú tijd om dit te doen, want onze ambities zijn groot. Zo mikken wij voor 2023 op een groei van vijfentwintig naar dertig medewerkers.’ Promad trekt in bij B&V Installatietechniek. ‘We hebben veel synergie met bouw en installatiewerk. De W-installateur wordt steeds belangrijker in de gebouwde omgeving, zeker gezien de duurzaamheidsslag die Nederland moet gaan maken. Het is fijn om dan met zo’n partij, die dicht bij je zit, te kunnen schakelen. Hetgeen overigens niet betekent dat wij al onze werken uitsluitend met B&V uitvoeren.’

Als alles goed gaat, zal Promad op 1 april volgend jaar verhuizen. Het bedrijf is dan helemaal klaar voor alles wat nog komen gaat. ‘Toen ik ruim twintig jaar geleden begon, was er echt geen UMC, Ahoy, Westfort of gemeente Rotterdam die Promad uit Oudewater belde. Nu zijn zij onze vaste opdrachtgevers’, aldus Rob Stekelenburg. ‘Daar ben ik wel trots op. Ik vind ook dat we met een heel mooi team werken. Het is een goede mix tussen jong en oud, twee generaties die elkaar heel erg versterken in het werk dat we doen. Een stel knappe koppen bij elkaar, dat ons bedrijf elke dag weer verder brengt.’

InterviewOntwikkelingenSamenwerkingCoverstoryBouw & VastgoedInstallatietechniekLopikerwaard