fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

DUBBEL BIJTANKEN BIJ SHELL STATIONS IN UTRECHT

Op het grootste tankstation van Nederland, langs de A2 bij Breukelen, spreken we Robbert de Vogel. Al negen jaar lang is hij exploitant van diverse Shell-locaties in het midden van het land. Begin dit jaar kreeg hij als franchisenemer van de oliemaatschappij vier nieuwe locaties toegewezen, die hij zelf ‘de parels van het netwerk’ noemt. Naast brandstof zijn horeca en retail tegenwoordig belangrijke onderdelen van de tankstations. Want niet alleen de auto moet wel eens bijtanken.

‘Waar tankstations vroeger echt vreetschuren waren, zijn het nu meer kwalitatieve horecalocaties’

Op het terrein langs de A2, waar maar liefst 28 pompen duizenden automobilisten per dag bedienen, neemt Robbert ons eerst mee naar de nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s. ‘Ons terrein ondergaat de komende jaren waarschijnlijk een flinke verandering. Nu tank je bij het merendeel van de pompen nog fossiele brandstof, maar in de toekomst zal ons terrein veel meer een hybride karakter krijgen. Pompen voor diesel maken dan bijvoorbeeld plaats voor biodiesel, waterstof of elektriciteit. Hoe snel dit zal gaan hangt af van de markt. Wij passen ons aan aan de vraag. Momenteel komt de grootste alternatieve vraag van de elektrische rijder. Daarom hebben al onze stations nu ook Shell Recharge oplaadpalen.’

Verandering van functie
‘Voor ons blijven het uiteindelijk gewoon pompen, welke brandstof je ook tankt’, vertelt Robbert verder. ‘De grootste uitdaging zit ‘m wat mij betreft dan ook in de retail en horeca. Daar ligt ook echt mijn hart. De laatste jaren veranderde de functie van tankstations langzaam van een plek om je auto vol te gooien, naar een plek om óók zelf even op te laden. Met een kop koffie of een broodje bijvoorbeeld. Daarbij nemen gasten lang niet altijd meer genoegen met een broodje bal uit de koeling en een kop automatenkoffie. We zijn bewuster gaan eten en de kwaliteit is ook steeds belangrijker geworden. Daarom koop je tegenwoordig vers belegde broodjes en vers gezette cappuccino’s op onze stations. Kwaliteit is in de breedste zin sowieso belangrijker meer van belang geworden. Dat vertaalt zich ook door naar het luxe toiletconcept 2theLoo.’

‘Uiteindelijk wil ik van mijn stations de meest gastvrije en prettige locaties van Utrecht maken’

De parels van het netwerk
Robbert kan zijn passie goed kwijt in zijn werkzaamheden op de nieuwe locaties. Shell maakt gebruik van een hard franchise formule. Dit betekent dat zij bepalen welke locaties je exploiteert. Begin dit jaar is er een herindeling geweest, waarbij ik vier grote locaties rondom Utrecht toegewezen heb gekregen. Hiervoor had ik enkele mooie locaties in de regio Amersfoort. Maar dit zijn echt de parels uit het netwerk: drie grote snelweglocaties en een Deli by Shell-station aan de rand van De Meern. Ik zie het als een eervolle klus dat ik deze locaties nu mag exploiteren. Ik had hiervoor al één snelweglocatie en nu mag ik ook hier laten zien wat ik met zo’n plek kan. Voor mij draait dat echt om de beleving van de gasten. Die moet optimaal zijn. Ik wil dat gasten blijer vertrekken dan dat ze aankwamen. Dat krijg je niet voor elkaar door alleen maar af te wachten. Je moet echt ondernemen en zorgen dat alles wat de gasten verwachten op orde is. Zelfscankassa’s zijn daar een voorbeeld van. Gasten zijn hier inmiddels al aan gewend in supermarkten, dus wij bieden nu hetzelfde gemak aan op onze Shell-locaties. Uiteindelijk wil ik van mijn stations de meest gastvrije en prettige locaties van Utrecht maken.’

Drie soorten koffie
‘Eigenlijk is het best bijzonder dat je bij ons op drie manieren koffie kan kopen’, vertelt Robbert terwijl we op de vers gezette cappuccino staan te wachten. ‘Onze drie snelweglocaties hebben allemaal een Starbucks-café. Dat trekt een specifieke doelgroep die bijvoorbeeld havermelk gebruikt of een speciale versierde koffie wil. Bovendien is het echt een plek waar je even rustig kunt zitten. Zo kun je zelf opladen, terwijl je auto ook aan de laadpaal staat. Daarnaast hebben we onze bakkerij, waar je naast verse broodjes ook koffie kan bestellen. Net iets onder het prijsniveau van Starbucks, maar wel echt goede koffie. Daarnaast is er ook nog gewoon de automatenkoffie voor mensen die snel weer de weg op willen. We bedienen op deze manier een zo groot mogelijk publiek. Wat ze ook willen drinken, het belangrijkst is dat de gast uiteindelijk weer tevreden vertrekt.’

Met de paplepel
‘Het was geen jongensdroom’, grapt Robbert als we hem vragen hoe hij in dit werk is gerold. ‘Maar ondernemen is mij wel met de paplepel ingegoten. Mijn vader had vroeger meerdere winkels in de regio Amersfoort. Daarna werkte hij in loondienst bij Shell, bij de beheertak van hun tankstations. Toen Shell twaalf jaar geleden overging naar de huidige franchiseconstructie van hun stations, is mijn vader opnieuw gaan ondernemen. Hij werd in 2008 één van de eerste Shell franchisenemers. Toen hij een paar jaar later erg ziek werd, heb ik zijn bedrijf een tijdje naast mijn eigen baan gerund. Ik werkte destijds nog als leidinggevende in de detailhandel. Toen het weer beter ging met mijn vader, vroeg Shell mij of ik interesse had om ook te ondernemen. Ik had in principe een goede carrière, maar wilde altijd al een eigen zaak. Dat laatste was doorslaggevend om “ja” te zeggen. En ik doe het met veel plezier. Want waar ik mij eerder na drie jaar altijd begon te vervelen, doe ik dit werk nu al negen jaar vol passie en energie.’

InterviewDienstverleningTransport & AutobrancheUtrecht