fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Écht gezond leven op een haalbare manier

Werken aan je gezondheid kun je doen door bij wijze van spreken elke dag wortels te eten en een paar keer per week naar de sportschool te gaan. Je kunt het ook naar een next level tillen en aan de gang gaan met de methodes van het splinternieuwe concept House of Health. Eigenaar Shane Kloosterman en zijn collega’s Seb Griffioen en Gijs Karsemeijer zijn hiermee de eerste in Nederland en willen het allesbehalve op de conventionele manier doen. Net zoals ze niet op een standaardwijze op de cover wilden staan.

Het was een belangrijke voorwaarde voor Shane om mee te doen aan deze coverstory: het moest écht anders dan anders. Hij regelde zelf de vlammenwerpers – ‘omdat ik ze gewoon heel erg gaaf vind’ – en de locatie in het weiland van Boer Bert in Kamerik. Dat slaat dan weer terug op één van de achterliggende gedachtes van zijn nieuwe gezondheidsconcept: lokaal consumeren. 

Een paar jaar geleden sloot Shane zich aan als personal trainer bij The Power Community, dat hij met succes uitrolde in Woerden. Maar mensen veranderen, en bijbehorende visies ook. Shane deed de afgelopen jaren dusdanig veel nieuwe kennis op, dat hij besloot dat hij het over een andere, diepgaandere boeg wilde gooien. Hij besloot om op eigen voet verder te gaan en, samen met zijn medetrainers Seb en Gijs, een geheel nieuw concept rondom gezondheid neer te zetten: House of Health. De benadering is soms een tikkeltje controversieel, maar altijd wetenschappelijk onderbouwd. En het allerbelangrijkste: stapsgewijs afgestemd op elk individu.

Building Health

House of Health is er voor iedereen die echt stappen wil maken in zijn leven en daar – zo eerlijk zijn ze ook – een ruim budget voor over heeft. Wat je voor die investering terugkrijgt is een gezonder en gelukkiger leven, op allerlei vlakken. ‘The Power Community heeft me veel gebracht, en ik heb er een geweldige tijd mee beleefd’, vertelt Shane. ‘The Power Community is heel sterk in het laten zien van je blinde vlekken en wie je moet zijn om resultaat te boeken. Dat houden we zeker vast. Echter was dat concept heel erg gericht op trainen en coachen en in mijn ogen te weinig op educatie. Voor House of Health passen we het educatieprogramma van Overload Worldwide toe, wat ik inmiddels van voor tot achter ken. Het Building Health-
programma is ons paradepaardje en houdt in dat je twee keer per week traint en één keer in de week coaching en educatie krijgt. Maar het gaat met name veel dieper in op gezondheid: het gaat niet alleen over fysieke training, maar ook over het maag-darmstelsel, waarom voeding wel of niet werkt, hormonen en suppletie. Dat implementeren we bij ieder individu. We kijken per persoon wat wel en niet werkt.’

Dat gebeurt allemaal stapsgewijs, legt Seb uit. ‘Het werkt niet als je ineens je hele dieet moet omgooien, of trainingen moet doen waar je fysiek nog niet aan toe bent. We leren een persoon beetje bij beetje waar winst te behalen valt en wat we stapsgewijs kunnen doen om de situatie te verbeteren. We kijken eerst wat iemand nu al bereid is te doen en wil toepassen. Rokers bijvoorbeeld, gaan we niet direct opleggen om te stoppen; we laten ze eerst beginnen met gezondere voeding of trainingen. Meestal komt het stoppen met roken daarna vanzelf. Ze merken dat ze bouwen aan een gezondere levensstijl en dan gaat roken hen vanzelf een keer in de weg zitten. Echte feestbeesten vertellen we niet van de ene op de andere dag te stoppen met drinken, maar we laten ze werken aan een gezonder leven en zelf ervaren dat alcohol daar steeds minder goed in past. Ze voelen dat ze meer energie hebben en beter slapen en gaan dan automatisch minder drinken. En als ze dan een keer wel drinken, genieten ze er ook veel meer van. De benadering is hierdoor heel laagdrempelig, maar wel opbouwend en in de loop van de tijd onwijs effectief en duurzaam.’

‘Je moet niks bij ons, maar we creëren de context zo dat écht gezond leven laagdrempelig,
leuk en lekker wordt’

Zuivere voeding

Een belangrijke toevoeging aan het concept is het onderdeel voeding. Niet dat ze hier voorheen niet mee bezig waren, maar het wordt bij House of Health op een hoog kennisniveau ingezet én direct aan leden aangeboden. ‘Wat ons voorheen stoorde was dat mensen best onze adviezen aannamen om bijvoorbeeld meer vlees, honing, zuivel, groenten en fruit te eten, maar met al het bewerkte voedsel in de supermarkt alsnog met 3-0 achter kwamen te staan. Je vindt daar gewoon heel weinig wat echt goed voor je is. Daarom willen we het zelf gaan aanbieden. Geen tussenleveranciers, producenten, verpakkingsbedrijven en distributeurs meer, maar rechtstreeks vanaf de bron en via onze eigen shop naar onze leden. Het verkleint sowieso je footprint, maar met name vanuit gezondheidsoogpunt doe je hier zoveel beter aan. Geen hormonen of bespoten producten meer. We draaien hier waarschijnlijk geen marge op, het is puur een extra dienst. Maar we zijn er inmiddels van overtuigd wat het je kan opleveren als je dit soort voeding tot je neemt. Met een sterk maagdarmstelsel kun je veel meer klappen opvangen.’

In de shop zal straks onder meer zuivel, honing, vlees, bot, groenten en fruit verkrijgbaar zijn, maar ook orgaanvlees. Voor sommigen is dat misschien nog een brug te ver, maar de mannen hebben er een duidelijk idee en verhaal bij. ‘Neem bijvoorbeeld een runderhart. Deze heeft dezelfde structuur als biefstuk, maar bevat veel meer nutriënten en is bovendien goedkoper. Een kilo kogelbiefstuk kost bij de slager ruim 40 euro, een runderhart van hetzelfde gewicht 13 euro. We begrijpen dat niet iedereen hier al meteen klaar voor is, maar ook hier geldt weer: stapsgewijs en door middel van educatie laten we hen de voordelen ervan zien en vertellen we meteen hoe je het bereidt. We willen beginnen met lokale producten uit Nederland, maar uiteindelijk willen we bij wijze van spreken ook een keer naar Spanje afreizen om daar de beste mango’s voor onze shop te halen. Als we maar weten waar het vandaan komt en dat het zuiver geproduceerd is.’

Presenteerblaadje

Shane, Seb en Gijs leggen de lat hoog, ook voor zichzelf. ‘Wij hebben ook voortschrijdend inzicht gehad’, aldus Shane. ‘Als je ziet hoe ik tien jaar geleden kettlebell-oefeningen demonstreerde, dat kon echt beter. Inmiddels hebben we bij elkaar opgeteld oneindig veel studie-uren achter de rug over van alles en nog wat. We vinden het niet alleen leuk om ons te blijven ontwikkelen, maar vinden het ook belangrijk dat we alle drie hetzelfde verhaal vertellen en mensen meenemen in onze visie.’ Gijs vult aan: ‘Het moet zo zijn dat het voor onze leden moeilijk wordt om nog “slecht” te eten, omdat ze van ons alle adviezen inclusief onderbouwing krijgen én het voor nagenoeg dezelfde prijs als in de supermarkt bij ons kunnen kopen. We laten niets aan het toeval over.’ Seb: ‘Je moet niks bij ons, maar we creëren de context zo dat écht gezond leven laagdrempelig, leuk en lekker wordt en ieder in zijn eigen tempo kan werken. Geen rigoureuze aanpassingen, maar alles opbouwend.’

Leden zijn inmiddels geïnformeerd over de overstap naar House of Health, het hoofdkantoor van The Power Community heeft begrip getoond voor de keuze, een nieuwe huisstijl is gemaakt en de website komt eraan. Nu is het tijd om te bouwen. Shane: ‘De onderlinge rolverdeling tussen ons drieën is inmiddels voor iedereen duidelijk, waardoor alles nog beter uit de verf komt. We hebben de laatste paar maanden grote stappen gemaakt, maar ook wij leren nog elke dag en het concept zal gaandeweg steeds meer vorm krijgen. We ontvangen straks in principe iedereen en gaan graag met iedereen in gesprek, maar gaan alleen aan de slag met de mensen die écht gecoacht willen worden en op komen dagen. Wij willen nog wel eens iets anders zeggen dan bijvoorbeeld een traditionele huisarts zou doen. Als je bereid bent uit je vaste geloofsovertuiging te stappen en je stap voor stap te laten begeleiden, dan kun je echt impact maken op je eigen leven.’ 

 

Website

hohwoerden.nl

InterviewCoverstoryZorg & WelzijnFysiotherapeutSportschoolWoerden