fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Duurzaam praten én duurzaam doen

B&V Techniek is in bijna 25 jaar uitgegroeid van kleine installateur en audio-video reparateur naar dé partner voor complete klimaattechnische installaties. Met een portie lef en een vooruitziende blik bracht directeur Martijn Verwoerd het bedrijf tot volwassenheid. En na twintig jaar huist het ook eindelijk in het pand waar het thuishoort. 

Met plezier brengt hij de ene na de andere, met regelmaat hilarische anekdote ter tafel. Zo vertelt Martijn hoe hij met toenmalig compagnon Erik Boer bij toeval een satellietontvanger ontwierp. ‘Dat was aan het begin van deze eeuw. Televisiekijken op vakantie deed nog bijna niemand. Een dame vroeg ons of we haar konden leren hoe ze in Italië haar schotel moest richten zodat ze haar favoriete serie kon volgen. Wij hadden daar wel een meter voor maar die kostte ruim drieduizend gulden.’ 

De twee jonge ondernemers bouwden met een broodtrommel (echt waar!) een kastje dat satellietsignalen kon meten. ‘Met een kompas bij de hand, kon je zo de juiste satelliet vinden. We hebben de betreffende mevrouw drie keer laten oefenen en het was drie keer raak.’ Of daar handel in zou zitten, vroegen de twee zich af. Na een advertentie in het magazine KampeerKampioen verkopen ze in een week vijftien ontvangers en na twee weken nog eens zestig. De satellietontvanger bleek een gat in de markt te zijn. ‘We hebben op beurzen gestaan en werden uitgenodigd bij kampeer- en camperclubs. Stond ik ineens voor een volle zaal uit te leggen hoe zo’n ontvanger werkte. Wat ik dacht? Hoe kom ik hier weg?! Maar misschien was het juist die onschuld en eenvoud waardoor we in een weekend 250 ontvangers verkochten.’

Het was 1999 toen Martijn en Erik AVSC Korevaar overnamen. Het audio- en videobedrijf richtte zich toen voornamelijk op reparaties. ‘Een videorecorder kostte in die tijd nog tweeduizend gulden. Als een recorder kapotging dan liet je die repareren, een nieuwe kocht je niet zomaar.’ Erik hielp de oud-eigenaar in de avonduren al regelmatig met reparaties. Toen de eigenaar Erik vroeg het bedrijf over te nemen voelde hij daar weinig voor. Martijn daarentegen, die zag er wel wat in. ‘Die man had nooit reclame gemaakt en verdiende er toch een goede boterham mee. Ik zag dat er potentie in zat. Ik stelde Erik voor om het samen te doen: hij als technische man en ik, van origine servicemonteur, in een faciliterende rol. Na heel wat avondjes bier drinken hebben we de knoop doorgehakt.’

Airco’s 

AVSC Korevaar werd omgedoopt tot B&V Techniek. Martijn haalde de spullen op en deed op kantoor het grove voorwerk. Vervolgens voerde Erik de reparaties uit. Bovendien ging Martijn de boer op langs audiowinkels en stelde voor dat B&V Techniek voortaan de reparatieklussen kon doen. ‘Zo haalden we de eerste zakelijke klanten binnen. We repareerden in die tijd ook de achtergrondmuziekspelers van Albert Heijn.’ 

‘In de tijd dat energie­besparing nog geen groot issue was, waren wij al aan het ­pionieren op dat gebied’

Maar Martijn wilde meer. Hij vermoedde opnieuw een gat in de markt en sprong er vol zelfvertrouwen in: airco’s voor particulieren. Met de tekst: “Is uw auto koeler dan uw slaapkamer?” probeerde B&V Techniek de gewone man warm te krijgen voor een airco. Het bleek opnieuw een gouden zet. In korte tijd werd met het installatiewerk van B&V Techniek vijf dagen gevuld en kwam een eerste personeelslid in dienst.

Binnen een paar maanden wist Martijn PepsiCo als klant te strikken. Het hele hoofdkantoor van de frisdrankgigant moest worden voorzien van airco’s. De risico’s van grote opdrachten als deze, werden compagnon Erik te gortig. De ondernemers besluiten B&V Electronics op te richten en af te splitsen. Een prima oplossing want inmiddels blijken de twee takken uitstekend zelfstandig, los van elkaar, te functioneren. De groei van B&V Techniek zet gestaag door. ‘Ieder jaar met drie tot vijf man, nooit heel extreem. We zijn ons steeds breder gaan oriënteren. Toen in 2008 de crisis zich aankondigde hadden wij een diverse klantenkring opgebouwd. We zijn ons toen gaan onderscheiden in drie hoofdmarkten: luxe woningbouw, utiliteitsbouw en de voedingsmiddelenindustrie.’

Adviseur

Anno 2022 is B&V Techniek installateur voor complete klimaattechnische installaties voor food, utiliteit, (semi)overheid, luxe woningbouw en retail. ‘Wij onderscheiden ons door onze adviserende rol’, vertelt Martijn overtuigend. ‘Wij denken echt mee met onze klanten. Wat zijn de wensen? Wat is het budget? Moet het goedkoop in aanschaf zijn, zeer duurzaam in gebruik, of iets daar tussenin? We zien vaak dat externe adviseurs hun advies niet goed kunnen vertalen naar de installateur. Omdat wij zelf het advies én de installatie doen, ontstaat er bij ons veel minder ruis. We weten waar we het over hebben. Daarnaast, als het eens misgaat, dan kunnen we alleen naar onszelf wijzen en de verantwoordelijkheid nemen om het op te lossen.’ 

Hoe maakt B&V Techniek deze belofte waar? ‘Wij hebben veel kennis in huis. Wij hebben het leergeld al eerder betaald. In de tijd dat energiebesparing nog geen groot issue was, waren wij al aan het pionieren op dat gebied. In 2002 maakten wij het eerste pand gasloos, terwijl nog bijna niemand daarover nadacht. We zien de laatste vijftien jaar dat we gelijk hebben gekregen en de juiste weg zijn ingeslagen. Steeds meer klanten willen water en energie besparen. Doordat B&V lang geleden al is begonnen met (grote) duurzame installaties  maken, hebben we de kinderziektes er allang uitgehaald. En we hebben intern korte lijntjes, waardoor we het juiste advies kunnen geven aan de klant.’

Duurzaamheid is ook goed voor je medewerkers zorgen. Een heel belangrijk onderwerp voor Martijn. ‘Mensen werken hier graag. De gemiddelde leeftijd is jong. Dat komt omdat we zoveel mogelijk aan de onderkant groeien. We leiden mensen hier op en investeren veel in scholing. Het verloop is laag, omdat we breed werk aanbieden. Van één airco tot een klus van tien miljoen en alles daartussen. Daardoor hebben medewerkers genoeg kansen om door te groeien. We zorgen er ook voor dat het gezellig is en organiseren met regelmaat een borrel of etentje.’

Verhuisd

De enige belofte die Martijn jarenlang niet waar kon maken was een écht fijne, prettige en duurzame werkplek. Sinds de splitsing van B&V huisde Martijn met zijn medewerkers in een loods op een erf in Papekop. De loods breidde steeds verder uit. ‘Ik heb wel twintig keer voor het laatst verbouwd. Er moest elke keer weer een nieuwe werkplek gecreëerd worden.’ Bijna vijftien jaar wachtte hij tevergeefs op de uitbreiding van industrieterrein Tappersheul. Vorig jaar kocht hij een kavel grond op de Populierenweg met de voorwaarde dat het pand dat erop stond gesloopt zou worden.

‘Ik ben met onze vaste bouwpartners om tafel gegaan om te bespreken wat ik wilde in het nieuwe pand. Het belangrijkste: ruimte, veel ruimte. Ik wil tot aan mijn pensioen verder kunnen.’ En ruimte is er in het nieuwe pand. Grote kantoren, flexplekken en genoeg ruimte voor eventuele toekomstige collega’s. Ook is aandacht besteed aan plezier en beweging. De kantine mét bar is gigantisch en van de interne fitnessruimte wordt al fanatiek gebruik gemaakt.

Martijn stelde ook belangrijke voorwaarden aan de duurzaamheid van het pand. ‘Ik wil niet alleen duurzaam praten, ik wil ook certificeren. BREAAM is wereldwijd de strengste norm en moeilijk om te behalen. Maar ik wilde de lat hoog leggen en bij de twee procent meest duurzame panden ter wereld horen. Alle energiestromen worden continu gemeten. We hebben vloerverwarming- en koeling. De ventilatie wordt afgesteld op het aantal personen in een ruimte. We hebben de eerste koude- en warmteopslag, door middel van een open bron, in Oudewater. We hebben 488 zonnepanelen op het dak en het pand is energiepositief. Dat betekent dat het pand meer energie oplevert dan dat het gebruikt. Er zijn waterbesparende toiletten en infrarood-kranen. En het gaat nog verder: alleen maar FSC-hout, geen oplosmiddel in de kit en vleermuizen- en bijenhotels in de tuin.’ Het BREAAM-certificaat is inmiddels overhandigd aan B&V Techniek.

Wat drijft Martijn om bij de allerbesten van de wereld te willen horen? ‘Wij zijn duurzaam installateur. Als wij het bij klanten willen doen, moeten we laten zien dat we het ook zelf kunnen. Duurzaam is tegenwoordig een makkelijke claim, maar het gaat verder dan alleen zonnepanelen op het dak. Wij willen laten zien dat het echt anders kan!’

 

Meer weten over B&V Techniek?
Bekijk de website via www.benvtechniek.nl

 

CoverstoryBouw & VastgoedInstallatietechniekLopikerwaard